12.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift – lue tämä, ennen kuin ostat Octavia RS:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto oli Ford Focus ST 2.0 TDCi:n puuttuva palanen. Hyvää: Ajettavuus, ulkonäkö, etuistuimet varauksin, sulava voimalinja, lisävarusteiden hinnoittelu Huonoa: voimaa voisi olla enemmänkin Automaailma tuskin tuntee urheilullisuutta haluttavampaa käsitettä. Siksi Škoda Octavia RS Combin menestystä ei tarvitse ihmetellä: vaivattoman voimakas dieselmoottori ja urheilullinen kuorrutus yhdistyvät tilavaan ja tyylikkääseen farmarikoriin hintalapulla, joka ei vielä aiheuta sosiaalista paheksuntaa. Osansa Octavia RS:n markkinoista haluava Ford laajensi Focus ST -mallistoa taannoisessa kasvojenkohotuksessa dieselvaihtoehdoilla, mutta vasta nyt paketti täydentyi tärkeällä automaattivaihteistolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin luotu toisilleen Fordin kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sopii hienosti dieselmoottorin pariksi. Vaihteisto hyödyntää voimavaroja järkevästi, eikä käytös anna sijaa moitteille. Taajamanopeuksissa vahvasti vääntävä diesel liikuttaa Focusta miellyttävän rivakasti. Dieselissä automaatti sopii kokonaisuuteen manuaalia paremmin: kyllähän itse vaihtamisessa on tekemisen meininkiä, mutta tehokas eteneminen vaatii bensiinimoottoria kapeamman vääntöalueen takia turhankin aktiivista vaihtamista. Maantienopeuksissa rajalliset voimavarat tulevat esiin. Škoda Octavia RS 2.0 TDI:n tavoin Focus ST 2.0 TDCi on vaivaton ajettava ja ohituksiinkin riittää mukavasti potkua, mutta kummankin bensiinimalleista tuttua yltäkylläistä voimantunnetta dieselit eivät tarjoa. Lisätehon kaipuu Focuksen kohdalla huomaa ajoittain pohtivansa, onko koeajetun 184 hevosvoimaisen ST:n ja 150 hevosvomaisen ST Line -mallin välillä tarpeeksi suurta eroa. Ehkä ST:n dieselin olisi voinut piiskata seuraavalle sataluvulle jo pysykologisista syistä? Onneksi Focus ST erottuu edukseen, eikä kyse ole vain mustista vanteista ja näyttävästä korisarjasta. Auton sisätilat ovat ehtaa GTI-luokkaa: kojelaudan päältä löytyvät ahtopainemittarin ohella lisämittarit öljyn lämpötilalle ja paineelle. Recaron valmistamat etuistuimet ovat auton parasta tai pahinta antia: jos kroppa mahtuu voimakkaiden sivutukien syleilyyn, tarjoaa Focus viimeisen päälle tukevan ja mukavan ajoasennon. Jos ruumiinrakenne ei ole yhteensopiva istuinten kanssa, lienee parempi unohtaa koko auto. Ajettavuuden nimeen Vakava suhtautuminen urheilullisuuteen jatkuu Fordin ajettavuudessa. Järkevästä dieselmoottorista ja mukavasta automaattivaihteistosta huolimatta alustaviritys on ehtaa sporttia: meno on jämäkkää, mutta vastapainoksi Ford tarjoaa tarkkaa ohjautuvuutta ja tasapainoista käytöstä. Yllättävää kyllä, villistä 250 hevosvoimaisesta bensiiniversiosta tuttu ohjauksen vetely täyskiihdytyksissä on läsnä myös dieselmallissa – onneksi automaatin ansiosta molemmat kädet voi pitää koko ajan ohjauspyörässä. Maantieajossa Focus on toimiva kumppani. Tukevuuden ansiosta istuimet ovat mukavat pidemmilläkin siirtymillä, ja hyvä ohjaus tekee maantiesuorien nielemisestä vaivatonta. Dieselkäyttöistä sporttifarkkua etsivälle Focus ST on automaattivaihteiston myötä kiinnostava uutuus. Ford ei tarjoa yhtä huippuunsa hiottua pakettia kuin Škoda, mutta ajettavuutta yli kaiken arvostavalle saksalainen pieksee tsékin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon PowerShift Hinta alkaen 34 452 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 591 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 136 kW (182 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2648 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ekat 2 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?