
Koeajo: hybridin hekumaa – Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Advantage Package
Ladattava Porsche Panamera -hybridi venyttää edustus- ja ekoauton käsitteet äärimmilleen. Hyvää: luokassaan ylivertainen ajettavuus, välittömästi reagoivat hallintalaitteet, polttomoottorin äänimaailma, laajat ajotilojen säätömahdollisuudet. Huonoa: rengasmelu, ulkomittojen arviointi taajamassa.
Yhteen koeajoon voi parhaimmillaan sisältyä monta ulottuvuutta. Alla on uunituore toisen sukupolven Porsche Panamera, joka edustaa edelleen kehitettyä ladattavaa hybriditekniikkaa, ja tutustuminen tapahtuu vieläpä Suomen teillä.
Harvinaista herkkua, monella tapaa. Myös vertailukohtaa löytyi hieman aiemmin ajamastamme Mercedes-Benzin uudistetusta S-sarjasta. Ovathan nämä autot koko- ja hintakilpailijoita keskenään, osittain kiittäen hiilidioksidipäästöihin perustuvaa autoverotustamme, joka kohtelee juuri tätä Panamera-mallia hellästi.
Täyssähköä ja -rengastusta
Koeajo alkaa taajamassa, teemaan sopivasti täyssähkö- eli E-Power-ajotilassa – onhan akut ladattu auton noutohetkellä miltei täyteen.
Verrattuna S-Mercedekseen, joka sekin on varsin tunnokas ajettava, Panamera tuntuu silkalta urheiluautolta. Jo ohjauspyörän vasemmalta puolelta tapahtuva käynnistys ja ikoninen viiden mittarin rivistö kertoo, minkämerkkisellä autolla nyt lähdetään.
Täydellisen tuen antava istuin säätyy tarvittaessa lähelle maanpintaa, ratti työntyy haluttaessa aivan syliin, ja katto kaartuu pään päälle matalana.
Niin ikään urheiluautomaista on rajallinen näkyvyys. Matalasta istuma-asennosta johtuen pitkäkin kuski tuntee itsensä kääpiöksi, joten kaksi metriä leveän ja viisi metriä pitkän auton ulkomittojen arviointi on haasteellista.
Supertunnokkaat hallintalaitteet kuitenkin paikkaavat paljon. Ohjauksessa on kaupunkiajossa jopa keinotekoista raskautta, mutta myös tarkkuutta, ja myös kaasu- sekä jarrupolkimet antavat ihailtavan tuntuman.
Täyssähköajo on toteutettu modernien saksalaisten lataushybridien tapaan sähköiseen kaasupolkimeen syntyvällä keinotekoisella vasteella, eli jos ei polje pedaalia tuon pykälän ohitse, bensakone pysyy sammutettuna.
Jo näissä nopeuksissa havaitsee myös todella korkean rengasmelun. Täyssähköajon äänettömyys katoaakin karkeaan suomalaisasfalttiin – polttomoottorin poissaolon havaitsee vain nollaa näyttävästä käyntinopeusmittarista.
Saastuttaa vai eikö
Reitti vie moottoritielle, missä paikallisesti päästötöntä ajoa voi mainiosti jatkaa. Sähkömoottori takaa riittävän kiihtyvyyden, ja myös 140 km/h huippunopeus on enemmän kuin tarpeeksi.
Sähköllä pääsee tehtaan ilmoituksen mukaan 50 kilometriä. Takeena on aiempaa reilusti suurempi, 14,1 kilowattitunnin akku. Tuttuun tapaan varaustilaa voi säästää tulevaa sähköajoa varten, ja myös akun lataus bensamoottorilla ajon aikana onnistuu.
Kehitystä on muutenkin tapahtunut. Sähkömoottori on aiempaa auliimmin pelissä mukana, ja eri voimanlähteiden vaihtotapahtumakin sujuu sulavammin. Uudistuksen viimeistelee momentinmuunninautomaatin korvaaminen kaksoiskytkinvaihteistolla.
Täyssähköajo on kieltämättä arvostettavaa ja ekologista, mutta ajatus 136 hevosvoiman Porschesta tuntuu silti hieman lattealta. Niinpä polkimen vasteen takainen maailma alkaa kutitella, ja näprään ratin säätimestä Hybrid Auto -tilan päälle.
Painan kaasua hieman syvempään, ja 2,9-litrainen V6 kaksine ahtimineen herää henkiin. Vaikka ajotila on edelleen ekohenkinen, äänet ovat muhevat, ja taustapeilinäkymän täyttää kahdesta pakoputkesta sinkoava sauhu. Silti omatunto ei juuri nyt kolkuta.
Tonnin mutkatiedieetti
Matka jatkuu kohtuullisen miellyttävänä. Vakiovarusteisen ilmajousituksen normaalitila on riittävän mukava, vaikka 21-tuumaiset pyörät päästävätkin tienpinnan värinää läpi. Ohjaus on levollinen, mutta tunto on heti läsnä, kun vähänkin kääntää.
On päästävä mutkatielle. Kun ajotila siirtyy Sportille ja heti perään Sport Plussalle, kontrasti täyssähköajoon ei voisi isompi olla. Jo uinuvan pikkukylän läpi lipuminen melkein hävettää, siksi voimakasta lisävarusteisen Sport-pakoputkiston bassohöpinä on.
80 km/h rajoitusalueen alkaessa manuaalikolmonen pesään ja lisää kaasua. Viimeisetkin säästöajatukset karisevat mielestä. Ohjaamon valtaa 1960-luvun kilpa-autoa muistuttava jumalallinen jylinä, jonka rinnalla rengasmelu jää kirkkaasti kakkoseksi.
Ajettavuus kiilaa silti vielä äänienkin edelle. Panamera painaa reippaasti yli kaksi tonnia, mutta sitä ei ikinä uskoisi. Raskaan nojailun sijaan auton voi viedä mutkiin kepeän sentintarkasti, kiitos myös erinomaisen tarkan ja tunnokkaan ohjauksen.
Peltoaukealla on aika hieman rauhoittua. Huomaan taas, että renkaat meluavat ja jousituskin nypyttää. Äskeisen ilottelun jälkeen niihin suhtautuu jo huomattavasti anteeksiantavammin: parempi tämä kuin kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä.
Vilkaisu mittaristoon todistaa, ettei ympäristöteemaa ole unohdettu edes Sport Plus -tilassa. Äskeisen koneen huudattamisen myötä täyssähköinen toimintasäde on venynyt viidestä kilometristä lukemaan 21 km! Ekotekoko? Siirryn miettimään sitä takapenkille.
Kaikki samassa
Uuden Panameran kaksi senttiä matalampi katon takaosa pelaa nyt paremmin yhteen porschemaisen keulan kanssa. Takaistuimelle pitää hieman kumarrella, mutta sulavampi muoto ei silti kostaudu pienenä pääntilana, panoraamakatonkaan kanssa.
Matalaan eturiviin verrattuna takapenkillä istutaan kuin piippuhyllyllä, ja jalat mahtuvat kohtalaisen hyvin mukaan. Tunnelma on edelleen urheiluautomainen ja bassot kantautuvat korviin – kuten valitettavasti se rengasmelukin. Auttaisiko paksumpi hattuhylly?
Lopuksi on aika kelata Panamera E-Hybridin lukuisia detaljeja. Kuten avustinta, jolla saa 20 sekunnin ajaksi lisäpotkua esimerkiksi todella hätäisiin ohituksiin. Ja ovatko teinimäisesti paukkuvat pakoäänet sporttitiloissa todella tarpeen.
Tai ajotilojen monipuolisuutta. Muun muassa jousituksen jäykkyyttä, maavaraa ja moottorin ääniä voi erikseen säätää hillityn ja urheilullisen välillä kaikissa ajotiloissa. Sporttiputkisto sentään pysyy täyssähkötilassa vaiti.
Sekä todella laadukasta yleisilmettä, joka ei häviä edes sille ässämersulle. Uudessa Panamerassa viimeistely yhdistyy hienosti valaistuun, älypuhelinmaiseen designiin – kuin alleviivatakseen edustusautoluokan nuorekkainta olemusta.
Lisätietoja: www.porsche.fi/panamera-4-e-hybrid
Valmistajalta: Porsche
-
Koeajo: Porsche Cayenne E-Hybrid – Virallisesti vihreä Koeajo
-
Koeajo: ylistyslaulu ajettavuudelle – Porsche 911 Carrera S PDK (992) Koeajo
-
Maistiainen: uusi ja tietysti tuttu – Porsche 911 Carrera S PDK (992) Koeajo
-
Koeajo: pizza margherita – Porsche 911 Carrera PDK (991.2) Koeajo
-
Porsche 911 -mallisto kasvaa nopeasti: nyt vuorossa Cabriolet Uutinen
-
Kuutoskoneen voimin radalle: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Uutinen
-
Tuhannen tarinan uutuus: Porsche 911 päivittää lähes kaiken Esittely
-
Päivän kuva: Porsche toivottaa hyvää joulua Päivän kuva
-
Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Koeajo
-
Uutta vanhaa rikkomatta – tällainen on uusi Porsche 911 Autonäyttely
-
Maistiainen: Porsche Macan – varovaisesti hioen Koeajo
-
Muistatko tämän? Porschen Cross Turismo -konsepti pääsee tuotantoon Uutinen
-
Porsche Panamera GTS – V8-voimaa Turboa edullisemmin Uutinen
-
Vielä yksi 993 Turbo: Porsche 911 jälleen kerran ilmajäähdytteisenä Uutinen
-
Videopeleistä automuotoiluun: Porschen kumppaneina Nvidia ja Epic Games Uutinen
-
Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan Uutinen
-
Pidä kiinni: Porsche 919 Evo teki Nürburgringille valtaisan rataennätyksen Moottoriurheilu
-
Harrasteauto ja pala pohjoismaista TV-historiaa yhdellä huudolla: Silta-sarjan Porsche 911 S huutokaupataan Klassikko
-
70-vuotiaan synttärilahja itselleen: Porsche 911 Speedster Concept Uutinen
-
Vieläkö on villihevosia: Mission E on nyt Porsche Taycan Uutinen
-
Radalle ennen ajokorttia: somekilpailu vei nuoret ajoharjotteluun Porschella Uutinen
-
Porsche kutsuu takaisin lähes 60000 diesel-Cayenneä ja Macania Uutinen
-
Viikon videot: ikonit Hong Kongissa ja Nürburgringillä Uutinen
-
Viikon videot: Monaco ja New York kilpa-autojen vallassa Uutinen
-
Pistokepippuri: uusi Porsche Cayenne E-Hybrid Uutinen
-
Le Mansista eläkkeelle: Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin! Moottoriurheilu
-
Aerodynamiikan alttarilla – Porsche 911 GT3 RS Autonäyttely
-
Porsche Mission E Cross Turismo – löytyyköhän Saharasta pikalatauspistettä? Autonäyttely
-
Enemmän, vähemmän ja rajummin: Porsche 911 GT3 RS Uutinen
-
Yllätyskäänne: Porsche lopettaa dieseleiden valmistuksen Uutinen
-
Yhdessä edullisemmin: Porsche ja Audi säästävät yhteisellä sähköpohjalla Uutinen
-
Viikon videot: kokeilullista kahvia ja uudistuva klassikko Uutinen
-
Suosio yllätti: Porsche Panamera hybridien toimitusajat venyneet Uutinen
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
Koeajo: Porsche Cayenne – poikkeuksellisen kyvykäs Koeajo
-
Lähivuosien Porsche 911: ehkä hybridi, ei vielä täyssähköinen Uutinen
-
Porschen jälkiasenteinen varkaudenesto nyt myös klassikkomalleihin Uutinen
-
Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Koeajo
-
Porsche 911:n pelastaja Peter Schutz on poissa Uutinen
-
Koeajo: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo – farkkuna fantastinen Esittely
-
Koeajo: 680 hv arkiauto – Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive Esittely
-
Urheilullisempi urheiluauto – Porsche 718 -mallisto laajenee GTS-painoksella Uutinen
-
Maistiainen: Porsche Panamera Sport Turismo – vieläkin parempi Esittely
-
Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Uutinen
-
Turvavyöt kiinni kotistudiossakin: tältä näyttää Porschen ennätysajo Nürburgring Nordschleifella Uutinen
-
Ainutlaatuinen Porsche 911 juhlistaa satavuotiasta Suomea Esittely
-
Koeajo: Porsche 911 GT3 on mekaaninen mestariteos Koeajo
-
Porsche 911 GT3 Touring – kaikkien aikojen paras 911? Autonäyttely
-
Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja Autonäyttely
-
Porsche pohtii: F1-moottorivalmistajaksi 2021? Moottoriurheilu
-
Päivän kuva: illallinen korjaamolla Moottoriurheilu
-
Tästä ei auto parane – Mercedes-Benzin G-maasturi Porschen V8:lla! Klassikko
-
Maistiainen: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteisto muuttaa kaiken Koeajo
-
Koska maailma haluaa katumaastureita: tältä näyttää uusi Porsche Cayenne Esittely
-
Vaaleasta kojelaudasta aurinkolasirahat Porsche-omistajille USA:ssa Uutinen
-
Kilpuri ja herrasmies: autoveljekset Porsche 911 1965 Esittely
-
Unohtakaa nyt viimeinkin ne kuplavitsit: Porsche 911 GT2 RS ja 700 hevosvoimaa Uutinen
-
Päivän kuva: Räkäiset Porschet Le Mansin 24 tunnin ajoissa Päivän kuva
-
Pelimessuilta kajahtaa: tässä on Porsche 911 GT2 RS Uutinen
-
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series: väristä viis – 607 hevosvoimaa! Uutinen
-
Lego Porschen nousu ja tuho – ADAC kuvasi rajun törmäystestin Uutinen
-
Herkkuja historiasta – miljoonas Porsche 911 on täynnä viittauksia kuusikymmentäluvulle Uutinen
-
7 minuuttia ja 12,7 sekuntia: Porsche 911 GT3 Nürburgring Nordschleifella Uutinen
-
Käymme yhdessä ain’ – Audi ja Porsche tekniseen yhteistyöhön Uutinen
-
Porschelta Suomeen suunniteltu erikois-Macan Uutinen
-
Porsche 911 GTS – Maltillisesti lisää Uutinen
-
Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto Koeajo
-
Miljoonan euron joutsenlaulu: harvinaisen Porsche Carrera GT:n voi nähdä vielä huomenna Autonäyttely
-
Kuljettajan paikalta takaistuimelle – Porsche Panamera Executive Uutinen
-
Porsche Panamera on teknologinen taidonnäyte Koeajo
-
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – Keveämpää omatuntoa Stuttgartista Esittely
-
Vieläkö on lisähevosia? Porsche Macan Turbo sai Performance Packagen Uutinen
-
Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Koeajo
-
Porsche 718 Cayman S PDK – roolit vaihtuvat Uutinen
-
Porschen Mission E:stä 1 400 työpaikkaa sähköistämisen osaajille Uutinen
-
Porsche 918 Spyder takaisinkutsun kohteena – siis mun vasen vai sun? Uutinen
-
Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Esittely
-
Seuraa livenä: Porsche paljastaa uuden Panameran kello 21.10 Uutinen
-
Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin? Koeajo
-
Maistiainen: Porsche 718 Boxster S on kesäillan unelma Koeajo
-
Porsche Cayenne saa Platinum Edition -erikoiserän Uutinen
-
Verottajan varmuudella: uusi Porsche 718 Cayman Uutinen
-
Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne poljintarkistukseen Uutinen
-
Porsche opastaa oikean ajoasennon löytämisessä Uutinen
-
Kaksilitrainen bensaturbo Porsche Macanin uudeksi lähtötasoksi Uutinen
-
Nyt virallista: Porsche 911 R on 500 hevosvoimainen unelma Uutinen
-
Porschen erikoismalli 911 R vuoti julkisuuteen Uutinen
-
Päivän kuva: auto on kaunis, kun se etenee sivuluisussa Päivän kuva
-
Porschen uusi urheiluauto 718 Boxster pintaa syvemmältä – ja pitkässä sivuluisussa Uutinen
-
Porsche sydän moottoriurheilu – ystävänpäivävideo Uutinen
-
Koomikon upeat Porschet – Seinfeld myy osan kokoelmastaan Uutinen
-
Katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS Koeajo
-
Hyvästi kutoskone, tervetuloa nelonen: Porsche 718 Boxster on täällä Uutinen
-
Klassikon uudet vaiheet: Porschella kehitteillä hybridi-911 Uutinen
-
Porsche 911 Carrera S – Turboahdettu, mutta perinteitä kunnioittava Koeajo
-
Päivän kuva: Porsche 918 Spyder ja maailman hienoimmat pakoputket Päivän kuva
-
Porschen uudet keskukset palvelevat klassikkoautoja Uutinen
-
Maistiainen: ahdettu, mutta edelleen Porsche 911 Carrera Uutinen
-
Tulossa: turboahdettu Porsche 911 Carrera Uutinen
-
Koeajossa: mykistävä Porsche 911 GT3 Koeajo
-
Huhu: Porsche 911 R kehitteillä – ja loppuunmyyty Uutinen
-
Koeajossa ladattava Porsche Cayenne S Koeajo
-
Viisi miljardia mutkaa odottaa – Porsche Boxster Spyder Uutinen
-
Porsche Macan Koeajo
-
Porsche Macan Koeajo
-
Porsche 911 Turbo Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu