22.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Espanjan serkku – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän auton ratissa ei voi välttyä déjà-vulta – Seat Tarraco tuntuu niin tutulta. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: automaattivaihteiston empiminen. Seat tulee katumaasturimarkkinoille ryminällä. Lyhyessä ajassa on esitelty ensin Ateca Nissan Qashqain kokoluokkaan, sitten pikkuinen Arona ja nyt vielä suurin, helmikuussa kauppoihin saapuva Tarraco. Pienelle valmistajalle tehtävä olisi mahdoton, mutta emokonserni Volkswagenin miljoonalaatikosta on helppo noukkia sopivat palaset ja antaa niille espanjalainen loppusilaus. Tarraco on yhtiön tutummista malleista lähimpänä Skoda Kodiaqia ja Volkswagen Tiguan Allspacea. Autojen olemukset ja mittasuhteet muistuttavat toisiaan, mutta terävämmällä keulan muodoilla Seatiin on tuotu omaa sporttista ilmettä. Tarraco valmistetaan Tiguanin kanssa samalla tuotantolinjalla Wolfsburgissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa jopa seitsemälle Tarracon tilat riittävät useimpiin tarpeisiin: tilaa on hulppeasti neljälle tavaroineen eikä viideskään isommin valita. Keskirivin korkeus mahdollistaa oivan istuma-asennon. Tavaratila on valtava ja muodoltaan selkeä. Vaihtoehtona takakonttiin voi valita kahden istuttavan lisäpenkin, tällöin keskiriviä joutuu liu’uttamaan edemmäs. Kojelaudan muodot, mittaristo ja ratti ovat Seatin omaa käsialaa, mutta ratin viikset ja lämmityslaitteen säätimet paljastavat saksalaiset sukujuuret. Perimä ei ole välttämättä lainkaan pahasta, ergonomia osuu kohdalleen ja toiminnot ovat selkeitä. Kosketusnäyttö on jopa siskoja ylemmäs ja paremmin näkökenttään aseteltu. Digimittaristo, led-valot ja törmäysavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Viimeisimpien sähköisten turvavarusteiden ja liitettävyysominaisuuksien lisäksi tarjolla on Seatille uutuutena eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä. Tuttu tekniikka Tarracon voimalinjat ovat tutut. Bensiinimoottori on joko 1.5 TSI (150 hv) sylinterien lepuutuksella tai 2.0 TSI (190 hv). Diesel on aina kaksilitrainen TDI, kahtena tehoversiona (150/190 hv). Säyseämmät versiot ovat etuvetoisia kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Ruudikkaammat on puolestaan paritettu aina nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Vuoden päästä valikoima laajenee bensiinimoottorisella lataushybridillä. Vaikka Seat korostaa Tarracon urheilullisuutta, ensivaikutelmana ero konsernisisariin on ajossa lähes huomaamaton, eikä hyvää kannatakaan muuttaa. Ohjaus on tunnoltaan katumaastureiden parhaimpia. Jousitus vaikuttaa sopivalta kompromissilta mukavuutta ja ajettavuutta, tosin koeajoautoihin oli ruksittu lisävarustelistalta säätyvä iskunvaimennus ja 20-tuumaiset renkaat. Niilläkin äänitaso pysyi vaimeana ainakin Katalonian sileillä teillä. Tarracon hinnat paljastettiin koeajon tauolla. Ensivilkaisulla ne vaikuttivat kovilta, mutta Seat on jättänyt karvalakkimallit pois. Varusteita vertaamalla Seat päihittää hinnoillaan ainakin Kodiaq- ja Tiguan-siskonsa. Lisätäkynä toimii espanjalaismerkin viiden vuoden takuu. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.seat.fi/tarraco Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive Xcellence DSG Hinta alkaen 37 645 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 938 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 300/750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?