18.12.2018

Koeajo: farkkumuodin huipulla – Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW

Upeasti uudistunut Peugeot 508 ei hylkää farmarikoria edes toisessa mallipolvessa. Hyvää: tyyli, tila, tunne. Huonoa: tyyli nipistää tilaa, GTi:n houkutus.

Toisen polven Peugeot 508 SW tarjoaa 530-litraisen tavaratilan, joka on 30 litraa edeltänyttä farmaria pienempi, mikä taas johtuu kaksi senttimetriä lyhyemmästä kokonaispituudesta. Mittasuhteita on viilattu myös madaltamalla kattolinjaa lähes kuudella senttimetrillä.

Peugeot 508 SW

Sedan-malliseen 508:aan verrattuna korin takaosaa on venytetty maltillisesti, joten porrasperää syvempi tavaratila on saavutettu neljä senttimetriä pidemmällä autolla. Farmarin pysty takaluukku helpottaa lastaamista myös lastauskorkeuden osalta. Takaistuimet kääntämällä tarjolla on 1 780 litraa lähes tasapohjaista kantokykyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes taksimitoissa

508 SW säilyttää sedanin karmittomilla ikkunoilla varustetut ovet. Takaovien takaa paljastuu kuitenkin iloinen yllätys, sillä farkun suorana jatkuva kattolinja korjaa myös takaistuinten pääntilaa. Mallipituisten kannattaa olla edelleen tarkkana, mutta keskimittaisille aikuisille 508 SW lähentelee jo taksikelpoisen takapenkin tiloja.

Farmari säilyttää sedanin pyöräntuennan lähes sellaisenaan: ainoat säädöt koskevat muuttunutta peräylitystä ja painopistettä. Saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus, joka muuttaa kulkua ajotilan mukaan havaittavasti, joskin miedosti.Peugeot 508 SW

508 SW liikkuu kuitenkin sopivalla tasapainolla leppoisuutta ja terävyyttä, mistä suurin kiitos kuuluu lähes saumattomasti toimivalle EAT8-automaattivaihteistolle. Hyvän äänieristyksen ja nöyrän vaihteiston ansiosta käytettävällä polttoaineella on merkittävää vaikutusta vasta tankattaessa.

Menneestä tulevaan

Muilta osin SW on tuttu 508. Konepellistä löytyvä mallimerkintä muistuttaa ikonisesta 504:stä, ja takalasin alareunan tekstillä Peugeot kokeilee siirtymistä kahden logon kerhoon.

Keulan pystysuorat valot on nimetty leijonan kulmahampaiksi, ja komeat takavalot on saatu istutettua huomaamattomin saumoin myös farmarin takaluukkuun. Sisustassa materiaalivalinnat istuimista koristelistoihin kohottavat 508:n perusharmauden yläpuolelle.

Matkustamoa hallitsee merkin tuttu i-Cockpit, joten näyttävästi animoitu digimittaristo näkyy pienikokoisen ohjauspyörän yli. Ohjauspyörän koko on lopulta makuasia, mutta käytännössä siihen tottuu nopeasti.

Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmä on tuttu valmistajan muista malleista, mutta Peugeotin pianonäppäimet ovat esimerkiksi Citroënin hipaisukytkimiä tyylikkäämpi ja miellyttävämpi ratkaisu toiminnosta toiseen loikkaamiseksi.

Peugeotilla arvioidaan, että SW kaappaa koko 508-mallistosta peräti 60 prosentin markkinaosuuden, joten usko D-segmentin farmariin on edelleen vahva. Farmari onkin suunniteltu sulattavan erityisesti työsuhdeautoilijoiden sydämiä. Tällaisella tyylin ja tarkoituksen yhdistelmällä sen luulisi onnistuvan.

Suomeen 508 SW saapuu kesän kuukausina. Hinnat varmistuvat jo keväällä. Moottorivalikoima laajenee myöhemmin mielenkiintoisella lataushybridillä, joka ei nipistä 508:n tavaratilaa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisätietoja: www.peugeot.fi/508

Peugeot 508 SW Puretech 180 S&S EAT8 GT Line

Moottori

Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

133 kW (180 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (1650 r/min)

Vääntö

250 Nm (1650 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,0 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4790 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 00

Luetuimmat