2.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: etuveto ensin – Volkswagen Crafter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Crafter -sukupolvi on aiempaa kyvykkäämpi. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, kuskin paikka, suorituskyky, automaatti, viimeistely. Huonoa: rengasmelu, hidas lämpenemään. Volkswagen Crafter on uudistunut perusteellisesti. Samalla se on palannut tehtaan omaksi malliksi, kaksi edeltäjämallia oli tehty yhteistyössä Daimler-Benzin kanssa Sprinterin sisaruksena. Uutena yhteistyönä samaa autoa saa kohta myös MAN TGE:nä, ensimmäistä kertaa B-kortilla voi ajaa MAN:ia. Valmistus on siirtynyt Saksasta Puolaan Wrzesniaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme vetotapaa Crafterin uusiutumista hallitsee etuvetoon siirtyminen merkittävässä osassa mallistoa, varsinkin kun myynti alkoi etuvetoversioilla. Uusi sukupolvi tullaan muistamaan etuvetoisena erotuksena vanhasta takavetomallista. Takaveto jää silti vaihtoehdoksi raskaamman pään malleihin. Luultavasti tuttu 4motion-neliveto osoittautuu toiseksi halutuimmaksi vetotavaksi etuvedon jälkeen. Kaikkiin vetotapoihin on yhdistettävissä kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona. Etuvetoon siirtyminen laskee kuormatilan lattiaa kymmenen senttiä takavetomalliin verrattuna. Lastauskorkeus laskee 56 senttiin ja seisomakorkeus kasvaa parhaimmillaan 2,2 metriin. Etuveto on kevyempi, päästöiltään alhaisempi ja ennen kaikkea merkittävästi halvempi. Takavedon vahvuuksiksi jäävät parempi vetopito raskailla kuormilla ja pienempi kääntöympyrä. Laaja mallisto Versioita löytyy varmasti joka lähtöön, umpikoreja on kolmea pituutta ja kolmea korkeutta, tilavuus 10–18 kuutiota. Alustamallin saa joko lyhytohjaamoisena lähes viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Maahantuontiohjelmassa ainakin aluksi umpikoriset autot rekisteröidään pakettiautoiksi joko 3000 tai 3500 kg kokonaispainolle, alustamalleja saa myös viisitonnisena kuorma-autona. Crafterin kaikki moottorit ovat kaksilitraisia dieseleitä, tehoversioita on neljä. Kaksi tehokkainta (140 ja 177 hv) ovat tarjolla kaikkien vetotapojen kanssa, mutta perusmoottorien tehot eroavat etuvetoisessa (102 hv) ja takavetoisessa (122 hv). Etu- ja nelivetoisessa mallissa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin. Ajossa ollut tehokkain moottori vakuutti roimalla suorituskyvyllään. Se on kuitenkin nurkka-ajossa surkea lämpenemään, pakkasilla lisälämmitintä joutuu käyttämään jatkuvasti. Kuljettajalla lokoisat olot Kuljettajan paikka on muuttunut kaikkein eniten, nyt ohjaamo ei enää mukaile Sprinteriä. Vähän kasarinostalgiaakin on mukana, jyhkeä suoralinjainen kojelauta tuo mieleen alkuperäisen LT:n. Leveys vaatii vähän kurottelua, mutta useimpia toimintoja voi käyttää myös ratin puolista. Tilaa on pitkällekin kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin tukevasti muotoiltu. Ohjaamoon kulku on helppoa. Säilytystiloja on peruslokeroiden lisäksi katon rajassa, kojelaudan päällä ja istuimien alla. Ovikoteloitakin on useammalla tasolla. Vakiovarustetaso on tavanomainen, mutta lisävarusteluvaihtoehtoja on runsaasti. Henkilöautoista tutut tutkat ja elektroniset avustimet ovat tulleet tarjolle tavara-autoihinkin sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen myötä. Saatavana on niin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin hätäjarrutuksella kuin myös perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Toki myös viihdejärjestelmä on päivitetty nettiaikaan sekä hyöty- että huvimielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ajettavuus Crafterin ajettavuus on kunnossa, niin helposti se kotiutuu niin pitkille taipaleille kuin kaupunkisukkulointiinkin. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on henkilöautoissa kerättyjen kokemusten myötä kerralla saatu tarkka ja tunnokas. Nopeampikin se voisi olla laiskalle pyörittelijälle. Jousitus on tyhjänä tietysti turhan topakka, mutta paranee kuorman kasvaessa mukavaksi ja kantavaksi. Äänitaso on vaimea, mutta renkaiden jyrinää soisi kuuluvan vielä vähemmän. Syyhän ei edes ole autossa, vaan nastojen karseaan kuntoon rouhimissa teissämme. Kulutus pysyy kevyellä kuormalla helposti alle kymmenen litran, se on kelpo lukema pääkaupunkiseudun talvessa. Volkswagen Crafter nousee eittämättä luokan parhaaksi ominaisuuksiltaan, ilo voi tosin jäädä lyhytaikaiseksi uuden Sprinterin saapuessa kesäksi. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.volkswagen-hyotyautot.fi/crafter-umpipakettiauto Volkswagen Crafter 35 2.0TDI Hinta alkaen 35 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku