30.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Göteborgin ensimmäinen kolmisylinterinen – Volvo XC40 T3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 sai uuden pikkumoottorin, joka ei häpeä nelipyttyisten isoveljiensä rinnalla. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, ajomukavuus. Huonoa: takapenkin istuma-asento. Tuoreen Volvo XC40 -katumaasturin tuotanto starttasi talvella tehokkaimmilla D4- (190 hv) sekä T5- (247 hv) moottoriversioilla, ja valmistajan lupausten mukaisesti valikoima kasvoi kesän tullen edullisempien voimanlähteiden osalta. Näistä D3 (150 hv) sekä T4 (190 hv) ovat edellisten tapaan nelisylinterisiä ja kaksilitraisia, ja tavattu jo aiemmin isommissa Volvoissa. Sen sijaan aivan ennenäkemätöntä löytyy mallista T3, joka on samalla niukasti koko XC40-paletin edullisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samat sylinterimitat T3:n konepellin alla nimittäin lymyää kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori – lajissaan Volvon ensimmäinen. Siinä sekä sylinterin halkaisija että iskun pituus ovat samat kuin kaksilitraisessa nelosessa, joten voimanlähteet ovat läheistä sukua. Kun yksi pytty pudotetaan pötköstä pois, iskutilavuudeksi jää karvan alle 1,5 litraa. Huipputehoa kertyy 156 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti asettuu 265 newtonmetriin – eroa T4:n ja T5:n 300 ja 350 Nm -lukemiin ei siis kerry paljoa. Alkuun T3:n saa vain kuusipykäläisellä käsivaihteistolla; kahdeksanportainen automaatti tulee rinnalle ensi vuonna. Se, että koeajoauto oli siis manuaalivaihteinen, antoi hyvät eväät uuden moottorin ominaisuuksien nuuskimiseen. Kaunista käytöstä Ne ominaisuudet ovat yksiselitteisen hyvät. Monille kolmisylinterisille ominaista kuollutta kohtaa tyhjäkäynnin yläpuolella ei esiinny, vaan moottori lähtee vetämään heti ponnekkaasti – esimerkiksi kadunkulmia kolmosvaihteella kierrettäessä. Luonteva poljintuntuma, nykimätön moottorin tuenta sekä looginen, vaikka hieman määrätietoisia otteita edellyttävä vaihteensiirto auttavat nekin hitaassa ajossa. Todella kevyeksi tehostuva ohjaus korostaa kaupunkiajon helppoutta. Suurempiin nopeuksiin kiihdytettäessä panee merkille paitsi edelleen jatkuvan hyvän suorituskyvyn, myös käyntiäänen kauneuden. Korkeammalle kierrättäminen synnyttää vain vaimeaa hurinaa, keskeisellä käyttöalueella ei kuulu oikein mitään, ja vasta kierrosten laskeminen alas esimerkiksi 80 km/h nopeudessa kuutosvaihteella saa aikaan etäistä jyrinää – mutta vain etäistä. Pehmeämpi pikkuinen Jo Moottorin 4/2018 talvisessa parivertailussa, missä nelivetoinen XC40 D4 otti mittaa Jaguarin uudesta E-Pacesta, havaitsimme Volvon saaneen alustan mukavuudesta yliotteen. Isoveljet, etenkin 90-sarjan Volvot, kun ovat tulleet tunnetuksi melko tärisevästä kyydistään. Koeajo tällä etuvetoisella perusversiolla vahvisti vertailun vaikutelmat. XC40:n alusta on hyvin pehmeä, minkä havaitsee niin isoissa heitoissa kuin hidastetöyssyissäkin. Ohjaus tanakoituu maantiellä tuntuvasti, ja meno on kesärenkaillakin vakaata. Eikä T3 Momentum häviä muussakaan mukavuudessa. Kangasverhoillut, pehmeät ja silti hyvin tukevat perusistuimet takaavat miellyttävän matkanteon. Vain esiin työntyvä 235/55 R18 -vakiorenkaiden mieto rohina kantautuu muuten hiljaisessa autossa korviin, eikä takapenkin istuma-asento ole pystyn selkänojan takia paras mahdollinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kävisi kuusikymppiseenkin Volvon uusista malleista edullisin on siis harvinaisen tasapainoinen kokonaisuus – tekisi mieli sanoa, että koko ruotsalaisvalmistajan tasapainoisin. Kuulostaahan kolme pyttyä jopa kauniimmalta kuin neljä, ja mukavuus on isoveljiä ylevämpi. Jatkoakin seuraa. Volvonhan tulevaisuus nojaa vahvasti bensiini- ja sähkömoottorien liittoon, ja juuri tähän käyttöön myös 1,5-litrainen moottori tullaan valjastamaan. Ladattava XC40-hybridi onkin luvassa, kuten myös täyssähköversio. Ja vaikka göteborgilaiset eivät tapansa mukaan vastailleet uuden V60:n ensiesittelyssä esittämiimme kysymyksiin tulevista malliversioista, ainakin kolmisylinterisen kehitysvaiheessa moottorin ilmoitettiin aikanaan vauhdittavan myös 60-sarjan Volvoja. Tuo aika alkaa olla käsillä, ja ainekset ovat hyvät. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volvocars.com/xc40 Volvo XC40 T3 Momentum Hinta alkaen 39 168 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku