24.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda CB 1000 R+ – Sporttinen café racer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Café racer -tyyppinen ulkonäkö ja huimasti parantunut suorituskyky nostavat Honda CB 1000 R:n luokkansa väriläiskäksi. Hyvää: ulkonäkö, ajoasento, vaihdeavustin. Huonoa: mittariston luettavuus, polttoainetalous. Edelliseen malliin verrattuna suuri osa muoviosista on vaihdettu harjattuun alumiiniin ja muotoilussa on otettu rohkea harppaus eteenpäin. Moottori on saanut 20 hevosvoimaa lisää huipputehoa, ja kun vaaka näyttää 12 kiloa aiempaa vähemmän, on tehopainosuhde parantunut peräti 20 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa riittävästi Moottori vetää jopa kuutosvaihteella puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Ala- ja keskikierroksilla voimaa on käytössä mukavasti, mutta 7000 kierroksen kohdalla teho harppaa uudelle repivälle tasolle. Välitykset ovat lyhyet, mikä lisää voiman tuntua. Säädettävä pidonhallinta ja koko ajan päällä oleva ABS-järjestelmä parantavat turvallisuutta. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin puolestaan tuo sporttisuutta ja parantaa ajomukavuutta, vaikka se onkin toiminnaltaan melko terävä. Jarrujen teho on huippuluokkaa eikä tuntumassakaan ole moitteen sijaa. Jousitus on perussäädöissään pehmeä ja sopii rauhalliseen ajoon. Urheilullisempaa menoa haluava voi säätää esijännityksiä ja vaimennuksia tiukemmalle. Vaimennuksen säätö tosin syö samalla jousituksen pintaherkkyyttä. Ergonomia kunnossa – polttoainetalous ei Ajoasento on sopivasti vähän eteen nojaava. Pieni ajovalon päällä oleva ilmanohjain suojaa kuljettajaa yllättävän hyvin ajoviimalta. Tankin kyljet on muotoiltu voimakkaasti niin, että polville löytyy luonteva paikka. Mittaristo on persoonallisen näköinen, siitä tulee mieleen enemmän älypuhelimen näyttö kuin moottoripyörän mittaristo. Polttoaineen kulutus nousee vaihtelevassa maantieajossa helposti 5,5 litraan. Vaikka Honda on muissa malleissa osoittanut hallitsevansa polttoainetalouden, niin 1000-kuutioisten sporttimallien kulutus ei ole 15 vuoteen käytännössä laskenut lainkaan. Kustannusten kannalta asialla ei ole suurta merkitystä, mutta pidempi toimintamatka toisi mukavuutta eikä se imagon kannaltakaan olisi huono asia. Honda sopii hyvin käteen ja on kevyt käsitellä. Ulkonäkö poikkeaa massasta ja suorituskyky nousi uudistuksen myötä sille kuuluvalle tasolle. Yksi Hondan valteista on kilpailijoihin verrattuna kaksinkertainen takuuaika, peräti neljä vuotta. Koeajopyörä oli paremmin varusteltu Plus-malli. Jos vaihdeavustin, lämpökahvat, alumiinilokarit ja takasatulan alumiinikate eivät tunnu tärkeiltä, saa perusmallin pari tuhatta euroa huokeammalla. Honda CBR 1000 R+ Bensiinimoottori: 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 107 kW (145 hv) / 10 500 r/min Vääntö: 104 Nm / 8250 r/min Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1445 mm, tankin tilavuus 16,2 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17 Takuu: 4 vuotta Hinta: 18 980 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?