1.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: farmarivahvistus saapui Suomeen – Hyundai i30 Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Wagon on korealaismalliston tuore täydennys, joka saapui Suomeen kesällä ennakkomyynnin siivittämänä. Farmarimallin kohdalla kovimmat odotukset kohdistuvat tavaratilaan. Hyvää: ajettavuus, päivitetty ulkonäkö. Huonoa: sisämelu, tavaratilaratkaisut. Hyundai i30 -malliston farmariversion tottelee nimeä Wagon, mutta vankkuriksi sitä on turha väittää. Ulkonäkö on päivittynyt muun malliston mukaisesti ja sitä voi kuvailla varsin onnistuneeksi. Kylkien pokkaukset ovat harkittuja ja kokonaisuus hillityn tyylikäs, kuten moneen makuun sovitetun automallin kuuluukin. Koeajoauto on edustaa kolmesta varustetasosta korkeinta, joten herkuissa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä ei ole pihistelty. Se näkyy myös auton kokonaishinnassa. Lisävarustelistalta poimittu lasikatto lisää näyttävyysvaikutelmaa. Kuskin paikalla istuin oppii sähköiset säädöt kahdelle, kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla ja käyttökin sujuu pienen totuttelun jälkeen. Tumma sisusta on tyylikäs, penkit lisävarustelun ansiosta nahkapintaiset ja tuulettuvat. Tilaa etupenkkiläisillä on runsaasti ja takapenkilläkin viihtyy pidemmänkin matkan. Takana tilaa on kolmelle, mutta aikuisten ahtautuessa kyytiin tulee tunnelmasta tiivis, kuten arvata saattaa. Korokeistuimille vyötetyt lapset mahtuvat paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilat ihmetyttävät Farmarimallin luvataan luonnollisesti tarjoavan lisää tilaa, mutta väite on totta vain osin. Kynnyksettömän tavaratilan kapasiteettina 602 litraa on toki mukavasti, mutta osa käyttökelpoisesta tilasta hukataan välipohjan alle kätkeytyvään kiinteään lokerikkoon. Pientavaraa kuskaavan kannalta ratkaisussa saattaa olla järkeä, mutta tilaa ja muunneltavuutta kaipaavaa ratkaisu ei naurata. Korkeammille tavaroille ei tilaa saa edes järjestelemällä, ja lastenrattaiden pakkaaminenkin vaatii hieman sommittelua. Malliston viistoperäisessä versiossa tavaratilan välipohja on säädettävä, ja sen alta paljastuu lokerikon sijaan vapaasti täytettävää tilaa – ja välipohjan poistamalla myös kaivattua korkeutta. Tuntuu kuin kontit olisivat vaihtuneet keskenään suunnittelupöydällä. Tavaratilan ja ohjaamon eristävä tavaraverkko on hyvä lisä, mutta kontin kiskoihin kiinnitettävä tilanjakaja jakaa myös mielipiteet. Muutaman kassin ja irtotavaroiden kanssa se on kätevä, mutta kapasiteettia tarvittaessa lähinnä tiellä. Pitkiä esineitä kuljettavan harmiksi suksiluukku on pikkuruinen ja pakottaa esimerkiksi suksipussia kuljettavan kaatamaan istuimen henkilökuljetuskapasiteetin kustannuksella. Ominaisuus ei ole yksin Hyundain, mutta tieto tuskin lämmittää ongelman kanssa painivaa. Istuimet kaatamalla kuljetustila kasvaa 1 650 litraan. Takapenkin selkänoja kellistyy suhteessa 60:40. Sisämelua ja sporttia Moottoritiellä i30 Wagon osoittautuu hivenen äänekkääksi. Humina puskee selvästi läpi. Osa ilmiöstä on laitettavissa renkaiden (225/45 R17) ja kuluneen asfaltin piikkiin, mutta ei kokonaan. Maantienopeudessa ääni taantuu, ja soratien rapinan auto vaientaa odotettua paremmin. 1,4 litran moottori ja sen pariksi valittu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on hyvä yhdistelmä, eikä manuaalivaihteisen sisarmallin nyykähtävistä liikkeellelähdöistä ole tietoakaan. Ajo on miellyttävää ja kaasua painaessa puhtia piisaa siinä määrin, että voidaan jopa puhua sporttisesta tuntumasta. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta ei kuitenkaan toivottoman pehmeä mutkateiden tiukempia kaarteita ajatellen. Auto on hyvä ajettava myös kuormattuna. Keskikulutus on maltillisessa ajossa jokseenkin linjassa ilmoitetun 5,5 litran kanssa, mutta painavampi kaasujalka ja kaupunkikieputtelu nostavat sitä helposti parilla litralla. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisätietoja: www.hyundai.fi/i30-wagon Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 7DCT Style Hinta alkaen 32 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 885 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta ilman km-rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta