Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab

1.9 TDi 4WD 6AT LS

Uusi Isuzu D-Max on kiinnostava tulokas lava-autojen tiukkaan joukkoon. Koeajoimme Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS -version. Hyvää: moottori, nelivedon säätömahdollisuus (hidas neliveto), pitkä takuu, vetokyky. Huonoa: kulutus, etuistuin, äänieristys.

Ajoneuvot | Koeajo | 13.6.2017

Japanilainen Isuzu on autonvalmistajana hyötyautojen taitaja, jonka vahvuuksia on myös dieselmoottorit. D-Max lava-auto on valmistajalleen tärkeä myyntimalli maailmalla ja myös Pohjolan perukoilla. Joka seitsemäs Euroopassa myyty pick-up on Isuzu D-Max.

Kuljetus- ja vetokykyä suova lava-auto on omiaan monen eri alan (pien)yrittäjille tai esimerkiksi harrastusten vuoksi tarvitseville. Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa.

Kantavuutta on tyypilliset 1 115 kiloa. Lavan suurin pituus on 1,79 metriä ja suurin leveys 1,53 metriä.

Kova tavoite

Autoluokka on ollut Suomessa hienoisessa kasvussa. Toissa vuonna Suomessa myytiin noin 1 200 lava-autoa ja viime vuonna jo 1 434 kappaletta.

Tässä joukossa uusi D-Max tavoittelee kymmenyksen eli 150 myydyn auton osuutta. Tavoite on kova, sillä kilpailijat ovat hyviä ja vakiinnuttaneet paikkaansa. Markkinajohtaja on Toyota Hilux, sitten myyntimäärissä tulevat Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max ja Fiat Fullback.

Uudet vaihteistot

Uutta D-Maxissa on nyt kuusipykäläinen vaihteisto, jonka saa automaattina tai manuaalina. Hyvä niin, sillä aiempi viisilovinen voimansiirto oli jo vanhentunut ratkaisu.

Koeajossa oli automaattivaihteinen versio. Vaihteiston toiminta ei täysin vakuuttanut, sillä aika ajoin moottorin ääni kyllä nousi, muta vaihde ei ehtinyt uuteen pykälään. Manuaalivaihteisena luvattu keskikulutus on järkevä seitsemän litraa satasella, mutta automaattina kulutus kipuaa selkeästi ylöspäin eli peräti 7,8 litraan satasella.

Uusi dieselkone

Uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi.

Moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta. Se tekee auton ylläpidosta tältä osin vaivattomampaa.

Maastosta myös takaisin

Maastonkin puolelle pääsee ja sieltä pois: maavaraa on autoluokassa tyypilliset 22,5 senttiä. Avuksi ajohaasteissa löytyvät niin mäkilähtöavustin kuin alamäkihidastin.

Ajaessa toimivan sähköisen nelivedon kytkennän lisäksi erityisen haastaviin olosuhteisiin löytyy hidas neliveto. Lähestymiskulmaa on 29,4 asteen ja jättökulmaa 22,4 asteen verran.

Uutta varustelua

Etuistuimen säätövarat ovat niukat, joten etenkin pitkäkoipisella on tekemistä ajoasennon löytymisessä. Istuin on myös pehmeähkö eikä sivutuki ole kovin tanakkaa tasoa.

Keula, konepelti ja valot ovat uusiutuneet. Uudelleen muotoiltu on myös takaluukku. Ajomelua on tarjolla turhankin kanssa, sillä renkaiden rouskunta kuuluu häiritsevästi sisälle asti.

Uutta on myös mittaristo ja seitsentuumainen kosketusnäyttö, joka on ilmeeltään sekavahko.

Peruutuskamera ehkäisee turhia kolahduksia. Se on vakiona kahdessa ylimmässä varustetasossa.

Pitkä takuu

Suomessa valtaosa Isuzun D-Maxeista hankitaan Space Cab -versioina. Viisipaikkaisten Double Cab -versioiden osuus myynnistä on ollut noin 10 prosenttia.

D-Maxin hinnat alkavat 30 000 eurosta (Space Cab 1.9 TDi 4WD MT LX). Kallein versio maksaa 54 000 euroa (Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LSX).

Takuu on nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta.

Keskustelu