2.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 1.0 T-GDI – tasaisesti eurooppalaisemmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 on rohkeasti eurooppalaisempi ulkoa ja ajettavuudeltaan. Hyvää: ajettavuus, varusteet, hinta Huonoa: vaihteiston pitkät välitykset, matkustamon laatuvaikutelma Vaikka autouutisten perusteella tulee helposti kuva, että valmistajien välinen kilpailu käydään lähinnä kasvavissa crossover- ja katumaasturisegmenteissä, on perinteisessä C-luokan arkijoukossa vielä reilusti kakkua jaettavaksi. Tähän rakoon tähtää Hyundai i30 kolmannen sukupolven versiollaan, jonka tavoitteena on olla sisarmalli Kia Cee’din kaltainen vaihtoehto auristen, golfien ja focusten keskellä. Uusi ulkoilme on entistä eurooppalaisempi, tuoden hillittyä harkintaa outojen linjojen tilalle. Keulalla huomio kiinnittyy Hyundain uuteen “Cascading Grille” -keulailmeeseen, joka tullaan näkemään i30:n jälkeen koko mallistossa. Perän osalta i30 ei jätä epäilyksiä siitä, kenen kotitehtävistä malli on inspiroitunut. Valitettavasti platinahopeaksi nimetty perusharmaa ei ole auton hillittyjen pokkausten kannalta yhtä edustava kuin lehdistökuvissa nähdyt upeat siniset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Synkkä ja sininen Sisätiloissa turhia linjoja on siistitty voimakkaasti, toimintojen keskittyessä kosketusnäytöllä toimivaan viihdejärjestelmään. Perusmallissa näyttö on 5-tuumainen, koeajetussa autossa tuumia on jo 8 navigaatiopaketin kunniaksi. Järjestelmä toimii ripeästi ja kohtuullisen loogisesti, vaikka tuntuikin aina yllättyvän saman älypuhelimen löytymisestä. Perinteisten mittareiden välissä olevalla pikkunäytöllä hallinoidaan puolestaan esimerkiksi lukuisten turvavarusteiden toimintaa. Järjestelmien käyttö on kohtuullisen sujuvaa, kunhan on valmis käyttämään autoa vaikkapa englanniksi. Hyundaille tuttuun tyyliin ratti on varustettu neljällä keinuvivulla, jokaisen hallitessa tiukasti yhtä asiaa. Tiloiltaan Hyundai i30 on keskikastissa. Etupenkeillä tilaa on riittämiin ja istuimet tarjoavat asialliset säätövarat. Kuljettajan kannalta myös näkyvyyden perusteet ovat kunnossa. Muistipaikoilla ja sähkösäädöillä varustettu kuljettajan istuin on lisävaruste, mutta tuo ripauksen ruhtinaallisuutta liukumalla taka-asentoon autosta poistuttaessa. Takapenkillä tilaa on mukavasti, soveltuen keskikokoisille aikuisille pidemmällekin matkalle. Tavaratilaa on riittävät 395 litraa ja penkit kaadettuna 1 301 litraa. Funktionaalisen musta matkustamo tuntuu nykyisten personointioptioiden aikakaudella hiukan tylsältä. Tilannetta ei auta halvahkojen muovien yhdistyminen Hyundain käyttämään siniseen yövalaistukseen, saaden auton tuntumaan iltaisin 2000-luvun kulutuselektroniikalta. Tuntuvasti tunnokkaampi Liikenteessä i30 yllättää positiivisesti, sillä korealaisautoja usein vaivannut etäinen epämääräisyys on vaihtunut paremmin kontrolloituun vasteeseen. Ohjaus on lineaarinen ja auto reagoi käännöspyyntöihin ripeästi, kiitos uusitun ohjaustehostuksen. Alusta on pehmeän kallisteleva, mutta suhtautuu useimpiin töyssyihin sopivasti myötäillen. 1,0-litraisen 3-sylinterisen T-GDI bensiiniturbon käytös on moitteetonta ja 120 hevosvoimaa riittävät arkiliikenteeseen sangen mainiosti. Moottori herää ilmoitetusta huippuväännöstä huolimatta vasta lähempänä 2 000 r/min käyntinopeutta, joten 6-pykäläisen manuaalin vaihteita kannattaa hyödyntää usein. Vaihdekepin tuntuma on korostetun jämäkkä. Oman lisänsä vaihtotarpeisiin tekevät pitkät välitykset, jotka tekevät liikkellelähdöistä turhan venyviä. Moottorivaihtoehtojen lisäksi myös varustetasot eroavat vaihdelaatikon sisuskalujen osalta, joten koeajo kannattaa pyrkiä kohdistamaan mielitiettyyn tavallista tarkemmin. Valinnalla on kymmenysten merkitys myös ilmoitettujen kulutus- ja suoritusarvojen kannalta. Suurin melunlähde ovat matalan vierintävastuksen renkaat, jotka saavat äänensä kuuluviin karkealla tiestöllämme. Suoritus on C-segmentissä keskitasoa. Muuten i30 etenee moottoritielläkin kepeällä jalalla, moottorin päristessä onnellisesti vain voimakkaissa kiihdytyksissä. Varusteiden voimalla Turvavarusteiden osalta Hyundai i30 on kehityksen kärjessä, ainakin lisävarustelistansa avulla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on aina vakiovaruste, mutta sen jalankulkijatunnistus saapuu vasta korkeimmalla Style-varustelulla. Vakiovarusteinen kaistavahti avustimella on hiukan poukkoileva luonteeltaan. Led-valot ja kaukovaloautomatiikka toimivat pimeinä öinä mainiosti. Kulmavaloautomatiikka on korostetun voimakasta, mutta ainakin sisäkaarteeseen riittää valoa. Comfort-varustetason myötä saatavilla ovat kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, jotka helpottavat arkea turhien säikähdysten osalta. Myös muissa varusteissa i30 tarjoaa paljon. Lämmitetty ohjauspyörä on varusteena lähes aina ja lisävarusteinen 8,0-tuumainen navigaatiojärjestelmä tukee Apple Car Playtä ja Android Autoa. Comfort-varustetason peruutustutka taakse yhdistettynä peruutuskameraan tekee kaupunkielämästä tuntuvasti helpompaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvin hinnoiteltu Hyundai i30 ei ehkä ole aivan yhtä hiottu sisätiloiltaan ja käyttöliittymältään kuin jotkin sen kilpailijat, mutta perusasiat ovat kunnossa ja auto on vaivaton kumppani arkiliikenteessä. Kun tähän yhdistetään terävä hinnoittelu ja pitkä takuu, löytää malli varmasti ostajakuntansa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i30 1.0 T-GDI 6Mt Comfort Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 727 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 395 l Omamassa: 1269–1417 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku