13.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 – kasvojenkohennus kahdella kytkimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivuotias Hyundai i20 sai kasvojen-, tai oikeastaan takaosankohennuksen. Hyvää: harmiton kokonaisuus, ergonomia. Huonoa: persoonallisuutta voisi olla enemmänkin. Ulkonäöltään kohtuupirteä, käytettävyydeltään vaivaton – kas siinä nykyaikaisen korealaisauton piirteet pähkinänkuoressa. Hyundai i20 on kasvojenkohennuksen läpikäyneenä sitä entistäkin alleviivatummassa muodossa. Kasvojenkohennus on tosin tällä kertaa kohdistunut pääosin auton perään. Keulaan tehdyt muutokset kun ovat sen verran näkymättömät, että erojen selvittäminen vaatii valokuvan entisestä versiosta. Vertailu paljastaa, että maskin reunat saavat i20:n hymyilemään entistä vapautuneemmin, ja samalla myös etupuskurin alaosa on saanut uutta ryhtiä. Mutta kuten sanottua, takapäässä on tapahtunut jo enemmän. Rekisterikilpi on nostettu alhaalta takapuskurista valoumpioiden väliin takaluukkuun, ja myös alaosan iso musta muovilista on aiempaa muhkeampi. Kokonaisuus on edelleen tasapainoinen, muttei välttämättä enää yhtä persoonallinen kuin aiemmin. Ainakin allekirjoittaneelle i20:n takaosa toi mieleen elävästi uusimman Ford Fiestan – mutta jokainen voi kuvien perusteella vetää asiasta omat johtopäätöksensä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivatonta varustelua Uusina turvavarusteina i20:een on yhdistetty kaistavahti, kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaukovaloavustin. Myös seitsentuumaista kosketusnäyttöä tarjotaan pienempien rinnalle. Nämä ovat varustetasosta riippuen joko vakioita tai sitten lisähintaisia. Se ilahduttaa, että superselkeään kojelaudan ergonomiaan ei muuten ole kajottu. Sitä vaivattomuutta Hyundai i20 -mallistoon tuo puolestaan kaksoiskytkinvaihteisto, joka tulee mallisarjaan nyt ensimmäistä kertaa. Seitsennopeuksinen, valmistajan omaa käsialaa oleva laatikko on tarjolla turboahdetun 1.0 T-GDI -moottorin molempiin tehoversioihin (100 ja 120 hv). Rinnalla tarjotaan edelleen viisi- tai kuusinopeuksista manuaalia. Ajatukset alustassa Vaihteisto pelasi lyhyehköllä, Frankfurtin ympäristössä ajetulla koeajolenkillä kuten pitääkin, eli sen toimintaa ei juuri havainnut, eikä lajityypille ominainen viivyttely parkkipaikoillakaan jäänyt mieleen. Sama pätee i20:een muutenkin – kaikki pelaa huomaamattomasti. Tuon kolmisylinterisen bensaturbon ohella kaupan on myös vapaasti hengittävä 1,2-litrainen nelikko (joko 75 tai 84 hv), ainoastaan viisivaihteisena manuaalina. Sen sijaan 1,4-litrainen bensakone jää tämän kasvojenkohennuksen myötä valikoimasta pois. Hyundain mukaan i20:n ohjaustuntumaa ja alustan toimintaa on parannettu, mutta näihin on vaikea ottaa kantaa saksalaisteiden perusteella. Lopullinen arvostelu saakin jäädä Suomen karkeammille asvalteille, kun ensimmäiset autot saapuvat tänne loppukesästä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Hyundai i20 1.0 T-GDI 7-DCT Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1 500–4 000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku