BMW 520d A xDrive M-Sport

Ajoneuvot Koeajo 22.1.2017

Koeajo: huippuunsa jalostettu seitsemäs sukupolvi – BMW 520d A

BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina tapaus. Koeajossamme esiintyi edukseen BMW 520d A. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely, taloudellisuus. Huonoa: rivikuutosten hintalisä, elekielen vaikeus.

BMW 520d A xDrive M-Sport

BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina huomiota herättävä tapaus, vaikka mitään mullistavaa ei ole odotettavissa. Koeajossamme kunniakasta perinnettä edustaa versiona BMW 520d A xDrive Business M-Sport.

Kaikkia ominaisuuksia on vain viilattu paremmiksi, 45 vuoden jalostus ei ole mennyt hukkaan. Nytkin olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan, maski on suurempi ja vekit kyljissä on piirretty voimakkaammin vedoin.

BMW 520d A xDrive M-Sport

Onnistunut dieetti

Kori on pidentynyt ja leventynyt joitakin millejä, mutta sutjakka muotoilu saa sen näyttämään todellista sirommalta. Ällistyttävän alhainen ilmanvastuskerroin 0,22 todentaa menevyyden. Kun samalla alumiinirakenteiden osuutta lisäämällä painoa on karsittu satakunta kiloa, on lupa odottaa parantunutta ajokäytöstä ja suoritusarvoja.

BMW 520d A xDrive M-Sport

Mullistuksia ei ole sisäpuolellakaan. Bemarikuski tuntee olonsa kotoisaksi välittömästi. Perinteinen mittarinäkymä on tosin toteutettu 12-tuumaisella kuvaruudulla. Kojelaudan päällä oleva toinen kymmentuumainen ruutu osaa totella eleohjausta. Sen käyttämiseksi joudun varmaan nöyrtymään ohjekirjan puoleen, nyt eleet päättyivät aina keskisormeen.

BMW 520d A xDrive M-Sport

Tuttu perusmoottori

Moottorivaihtoehtoja on aluksi neljä, teholukemia ja mallimerkintöjä on viilailtu ylöspäin. Nelisylinteriset moottorit ovat kaksilitraisia 520d (190 hv), 530i (252 hv) ja kuusisylinteriset kolmilitraisia 530d (265 hv), 540i (340 hv).

BMW 520d A xDrive M-Sport

Kaikkiin malleihin saa kahdeksanvaihteisen automaatin, kuten myös nelivedon hybridiä lukuun ottamatta.

BMW 520d A xDrive M-SportHuippumalli 550i 4,4-veekasilla (462 hv) ja 530e-bensiinihybridi (252 hv) antavat odottaa itseään kesään asti. M5 saapuu syksyllä samoihin aikoihin farmarikorin kanssa.

Nyt ajettu 520d-perusmoottori tullee olemaan suosituin ainakin meidän markkinoillamme. Eikä syyttä, tehonpuutetta ei esiinny normaalissa liikenteessä ja kulutus pysyy alle seitsemän litran. Isommista moottoreista jää kaipaamaan ainakin rivikuutosen sulosointuja.

Erinomainen alusta

Viitossarjan alusta jaksaa hämmästyttää aina vain uudelleen. Perusratkaisut on toteutettu aivan kuten edeltäjässä tai kilpailijoissa, edessä kaksoistukivarret ja takana monivarsituenta. Kuitenkin vain BMW osaa rakentaa alustasta yhtä aikaa sekä urheilullisen että mukavan. Nyt ajettu tiukin M-sport -urheilualustakaan ei ole liian kova, jopa meidän roudan pahoinpitelemät päällysteemme siliävät alla.

BMW 520d A xDrive M-Sport

Ohjaus on nopea ja tarkka, vaikkakin turhan kevyeksi tehostettu. Liukkaalla pinnalla jää kaipaamaan parempaa tuntumaa tiehen. Tehostusta voi säätää ajotilavalinnalla ja myös alustaan on tarjolla säädettävä iskunvaimennus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus.

BMW 520d A xDrive M-Sport

Mikäli ajaminen ei silti maistu, voi sompaamista sälyttää aiempaa etevämmille avustimille. Kaistalla pysymisen ja kaiken muun liikenteen huomioimisen lisäksi BMW osaa hoitaa ruuhka-ajon, nopeusrajoitusten noudattamisen, ohitukset ja pysäköinnin itse.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat