
Ajoneuvot | Koeajo | 13.11.2018
Koeajo: hybridien julistetähti – BMW i8 Roadster
Katto auki, täältä tulee vauhti! BMW i8 Roadster on edelleen markkinoiden seksikkäimpiä hybridejä. Hyvää: tyyli, tuotantoon saapunut konseptiauto. Huonoa: tekniikan kehityskulku, ergonomia, toimintamatka.
Atsuh. Flunssa, lokakuu ja avoauto ovat jo valmiiksi pahalta kuulostava yhdistelmä. Lisähämmennystä aiheuttaa BMW:n avain, jota vastaava auto näyttää joltain konseptiunelmalta. Mitähän siinä lääkepurkissa oli?
Vitsailut sikseen. BMW:n huikea i8-hybridisportti on saanut kauan vihjatun Roadster-avomallin. Sähköisesti toimiva näppärä kangaskatto on sivaltanut autosta takaistuimet, joten nyt kyseessä on aidosti kaksipaikkainen roadster. Samalla säilytystiloja on kuitenkin kasvatettu ja i8 on saanut ikävuosien tuoman kasvojenkohotuksen. Jopa tulevaisuus vanhenee seitsemän vuoden sykleissä.
Liukkaan lempeä
Nyt käytössä on 374 hevosvoimaa, kun kuljettajan taakse sijoitettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ja etuakselin sähkömoottori lyövät hynttyynsä yhteen. Hybridijärjestelmän akkukokoa on kasvatettu 7,1:sta 11,6 kilowattituntiin, ja sähkömoottori on saanut 9 kilowattia lisää puhtia.
Samalla puhtaan sähköajon kattonopeus on noussut 105 kilometriin tunnissa, ja täyssähköinen toimintamatka on kangaskatollisessa mallissa 53 km. Akkukapasiteettia kaipaa kuitenkin nopeasti lisää, eikä bensiinitankkikaan ole järin suuri.
Suorituskyvyn suhteen i8 on toki nopea, mutta voima saapuu lempeästi ja sähköistämiseen usein liitetty raaka räjähtävyys puuttuu. Sport-ajotilassa kyytiä löytyy oikeasti, samoin ääntä – joskin mukavan mureasta soundista suurin osa on keinotekoista.
Ajettavuus on samalla sivulla suorituskyvyn kanssa: viiltävän terävyyden sijaan tärkeintä on ollut käyttömukava pehmeys niin jousituksessa kuin ohjauksessakin. Arkikäytössä matalan (maavara 117 mm) i8:n suurin murhe ovat töyssyt, mutta siltatyömaat ja supermarkettien hidasteet taittuivat koeajoaikana vaivattomasti.
Paikka autohistoriassa
Siinä missä i8:n hybridisporttikyvyt ovat jo jääneet kevyesti ajan jalkoihin, pitää pettämätön tyyli yhä pintansa. Paksut kynnyskotelot vaikeuttavat erityisesti autosta poistumista, mutta arvokkuuden uhraamisen vastineeksi i8:n saksiovet ovat edelleen uniikit.
Matkustamon kuljettajakeskeinen tunnelma vastaa kutakuinkin ulkokuorta, vaikka ilmeisesti tulevaisuudessa älypuhelin ei tarvitse järkevää säilytystilaa.
Kangaskatto on toteutettu hyvin, joten suhinoita ei kuulu edes moottoritievauhdeissa. Kattomekanismi toimii 50 km/h nopeuteen saakka, ja liikesarja kestää noin 15 sekuntia. Ilman pyörteilystä ei ole kaupunkinopeuksissa huomautettavaa.
i8 Roadster muistuttaa monella tapaa eniten BMW M1:stä. Baijerilaisten ensimmäinen superauto 1970-luvun lopulta edisti autosegmenttiä erityisesti arkisen käytettävyyden suhteen. Tiettyä tuttua tuo myös mallin asema merkin historiassa: M1 oli BMW:n ensimmäinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli, i8:n ollessa toinen.
Toivottavasti roadster ei ole BMW i8:n viimeinen veto, vaan mallista kuullaan jatkossakin. Paikkansa merkin historiassa se on kuitenkin jo lunastanut.
Lisätietoja: www.bmw.fi/bmw-i8-roadster
Valmistajalta: BMW
-
Koeajo: BMW 320d xDrive – Sporttisedanin paluu? Koeajo
-
Sporttimaasturia Münchenistä: BMW X3 M, BMW X3 M Competition, BMW X4 M ja BMW X4 M Competition Uutinen
-
Maistiainen: BMW 320d xDrive – tältä se tuntuu ajaa Koeajo
-
Kilpailijoiden yllätysliitto: tekevätkö Mercedes-Benz ja BMW yhteistyössä kompaktiauton? Uutinen
-
Seuraava uutinen sisältää lapsille sopimatonta materiaalia: vuotaneet kuvat paljastavat BMW 7-sarjan hurjan maskin Uutinen
-
Unohda jalopuut: BMW Individual M850i Night Skyta somistaa avaruus – kirjaimellisesti Uutinen
-
Koeajo: BMW 840d xDrive M Sport – väkisin yläluokkaan Koeajo
-
Vielä enemmän ennen M3:sta – BMW M340i xDrive Uutinen
-
Koeajo: keskeltä korkea – BMW X2 Koeajo
-
BMW R 1250 GS Adventure – Pitkien seikkailujen erikoismalli Esittely
-
Koeajo: brändi ei yhtä katumaasturia kaipaa – BMW X4 xDrive20d Koeajo
-
Maistiainen: BMW R 1250 GS – Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita Koeajo
-
BMW X7 – herraskaista kyytiä ja tilaa Uutinen
-
Uusi BMW X5: enemmän samaa tuttua ja ihan oikea takaluukku Esittely
-
Koeajo: BMW M3 CS – keveämpi, tehokkaampi, kesytetympi Koeajo
-
Yksinkertaista matkaluksusta: BMW 8-sarja Esittely
-
Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä Autonäyttely
-
BMW Vision iNEXT ennustaa, miltä ajamisen ilo näyttää vuonna 2021 Uutinen
-
Suviuutuuksia baijerin täydeltä: BMW esitteli X2 M35i:n ja ladattavan X5-hybridin Uutinen
-
Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer Koeajo
-
Tältä se vihdoin näyttää: BMW Z4 esittäytyy ilman naamioita Uutinen
-
Vahva huhu: BMW:n seikkailupyöriin isommat moottorit Moottoripyörät
-
Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i Uutinen
-
Konepelti kuin odotus: BMW Z4 virallisessa kiusoitteluvideossa Uutinen
-
Katumaasturi-ikonin neljäs veto: uusi BMW X5 Uutinen
-
Koeajo: BMW i3 Range Extender – radikaalin perinteinen kasvojenkohotus Koeajo
-
Kuumalle hiekalle: uusi BMW X5 testaa naamiosssa Uutinen
-
Koeajo: BMW M5 – Kuninkaan paluu Koeajo
-
Halomalli hahmottuu: BMW julkaisi luonnoksen iNextistä Uutinen
-
Odotettu perusmalliston sähkökonsepti: BMW Concept iX3 Autonäyttely
-
Maistiainen: BMW M5 – Ylistys nelivedolle Koeajo
-
Walesissa videolla: tuleva BMW 8-sarja näyttää ja kuulostaa lupaavalta Uutinen
-
MP-klassikko: Suunnannäyttäjä, joka loi BMW:n menestyksen – BMW R60/5 Klassikko
-
Enemmän konetta, enemmän hupia: BMW M2 Competition Uutinen
-
Koeajo: BMW X2 – Mikä on mielikuvan hinta? Koeajo
-
Mp-klassikko: idänkauppaa kaikessa hiljaisuudessa – BMW R71 ’39 Klassikko
-
Viikon videot: premiumin muodoista ja 999 porrasta Uutinen
-
Trendimaasturin toinen tuleminen – uusi BMW X4 Esittely
-
Kahdeksan tunnin drifti ja tankkaukset ’lennossa’ – BMW hämmästyttää Uutinen
-
Matalalattian pintaremontti: BMW 2-sarjan Tourerit ikäpäivityksessä Uutinen
-
Koeajo: BMW X3 xDrive20d – täysin uutta peruspremiumia Koeajo
-
200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskus Esittely
-
Koeajo: Porista Berliiniin – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Koeajo
-
Kun i kohtasi X:n – BMW iX3 viitoittaa tietä sähköisiin katumaastureihin Uutinen
-
Katto auki, täältä tulee hybridi: BMW i8 Roadster päivittää myös coupén Esittely
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
BMW visioi: kaupunkeihin korotettuja väyliä kevyelle sähköliikenteelle Konsepti
-
Koeajo: sisäistä kauneutta – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Koeajo
-
Vihaisin M3 tähän mennessä: rajoitettu BMW M3 CS lisää puhtia sedaniin Uutinen
-
Huutokauppahelmi: Apple-pomo Steve Jobsin ikoninen BMW Z8 Esittely
-
Mallistotäydennys Münchenistä: BMW X2 on jonkin sortin auto Uutinen
-
Maistiainen: uusi, tuttu ja entistä hiotumpi BMW X3 Koeajo
-
Maistiainen: BMW 640i xDrive Gran Turismo – kauneus löytyy sisältä Esittely
-
Koeajo: piilotetut parannukset – BMW 430i Koeajo
-
Sähköpyörälle oma satula: Selle Royal eZone Uutinen
-
Älä säädä näyttöäsi – väripommi BMW i8 MemphisStyle Autonäyttely
-
Paljonko maksaa puu? Lähikuvissa upea BMW M760Li Nautor’s Swan Autonäyttely
-
Nelivetoinen sporttisedan – BMW M5 hioo edeltäjiensä kaavaa Autonäyttely
-
BMW i Vision Dynamics – kohti tavallisempaa tulevaisuutta Autonäyttely
-
BMW X7 iPerformance – munuaisilla kuorrutettua massiivisuutta Autonäyttely
-
Baijeri sydän Pietarsaari: BMW Individual M760Li by Nautor’s Swan Esittely
-
Syysmuodikkaasti virkistynyt BMW i3 – ja nyt myös tehokkaampi i3s Esittely
-
Maistiainen muotoilusta: tuleva BMW Z4 esittäytyy konseptina Esittely
-
Uusi BMW M5: sporttinen neliveto ja tasan 600 hevosvoimaa Esittely
-
Muutoksia BMW-moottoripyörien jälleenmyyntiverkostossa Uutinen
-
Koeajo: BMW 530e iPerformance – piheys on piuhan päässä Koeajo
-
Ihan kohta ilman kattoa – BMW i8 Roadster kiusoitteluvideossa Uutinen
-
Viimeiset kilometrit potkulaudalla – BMW Motorrad X2City Uutinen
-
-
Kuumempi pikkubemari – nähdäänkö seuraavaksi BMW M2 CS? Uutinen
-
Kolmannen kerran X3 – BMW:n uusi elämäntapamaasturi Esittely
-
Vain edeltäjäänsä komeampi: BMW paljasti uuden 6-sarjan Gran Turismon Uutinen
-
Peliyhtiö lipsautti: tässä lienee tuleva BMW M5 Uutinen
-
Päivän kuva: Kun salainen BMW-prototyyppi ajaa suoraan kameraan Uutinen
-
Paluu uuteen aikakauteen: BMW 8-sarjan konsepti Esittely
-
Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan Koeajo
-
Maistiainen: BMW 530e iPerformance – työmatkat töpselivoimalla Koeajo
-
Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Uutinen
-
Koeajo: BMW 520d A Touring – perä kunnossa Koeajo
-
Luksuscoupén paluu – BMW tuo 8-sarjan takaisin Uutinen
-
Maistiainen: BMW 5-sarjan Touring – perinteitä ja hienosäätöä Koeajo
-
BMW M4 CS – Kireämpi katuversio kohtaa keräilijät Uutinen
-
Nimi on enne: BMW 5-sarjalle täydet tähdet Euro NCAP:issa Uutinen
-
“Tämä on jännittävää aikaa” – haastattelussa BMW-johtaja Ian Robertson Autonäyttely
-
Myrskyvaroitus Baijerista! BMW vyöryttää 40 malliversiota lähivuosina! Uutinen
-
Nelivetolintassa Rovaniemellä – BMW Winter Driving Experience Uutinen
-
Koeajo: Hiljainen ja väkevä – BMW 530i Koeajo
-
Koeajo: BMW 530d xDrive M Sport – M vain markkinointia varten Koeajo
-
BMW 5-sarjan lyhyt historia – tavoitteena maailman paras sedan Uutinen
-
Nyt myös arkikoossa – BMW 5-sarja saa odotetun farkkunsa Uutinen
-
Koeajo: huippuunsa jalostettu seitsemäs sukupolvi – BMW 520d A Koeajo
-
Aiempaa kovempi – BMW 4-sarja virkistyy maltilla Uutinen
-
Koeajo: BMW 740Le xDrive iPerformance – luksuslatausta Koeajo
-
Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive Koeajo
-
Moottoripyöräilyä 100 vuoden päästä – BMW Motorrad VISION NEXT 100 Uutinen
-
Clive Owen ja BMW seikkailevat jälleen – pääosassa uusi 5-sarja Uutinen
-
Ajettavaksi tehty – BMW 320dA Gran Turismo Koeajo
-
Katto pois 2018 – BMW i8 lopultakin rantakunnossa avomalliksi Uutinen
-
BMW i3 – upea pieni sähköauto Koeajo
-
Uusi BMW 5-sarja: isoveljen äly ja pikkuveljen moottorit Uutinen
-
Ameriikan malliin Baijerista – BMW K 1600 B niin kuin Bagger Moottoripyörät
-
BMW-ajotakkeja nyt myös Alpinestarsin turvatyynyjärjestelmällä Moottoripyörät
-
Kaikelle on paikkansa: BMW X2 Autonäyttely
-
Laajeneeko 7-sarja coupella? BMW harkitsee lisämalleja Uutinen
-
Uusi BMW 5-sarja tarjoaa mielenrauhaa ympäristökameran etäkatselulla Uutinen
-
BMW:n syysmuoti: pukeudu M-mallistoon Uutinen
-
Valvova silmä ja uusi BMW 5-sarja Uutinen
-
BMW M5 Competition Edition – kuusisataa annosta järjettömyyttä Uutinen
-
BMW R nine T Scrambler – niukkuus on hyve Koeajo
-
BMW 1-sarjan sedan – etuvetoa mutta vain Kiinaan Uutinen
-
Maistiainen: BMW R nine T Scrambler Moottoripyörät
-
BMW 740e ja 740Le – hybriditoimarille riittää nelisylinterinen Uutinen
-
BMW F-sarja kesävirkistää GS-seikkailupyörät Moottoripyörät
-
BMW:n tavaramerkeissä jännä trendi – palaako 8-sarja? Uutinen
-
BMW:n uudistunut 3-sarjan Gran Turismo – eniten uutta moottoritilassa Uutinen
-
Kolmekymppinen BMW M3 juhlii sinisessä juhla-asussa Uutinen
-
BMW:n polttokennoauto valmiina 2020 – yhteistyötä Toyotan kanssa Uutinen
-
Maistiainen: BMW i3 – tulevaisuus saapuu myöhässä Suomeen Koeajo
-
Muisto paremmista ajoista: BMW M2 Koeajo
-
BMW X4 M40i – itsevarma ja voimakas Koeajo
-
Ongelmallinen, mutta silti malliston paras: BMW 225xe Active Tourer Koeajo
-
Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan Koeajo
-
-
BMW 330e A – säästöä vai tekopyhyyttä? Koeajo
-
Connected Drive vie BMW:n nettiin Koeajo
-
BMW:n keväthurmokseen kuuluvat polkupyörät Uutinen
-
BMW M4 GTS saa lisävoimaa vedestä Uutinen
-
BMW M2 saa M-lisävarusteita Uutinen
-
Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Uutinen
-
BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire? Koeajo
-
Vieläkin retrompi BMW R nineT Scrambler Esittely
-
Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Uutinen
-
BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Koeajo
-
Ärhäkkä elämäntapamaasturi BMW:ltä Autonäyttely
-
BMW tuo huipputekniikkaa autoista moottoripyöriin Moottoripyörät
-
Huimat, erilaiset ja kauniit – autoelämykset vuonna 2015 Koeajo
-
Bemarilta M760Li-räyhälimusiini? Uutinen
-
BMW:n satavuotismalli pelkkää huhua? Uutinen
-
Päivän kuva: Sadan tonnin käännöskukkanen Uutinen
-
Päivän kuva: Pala tulevaisuutta nakkikioskilla Uutinen
-
Vaivaton neliveto pikkuperheelle – BMW X1 Koeajo
-
Koeajossa: edustusauto BMW 730d Koeajo
-
Koeajossa: arjen harmaa BMW 318iA Koeajo
-
BMW M2 paljastettu – 370 hevosvoimaa! Uutinen
-
Koeajossa: kevyesti uudistunut BMW 340i Koeajo
-
Maistiainen: Uusi 7-sarja on kaikkien aikojen mukavin BMW Koeajo
-
Koeajossa: räväkkä sporttipyörä BMW S1000XR Koeajo
-
Tulossa: BMW:n upea 7-sarja, ladattavat hybridit ja M6 GT3 Autonäyttely
-
Koeajossa: kasvanut BMW X1 Koeajo
-
Koeajossa: monipuolinen BMW R1200RS Koeajo
-
Klassikko: Italian herkku BMW 320is Klassikko
-
Koeajossa: urheiluhybridi BMW i8 Koeajo
-
Koeajossa: ajattoman tyylikäs BMW M235iA Koeajo
-
Koeajossa: jämäkkä BMW 118dA Koeajo
-
Koeajossa: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA Koeajo
-
Koeajossa nelivetoinen ja tilava BMW 220d xDrive Koeajo
-
Koeajossa röyhkeän ulkomuodon omaava BMW X6 Koeajo
-
Koeajossa käsintehty ratatykki BMW S 1000 RR Koeajo
-
BMW X4 Koeajo
-
BMW 218i Koeajo
-
BMW 220 iA Koeajo
-
BMW 420i Koeajo
-
BMW 435i Koeajo
-
BMW M3 & M4 Koeajo
-
BMW X5 Koeajo
-
xDrive – Neliveto-oppia BMW:n tapaan Esittely
-
BMW 220i – Ensitreffit Savossa Esittely
-
BMW 420d Coupé Koeajo
-
BMW i3 Koeajo
-
BMW X5 Koeajo
-
BMW 320iA Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu