Hyundai Kona Electric

Ajoneuvot Koeajo 27.7.2018

Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi

Tavallisten sähköautojen kisa muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi Hyundai Konan sähkömallin saapuessa mittelöön. Hyvää: suorituskyky, toimintamatka. Huonoa: paino.

Hyundai Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa. Korealaisyhtiö yhdistää ensimmäisenä valmistajana Euroopan markkinoilla täyssähköisyyden kompaktiin katumaasturiin. Kuluttajien kannalta valoisin täky piilee auton ominaisuuksissa: Hyundai lupaa autolle uuden WLTP-mittaustavan mukaan 482 kilometrin toimintasäteen ja kilpailukykyiset hinnat.

Hyundai Kona Electric

Sähköstä sähäkkyyttä

Suomessa hintaa ei ole vahvistettu, mutta monissa maissa se alkaa noin 30  000 eurosta. Samansuuntaisen hinnoittelun soisi toteutuvan Suomessakin, sillä ainakaan päästöpohjainen autovero ei sähkö-Konan hintaa paisuta. Viime vuonna lanseeratut polttomoottoriset Konat eivät tehneet kovin suurta vaikutusta. Ne tulivat täyteen ähkittyyn autoluokkaan, eivätkä tarjonneet suuremmin uutta maasturikisaan.

Hyundai Kona Electric

Täyssähköinen Kona tuo omaan sarjaansa enemmän ryhtiä ja rytinää. Sen toimintasäde yhdellä latauksella on selvästi parempi kuin lähimpien täyssähköisten kilpailijoiden eli Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin. Myös muissa ominaisuuksissa Kona electric pitää vertailussa pintansa.

Ei ole ihan ongelmatonta kirjoittaa täyssähköautoista. Jos moittii sähköauton nihkeää toimintasädettä, saa varmasti palautetta. Muutama sähköautointoilija soittaa aina ja vaahtoaa toimittajan olevan väärässä, koska ei se suuri toimintamatka kuulemma ole sähköauton keskeinen idea.

Hyundai Kona Electric

Monille kuluttajille kunnon toimintamatka on kuitenkin auton hankkimisessa ehdoton kriteeri. Koska yksityisautoilun ydinajatus on vapaan liikkumisen helppous, levottomuus auton jaksamisesta määränpäähän tai jatkuva latauspaikkojen suunnittelu ei vain ole tätä päivää. Toimintavarmuuden pitää olla 100-prosenttinen yllättävissäkin tilanteissa.
Siksi Kona electric antaa vahvan lupauksen täyssähköisen perusauton läpimurrosta pitkien välimatkojen Suomessa.

Sähkö-Konasta on saatavilla kaksi versiota. Lähtötasoisessa autossa akun kapasiteetti on 39,2 kilowattituntia, tehoa 135 hevosvoimaa, vääntöä 395 newtonmetriä ja toimintamatka yhdellä latauksella 312 kilomeriä. Järeämmän version vastaavat luvut ovat 64 kWh, 204 hv, 395 Nm ja 482 km.

Hyundai Kona Electric

Akun lataaminen 7,2 kilowatin latauslaitteella kestää tehokkaammassa versiossa 9 tuntia 35 minuuttia, perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Valmistaja myös lupaa valmiuden ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 prosenttiin 54 minuutissa.

Tuttu ja tavallinen

Sisätiloiltaan sähkö-Kona ei paljon poikkea polttomoottorisista veljistään. Pyrkimyksenä ovat olleet helppokäyttöisyys ja perusmateriaaleilla toteutetut yksinkertaiset pinnat. Muovia on käytetty paljohkosti. Digitaalinen mittaristo on selkeä. Seitsemän tuuman multimedianäyttö vastaa nopeasti pyyntöihin.

Tavaratila on 332-litrainen, jos latauskaapeli on mukana. Ilman kaapelia ruuma kasvaa noin 40 litraa.
Ulkoisesti näkyvimmät erot perus-Konaan ovat suljettu etusäleikkö ja keulaan sijoitettu latauspistoke. Ulkovärejä on valittavana seitsemän ja kattovärejä kolme, joten auton personointikin onnistuu.

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona electric on muhkean vääntönsä ansiosta vaivaton ajettava. Kiihtyvyys nollasta sataan on 7,6 sekuntia eli täsmälleen sama kuin vaikkapa Toyota GT86:ssa, jonka valmistaja julistaa olevan täysiverinen urheiluauto. Painoa sähkö-Konassa on paljon, mutta painopiste on onneksi pystytty pitämään alhaalla.

Ohjauspyörään sijoitetusta säätimestä voi säätää jarrutusenergian talteenottoa, mikä tuo hauskan pienen lisämausteen niille kuljettajille, jotka pyrkivät maksimaaliseen taloudellisuuteen. Energiankulutusta voi seurata sekä mittaristosta että tuulilasinäytöstä.

Hyundai Kona Electric

Mukautuva vakionopeussäädin antaa ajamiseen helppoutta. Se kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti edellä ajavan auton mukaan. SmartSense-tekniikka tuo lisäksi esimerkiksi kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoituksen ja ajovaloautomatiikan.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat