23.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hiljainen ja väkevä – BMW 530i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 530i A xDrive on tulokas, jonka valtit ovat erinomainen viimeistely, äänieristys, väkivahva bensiinimoottori ja jouhevatoiminen vaihteisto. Hyvää: äänieristys, kuljettajan valtakunta, moottori, automaattivaihteisto. Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta. Ohjaustuntuma on turhan kevyt. Auto kulkee vakaasti valitulla ajolinjalla, mutta näppeihin toivoisi täsmällisempää tietoa renkaiden kulloisestakin asennosta, nyt tehostus häivyttää tuntumaa. Nyt on pakko ajettavuudesta sanoa ilman nostalgiaa: ennen oli paremmin! Ohjaus ei jää vaeltelemaan, joten autoa ei tarvitse paimentaa matka-ajossakaan. Kaupunkiajossa ja eritoten pysäköidessä ohjauksen tehostus vastaavasti tekee ratin kääntämisestä vaivatonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljainen kostaja Moottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty. Kaksilitrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on nelisylinteriseksi erinomainen voimanlähde. Tarjolla on riittävästi voimaa ja rivakkuutta. Konepellin alla jyllää 252 hevosvoimaa. Voiman neljälle vetävälle pyörälle annostelee nöyrän eleettömästi ja viivyttelyittä toimiva kahdensanlovinen automaattivaihteisto. Nollasta sataan taittuu kuudessa sekunnissa eli riittävän ripeästi. Näillä eväillä tarvittavat ohitukset ja muut ajorytmin vaihdokset sujuvat jouhevasti. Kiitos lankeaa myös aiempaa enemmän käytetyille alumiinirakenteille, jonka ansiosta uutuuden paino pudonnut satakunta kiloa sitten edellismallin. Ajoasetuksista voi etsiä hienoista lisä-ärhäkkyyttä eli nopeampaa vaihteiston reagointia ja kaasupolkimen vastetta – ja mittarinäkymäkin räätälöityy. Omiin silmiin tyylikkäin näkymä on sport-asetuksen punainen tehosteväri. Ajajan auto Viitossarjan baijerilainen on ajajan auto – monessakin mielessä, mutta myös varauksin. Alustan ja jousituksen yhteispeli on sinänsä saumatonta, eikä kori kallistele tai nuljuile rivakassa kaarreajossakaan. Tuntuma on silti nypyttävä. Osavaikutusta on alkukevään paljastamilla rokonarpisilla teillä ja rengaskoolla (18-tuumaa), mutta silti auto saisi olla mukavuuspainotteisempi. Tarjolla on toki lisärahalla säädettävä iskunvaimennus (1 588 e). Kuljettajan valtakunta on ratkaistu oivasti, sillä kaikki on käsillä ja toimii nikotteluitta käskyttääpä navigaattoria tai säätääpä ilmastointia. Ajoasennon saa säädettyä toimivaksi ongelmitta. Urheiluistuimet (lisävaruste, hinta 845 e) ovat tyköistuvat ja tukevat tanakasti kaikista tarvittavista suunnista. Reisituen säätökin löytyy. Ajomukavuutta on toki nelivetoisuuskin, joka takaa varmat liikkeellelähdöt liukkaiksi kiillottuneista risteyksistä ja on poikaa, kun edetään paksussa lumipöperössä. Näkymä suoraan taakse ja takaviistoon on rajoitettu korinmuotojen ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruutuskameran selkeät kuvat takaa ja lintuperspektiivistä ovat erinomaisia apulaisia, kun autoa viikkailee ahtailla pysäköintialueilla ja kivikoviksi jäätyneiden lumivallien välissä. Ajamisen iloa – rahalla Auto on kuorrutettu monin herkuin. Luxury Line -varustepaketti (4 956 euroa) tuo mukanaan muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, jalopuiset sisäkoristelistat, led-sumuvalot, matkustamon tunnelmavalaistuksen, kromisia ulkokoristeita, valaistut ovien kynnyslistat ja nahkaisen ohjauspyörän. Koeajoautoon on ruksattu lisävarustelistalta muun muassa mukautuvat led-valot (1 998 e), kauko-ohjattu pysäköinti (743 e), Professional-navigointijärjestelmä (2 700 e), tuulilasinäyttö (1 588 e), seisontalämmitys ja -tuuletus kaukokäytöllä (2 203 e) sekä avaimeton sisäänkäynti (1 191 e). Driving Assistant Plus -järjestelmä (3 740 e) taas tuo ison tukun turvavarusteita, joita ovat esimerkiksi kaistanvaihtovaroitin, risteävän liikenteen varoitus (taakse), aktiivinen vakionopeussäädin, nopeusrajoitusavustin, ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella, risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse), Evasion Aid -väistöavustin. Koeajoauton hinta kipuaa lähes 96 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta sillä saa myös paljon autoa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.bmw.fi/5-sarja/sedan/ BMW 530i A xDrive Luxury Line Hinta alkaen 64 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 732 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5200–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku