17.2.2017

Koeajo: Hienosäädetty – Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD

Mazda 3

Vaihda Mazda 3 uuteen – edes naapurisi ei huomaa olla kateellinen. Hyvää: taloudellisuus, varustelu, ajettavuus, sujuva vaihteisto. Huonoa: ohituskiihtyvyys.

Mazda 3

Maahantuojan edustaja kehuu uudistunutta mallia ja sen parannettuja ominaisuuksia leveästi hymyillen avaimia luovuttaessaan. Pihalla ei kuitenkaan ole yhtään todella uuden näköistä autoa, vain rivi tutunnäköisiä Mazdoja. Painan avausnappulaa ja punainen auto vilkauttaa kutsuvasti, mutta tuollainenhan Mazda 3 on ollut tähänkin asti. Pitäisikö viedä avaimet takaisin? Äh, ajellaan nyt ensin vähän.

Mazda 3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon pieniä parannuksia

Onneksi jo toimituksen pihasta löytyy vertailukohdaksi vanhempi Mazda 3 ja eroja löytyy heti. Keulassa maski virnistää leveämmän kromilistan voimin, logon paikkaa on tarkistettu, uudet led-valot ovat erimuotoiset, sumuvalot pienemmät ja alahelma enemmän töröllään. Takapuskuria on muotoiltu uusiksi ja sivuvilkut on siirretty peileihin.

Mazda 3

Sisäpuolella tehtävä ei ole juurikaan helpompi. Käsijarrukahva on vaihtunut sähköiseen ja vapauttanut tilaa säilytyslokerolle.

Mazda 3

Verhoilumateriaali tuntuu aiempaa tyylikkäämmältä ja kojelaudan materiaali laadukkaammalta. Ratti ainakin on erinäköinen, näyttöruutu vaihdettu kosketusnäytöksi ja mittaristoakin on tyylitelty.

Mazda 3

Monitoiminäytön käyttöön kätevä pyöryläkytkin on säilytetty vaihdekepin takana ja toiminnot oppii nopeasti. Varustukseen kuuluu ainakin vakionopeudensäädin, pysäköintitutka, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, katveavustin ja lämmitettävä ratti. Hyvä varustus perheautoon, lunttaan hintalapusta: Premium Plus 27 000 euroa, tuohon hintaan pakko olla diesel.

Mazda 3

Taloudellinen pikkudiesel

Moottoriksi paljastuu uusin Mazda 3:n vaihtoehdoista, 1,5-litrainen diesel (105 hv), joka on Suomen mallistossa korvannut muualla vieläkin myynnissä olevan 2,2 TD:n (150 hv). Bensiinivaihtoehtoja on kaksi, 1,5- (100 hv) tai 2,0-litrainen (120 hv). Suomesta puuttuu myös tehokkain bensiiniversio (165 hv).

Mazda 3

Pieni diesel yllättää positiivisesti, koska luokassaan kookas 4,5-metrinen Mazda 3 painaa alle 1 300 kiloa.

Mazda 3

Varsinkin kaupungissa auto tuntuu terhakalta, maantiellä ohituskiihtyvyyttä voisi olla ripaus enemmänkin. Parasta on kuitenkin kulutuksen pysyminen nelosella alkavissa lukemissa. Myös melutaso on alhainen ja sävyltään miellyttävä.

Mazda 3

Äänieristyksen lisäksi tehdas kertoo virittäneensä iskun- ja kallistuksenvaimennusta pehmeämpään suuntaan. Uutena ominaisuutena Mazda säätää moottorin vääntömomenttia kaarteissa (G-vectoring control). Liukkaalla onkin huomaavinaan aliohjautumisen vähenevän järjestelmän rajoittaessa tehoa ja auttaessaan painonsiirtymää eteen.

Mazda 3

Mazdan ajettavuudessa parasta on tasaisuus, mikään ominaisuus ei häikäise erinomaisuudellaan, mutta purnaamisen aiheitakaan ei ole.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: mazda.fi/2017-mazda3

Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD

Hinta alkaen

26 469 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

77 kW (105 hv), 4000 r/min

Vääntö

270 Nm (1600–2500 r/min)

Vääntö

270 Nm (1600–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Mitat

pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm

Takuu

3 vuotta/ 100 000 km

Luetuimmat