Ajoneuvot | Koeajo | 10.1.2019

Koeajo: GTI-autojen isoveli – Škoda Kodiaq RS

2.0 TDI 4x4 DSG

Škoda Kodiaq RS yhdistää ison katumaasturin sporttiversion menevyyteen. Hyvää: suorituskyky, tilat, tyylikäs kokonaisuus. Huonoa: keinotekoinen äänimaailma.

Jaa artikkeli

Volkswagen-konsernilla on ollut sporttihenki päällä jo vuosien ajan. Golfin ja Polon saa tietenkin perinteisinä GTI-versioina, mutta omansa sai jopa pieni kaupunkiauto Volkswagen Up.

Seatin tehomalleja puolestaan alettiin siirtää omaksi automerkikseen Cupraksi.

Eikä Škodaa näytetä unohdettavan konsernin orpopojaksi. Suomessakin hyvin myynyt Octavia RS saa seuraa, kun myyntiin on tullut Škoda Kodiaq RS. Se on ensimmäinen katumaasturi, jonka luvataan kunnioittavan tsekkivalmistajan yli 100-vuotisia moottoriurheiluperinteitä.

Kova kulkija

Kodiaq RS on rivakka tapaus. Sitä vie Skodan historian tehokkain dieselmoottori, joka koeajossa paljastuu kyvykkääksi voimanlähteeksi. Tehokkaalla, 240-hevosvoimaisella ja 500 newtonmetrin väännön tuottavalla tuplaturbodieselillä mennään kaikissa oloissa vaivattomasti. Lähes 1 900-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa.

Uudenlaisen ahtimen rakenteen ansiosta auto reagoi ripeästi kaasupolkimen käskyyn myös matalilla kierrosluvuilla, ja neliveto mahdollistaa luonnollisesti optimaalisen pidon.

Kodiaq RS:n alusta on mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta kovahko. Alusta ja 20-tuumaiset pyörät muistuttavat matkustamoon vähän turhan innokkaasti hidastetöyssyistä ja teiden epätasaisuuksista.

Ajoasetuksia kannattaa aktiivisesti valita tiestön mukaan, sillä etenkin sport-tila muuttaa säätöjä selvemmin verrattuna muihin (eco, comfort, normal). Sport-asetuksella Kodiaq RS on isoksi autoksi luonteva ajettava jopa tiukoissa kaarteissa. Talviasetuksen testaamisen aika tulee myöhemmin kotimaan tiestöillä.

7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii vahvan dieselmoottorin kumppanina sujuvasti. Ohjaus sen sijaan jättää kuljettajalle etäisen ja tunnottoman kokemuksen. Välityssuhteeltaan muuttuvan ohjauksen plussapuoli on näppäryys esimerkiksi pysäköitäessä: hitaassa nopeudessa rattia tarvitsee kääntää vain vähän.

Tyylikkään äänekäs

Valmistajan mukaan Kodiaq RS on myös ensimmäinen Škoda, jossa on moottoriäänijärjestelmä. Se innostuu etenkin sport-ajoasetus kytkettynä, mutta äänet ovat varmasti monien mielestä kovin turha lisäominaisuus.

Keinotekoiset räyhä-äänet kuulostavat auton sisällä vähän huvittavilta, auton ulkopuolella ne ovat onneksi maltillisemmat. Melko moni ostanee Kodiaqin RS-versiona nimenomaan siksi, että haluaa autoonsa lisää suorituskykyä, muttei halua huutaa sitä ulospäin.

Ulkonäöltään Kodiaq RS on väkevän tyylikäs. 20-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä led-valot edessä ja takana ovat ison maasturin tyyliin mukavasti istuvia vakiovarusteita. Korin monet mustat koriste-elementit elävät ainakin uuden Race Blue -metallivärin kanssa piristävässä sopusoinnussa. Tuplapakoputket tuovat annoksen ulkoista sporttia.

Kolmaskin sporttirivi

Sisältä Kodiaq RS on tilava ja notkollaan käteviä pikkuratkaisuja, kuten puhelimen akun induktiivinen lataus ja roskakori ovitaskussa. Auton saa 5- tai 7-paikkaisena.

Kojelauta on helppokäyttöinen ja digitaalinen mittaristo näyttävä. Sisälle on kuluista tinkimättä tuotu alcantaraa ja mustia timanttikuviosaumoja. Istuimet ovat urheiluhenkiset ja miellyttävän napakat.

Suomeen ensimmäiset Kodiaq RS:t ehtivät alkuvuonna.

Lisätietoa: www.skoda.fi/kodiaq-rs

Jaa artikkeli

Keskustelu