Koeajo: Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift – lue tämä, ennen kuin ostat Octavia RS:n

Automaattivaihteisto oli Ford Focus ST 2.0 TDCi:n puuttuva palanen. Hyvää: Ajettavuus, ulkonäkö, etuistuimet varauksin, sulava voimalinja, lisävarusteiden hinnoittelu Huonoa: voimaa voisi olla enemmänkin

Ajoneuvot | Koeajo | 12.5.2017

Automaailma tuskin tuntee urheilullisuutta haluttavampaa käsitettä. Siksi Škoda Octavia RS Combin menestystä ei tarvitse ihmetellä: vaivattoman voimakas dieselmoottori ja urheilullinen kuorrutus yhdistyvät tilavaan ja tyylikkääseen farmarikoriin hintalapulla, joka ei vielä aiheuta sosiaalista paheksuntaa.

Osansa Octavia RS:n markkinoista haluava Ford laajensi Focus ST -mallistoa taannoisessa kasvojenkohotuksessa dieselvaihtoehdoilla, mutta vasta nyt paketti täydentyi tärkeällä automaattivaihteistolla.

Kuin luotu toisilleen

Fordin kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sopii hienosti dieselmoottorin pariksi. Vaihteisto hyödyntää voimavaroja järkevästi, eikä käytös anna sijaa moitteille.

Ford Focus ST

Taajamanopeuksissa vahvasti vääntävä diesel liikuttaa Focusta miellyttävän rivakasti. Dieselissä automaatti sopii kokonaisuuteen manuaalia paremmin: kyllähän itse vaihtamisessa on tekemisen meininkiä, mutta tehokas eteneminen vaatii bensiinimoottoria kapeamman vääntöalueen takia turhankin aktiivista vaihtamista.

Maantienopeuksissa rajalliset voimavarat tulevat esiin. Škoda Octavia RS 2.0 TDI:n tavoin Focus ST 2.0 TDCi on vaivaton ajettava ja ohituksiinkin riittää mukavasti potkua, mutta kummankin bensiinimalleista tuttua yltäkylläistä voimantunnetta dieselit eivät tarjoa.

Lisätehon kaipuu

Focuksen kohdalla huomaa ajoittain pohtivansa, onko koeajetun 184 hevosvoimaisen ST:n ja 150 hevosvomaisen ST Line -mallin välillä tarpeeksi suurta eroa. Ehkä ST:n dieselin olisi voinut piiskata seuraavalle sataluvulle jo pysykologisista syistä?

Ford Focus ST

Onneksi Focus ST erottuu edukseen, eikä kyse ole vain mustista vanteista ja näyttävästä korisarjasta. Auton sisätilat ovat ehtaa GTI-luokkaa: kojelaudan päältä löytyvät ahtopainemittarin ohella lisämittarit öljyn lämpötilalle ja paineelle.

Ford Focus ST

Recaron valmistamat etuistuimet ovat auton parasta tai pahinta antia: jos kroppa mahtuu voimakkaiden sivutukien syleilyyn, tarjoaa Focus viimeisen päälle tukevan ja mukavan ajoasennon. Jos ruumiinrakenne ei ole yhteensopiva istuinten kanssa, lienee parempi unohtaa koko auto.

Ajettavuuden nimeen

Vakava suhtautuminen urheilullisuuteen jatkuu Fordin ajettavuudessa. Järkevästä dieselmoottorista ja mukavasta automaattivaihteistosta huolimatta alustaviritys on ehtaa sporttia: meno on jämäkkää, mutta vastapainoksi Ford tarjoaa tarkkaa ohjautuvuutta ja tasapainoista käytöstä. Yllättävää kyllä, villistä 250 hevosvoimaisesta bensiiniversiosta tuttu ohjauksen vetely täyskiihdytyksissä on läsnä myös dieselmallissa – onneksi automaatin ansiosta molemmat kädet voi pitää koko ajan ohjauspyörässä.

Maantieajossa Focus on toimiva kumppani. Tukevuuden ansiosta istuimet ovat mukavat pidemmilläkin siirtymillä, ja hyvä ohjaus tekee maantiesuorien nielemisestä vaivatonta.

Dieselkäyttöistä sporttifarkkua etsivälle Focus ST on automaattivaihteiston myötä kiinnostava uutuus. Ford ei tarjoa yhtä huippuunsa hiottua pakettia kuin Škoda, mutta ajettavuutta yli kaiken arvostavalle saksalainen pieksee tsékin.

Keskustelu

automerkiltä: Ford