2.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Type R – älä naura, kuoren alla on taikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna suurten siipien viedä huomiota: uusin painos Honda Civic Type R:stä on yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoautoista. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: ulkonäkö jakaa mielipiteet, etuveto hauska vain kesällä. Suomalainen autojournalismi on kautta aikojen tähdännyt objektiivisuuteen, jossa ulkonäön kaltaiset seikat sivuutetaan ohuin kommentein. Honda Civic Type R:n kohdalla on tehtävä poikkeus. Onhan se vähän haastavan näköinen. Perus-viisiovisen Civicin jo valmiiksi kömpelöt mittasuhteet on sisäänleivottu valtavan siipipaketin kätköihin. Tehdas painottaa aerodynaamisten muutosten funktionalisuutta, mutta valtaosa mustista ilma-aukoista ovat umpinaisia paneeleita. Tekeekin mieli kysyä, onko Civic Type R muotoiltu kohderyhmälle, joka odottaa ajokortti-ikää vielä kymmenisen vuotta? Ulkonäkö on pakko ottaa puheenaiheeksi, sillä se hallitsee suhtautumista uutuuteen. Se on väärin. Lapsellisen kuoren alla piilee yksinkertaisesti yksi kaikkien aikojen kyvykkäimmistä etuvetoisista sporteista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaiden puolien parannusta Sydämenä on jatkojalostettu versio edeltäjän 2-litraisesta VTEC Turbo -nelosmoottorista. Huipputeho on noussut 320 hevosvoimaan, joka saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Voimanlähteen luonne on upea: 400 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo 2 5000 r/min alkaen, mutta veto jatkuu raivoisana päin 7000 r/min asetettua punarajaa. Edeltäjän vaisua kierrosherkkyyttä on korjattu siirtymällä perinteiseen yksöismassavauhtipyörään. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on nyt nestejäähdytetty, ja perävälitystä on ilahduttavasti lyhennetty 7 prosenttia. Type R:lle tunnusomaisesta upeasta vaihtotuntumasta pääsee siis nauttimaan aiempaa useammin. Täysremontti takana Tekniikka on asennettu Civicin uuteen koriin, joka on 170 millimetriä aiempaa pidempi, 25 milliä matalampi ja taka-akselin raideväliltä 65 milliä leveämpi. Kasvusta huolimatta Honda kertoo korin olevan 16 kiloa aiempaa kevyempi, vaikka vääntöjäykkyys on kasvanut 38 prosenttia. Edessä Honda Civic Type R luottaa edeltäjästä tuttuun pyöräntuentaan: MacPherson-joustintuet ovat varustettu eriytetyllä olka-akselilla, mikä vähentää vetelyä huomattavasti. Taka-akseli on uusittu täysin: Civic on palannut kahden yhdystukiakselilla varustetun sukupolven jälkeen hienostuneempaan monivarsituentaan. Ohjauksessa Honda on tehnyt ilahduttavan poikkeuksen nopeiden ohjausten nykytrendiin: Type R:n epälineaarinen ohjausvälitys on läpi alueen hitaampi kuin perusmallissa, ja erityisesti keskialueelle on haettu rauhallisuutta. Lopputulos on upea: Pärnun Auto24Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa Civic osoittaa kyvykkyyttä, joita vain harvat tämän luokan autot tarjoavat – ja useimmat niistä ovat nelivetoisia. Vakaa ja ketterä Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on kadonnut tyystin. Silti mutkaan sisään Honda taittuu aiempaakin neutraalimmin, ajoittain jopa kevyessä nelipyöräluisussa kääntyen. Taustalla palvelee Agile Handling Assist -järjestelmä, joka ketteröittää autoa sisäkaarteen takapyörää jarruttelemalla. Mutkista ulos Civic Type R kiihtyy täysin eleettömästi: rajusta huipputehosta huolimatta ohjaus ei vetele lainkaan. Kesken mutkan tehtävät vaihdot kakkoselta kolmoselle tapahtuvat kuin huomaamatta. Civic Type R ei myöskään tunnu tietävän aliohjautumisen käsitettä. Honda on yksinkertaisesti rakentanut autosta erittäin nopean, eleettömän ja silti hauskan. Juuri ennen Moottorin menoa painoon pääsimme kokeilemaan autoa pikaisesti myös Suomessa. Säätyvä iskunvaimennus osoittaa tehokkuutensa, sillä mukavuusasetuksilla ärrä vaihtaa terävyyden pintapehmeydeksi. Vain korkea rengasmelu vaatii hyväksyntää. Ulkonäkö on siis sivuseikka: oikeasti Honda Civic Type R ratsastaa teknisen kyvykkyyden siivellä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Type R Hinta alkaen 56 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 235 kW (320 hv), 6 500 r/min Vääntö 400 Nm (2 500–4 500 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 272 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku