17.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hienosäädetty – Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihda Mazda 3 uuteen – edes naapurisi ei huomaa olla kateellinen. Hyvää: taloudellisuus, varustelu, ajettavuus, sujuva vaihteisto. Huonoa: ohituskiihtyvyys. Maahantuojan edustaja kehuu uudistunutta mallia ja sen parannettuja ominaisuuksia leveästi hymyillen avaimia luovuttaessaan. Pihalla ei kuitenkaan ole yhtään todella uuden näköistä autoa, vain rivi tutunnäköisiä Mazdoja. Painan avausnappulaa ja punainen auto vilkauttaa kutsuvasti, mutta tuollainenhan Mazda 3 on ollut tähänkin asti. Pitäisikö viedä avaimet takaisin? Äh, ajellaan nyt ensin vähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon pieniä parannuksia Onneksi jo toimituksen pihasta löytyy vertailukohdaksi vanhempi Mazda 3 ja eroja löytyy heti. Keulassa maski virnistää leveämmän kromilistan voimin, logon paikkaa on tarkistettu, uudet led-valot ovat erimuotoiset, sumuvalot pienemmät ja alahelma enemmän töröllään. Takapuskuria on muotoiltu uusiksi ja sivuvilkut on siirretty peileihin. Sisäpuolella tehtävä ei ole juurikaan helpompi. Käsijarrukahva on vaihtunut sähköiseen ja vapauttanut tilaa säilytyslokerolle. Verhoilumateriaali tuntuu aiempaa tyylikkäämmältä ja kojelaudan materiaali laadukkaammalta. Ratti ainakin on erinäköinen, näyttöruutu vaihdettu kosketusnäytöksi ja mittaristoakin on tyylitelty. Monitoiminäytön käyttöön kätevä pyöryläkytkin on säilytetty vaihdekepin takana ja toiminnot oppii nopeasti. Varustukseen kuuluu ainakin vakionopeudensäädin, pysäköintitutka, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, katveavustin ja lämmitettävä ratti. Hyvä varustus perheautoon, lunttaan hintalapusta: Premium Plus 27 000 euroa, tuohon hintaan pakko olla diesel. Taloudellinen pikkudiesel Moottoriksi paljastuu uusin Mazda 3:n vaihtoehdoista, 1,5-litrainen diesel (105 hv), joka on Suomen mallistossa korvannut muualla vieläkin myynnissä olevan 2,2 TD:n (150 hv). Bensiinivaihtoehtoja on kaksi, 1,5- (100 hv) tai 2,0-litrainen (120 hv). Suomesta puuttuu myös tehokkain bensiiniversio (165 hv). Pieni diesel yllättää positiivisesti, koska luokassaan kookas 4,5-metrinen Mazda 3 painaa alle 1 300 kiloa. Varsinkin kaupungissa auto tuntuu terhakalta, maantiellä ohituskiihtyvyyttä voisi olla ripaus enemmänkin. Parasta on kuitenkin kulutuksen pysyminen nelosella alkavissa lukemissa. Myös melutaso on alhainen ja sävyltään miellyttävä. Äänieristyksen lisäksi tehdas kertoo virittäneensä iskun- ja kallistuksenvaimennusta pehmeämpään suuntaan. Uutena ominaisuutena Mazda säätää moottorin vääntömomenttia kaarteissa (G-vectoring control). Liukkaalla onkin huomaavinaan aliohjautumisen vähenevän järjestelmän rajoittaessa tehoa ja auttaessaan painonsiirtymää eteen. Mazdan ajettavuudessa parasta on tasaisuus, mikään ominaisuus ei häikäise erinomaisuudellaan, mutta purnaamisen aiheitakaan ei ole. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: mazda.fi/2017-mazda3 Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Hinta alkaen 26 469 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta/ 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku