BMW 530i

Ajoneuvot Koeajo 23.3.2017

Koeajo: Hiljainen ja väkevä – BMW 530i

BMW 530i A xDrive on tulokas, jonka valtit ovat erinomainen viimeistely, äänieristys, väkivahva bensiinimoottori ja jouhevatoiminen vaihteisto. Hyvää: äänieristys, kuljettajan valtakunta, moottori, automaattivaihteisto. Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta.

Ohjaustuntuma on turhan kevyt. Auto kulkee vakaasti valitulla ajolinjalla, mutta näppeihin toivoisi täsmällisempää tietoa renkaiden kulloisestakin asennosta, nyt tehostus häivyttää tuntumaa. Nyt on pakko ajettavuudesta sanoa ilman nostalgiaa: ennen oli paremmin!

BMW 530i

Ohjaus ei jää vaeltelemaan, joten autoa ei tarvitse paimentaa matka-ajossakaan. Kaupunkiajossa ja eritoten pysäköidessä ohjauksen tehostus vastaavasti tekee ratin kääntämisestä vaivatonta.

Hiljainen kostaja

Moottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty.

BMW 530i

Kaksilitrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on nelisylinteriseksi erinomainen voimanlähde. Tarjolla on riittävästi voimaa ja rivakkuutta. Konepellin alla jyllää 252 hevosvoimaa. Voiman neljälle vetävälle pyörälle annostelee nöyrän eleettömästi ja viivyttelyittä toimiva kahdensanlovinen automaattivaihteisto.

BMW 530i

Nollasta sataan taittuu kuudessa sekunnissa eli riittävän ripeästi. Näillä eväillä tarvittavat ohitukset ja muut ajorytmin vaihdokset sujuvat jouhevasti. Kiitos lankeaa myös aiempaa enemmän käytetyille alumiinirakenteille, jonka ansiosta uutuuden paino pudonnut satakunta kiloa sitten edellismallin.

Ajoasetuksista voi etsiä hienoista lisä-ärhäkkyyttä eli nopeampaa vaihteiston reagointia ja kaasupolkimen vastetta – ja mittarinäkymäkin räätälöityy. Omiin silmiin tyylikkäin näkymä on sport-asetuksen punainen tehosteväri.

BMW 530i

Ajajan auto

Viitossarjan baijerilainen on ajajan auto – monessakin mielessä, mutta myös varauksin.

Alustan ja jousituksen yhteispeli on sinänsä saumatonta, eikä kori kallistele tai nuljuile rivakassa kaarreajossakaan. Tuntuma on silti nypyttävä. Osavaikutusta on alkukevään paljastamilla rokonarpisilla teillä ja rengaskoolla (18-tuumaa), mutta silti auto saisi olla mukavuuspainotteisempi. Tarjolla on toki lisärahalla säädettävä iskunvaimennus (1 588 e).

BMW 530i

Kuljettajan valtakunta on ratkaistu oivasti, sillä kaikki on käsillä ja toimii nikotteluitta käskyttääpä navigaattoria tai säätääpä ilmastointia. Ajoasennon saa säädettyä toimivaksi ongelmitta.

BMW 530i

Urheiluistuimet (lisävaruste, hinta 845 e) ovat tyköistuvat ja tukevat tanakasti kaikista tarvittavista suunnista. Reisituen säätökin löytyy.

Ajomukavuutta on toki nelivetoisuuskin, joka takaa varmat liikkeellelähdöt liukkaiksi kiillottuneista risteyksistä ja on poikaa, kun edetään paksussa lumipöperössä.

BMW 530i

Näkymä suoraan taakse ja takaviistoon on rajoitettu korinmuotojen ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruutuskameran selkeät kuvat takaa ja lintuperspektiivistä ovat erinomaisia apulaisia, kun autoa viikkailee ahtailla pysäköintialueilla ja kivikoviksi jäätyneiden lumivallien välissä.

BMW 530i

Ajamisen iloa – rahalla

Auto on kuorrutettu monin herkuin. Luxury Line -varustepaketti (4 956 euroa) tuo mukanaan muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, jalopuiset sisäkoristelistat, led-sumuvalot, matkustamon tunnelmavalaistuksen, kromisia ulkokoristeita, valaistut ovien kynnyslistat ja nahkaisen ohjauspyörän.

BMW 530i

Koeajoautoon on ruksattu lisävarustelistalta muun muassa mukautuvat led-valot (1 998 e), kauko-ohjattu pysäköinti (743 e), Professional-navigointijärjestelmä (2 700 e), tuulilasinäyttö (1 588 e), seisontalämmitys ja -tuuletus kaukokäytöllä (2 203 e) sekä avaimeton sisäänkäynti (1 191 e).

BMW 530i

Driving Assistant Plus -järjestelmä (3 740 e) taas tuo ison tukun turvavarusteita, joita ovat esimerkiksi kaistanvaihtovaroitin, risteävän liikenteen varoitus (taakse), aktiivinen vakionopeussäädin, nopeusrajoitusavustin, ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella, risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse), Evasion Aid -väistöavustin.

Koeajoauton hinta kipuaa lähes 96 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta sillä saa myös paljon autoa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat