Ajoneuvot | Koeajo | 22.12.2018

Koeajo: Espanjan serkku – Seat Tarraco

2.0 TDI 4Drive Xcellence DSG

Tämän auton ratissa ei voi välttyä déjà-vulta – Seat Tarraco tuntuu niin tutulta. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: automaattivaihteiston empiminen.

Jaa artikkeli

Seat Tarraco

Seat tulee katumaasturimarkkinoille ryminällä. Lyhyessä ajassa on esitelty ensin Ateca Nissan Qashqain kokoluokkaan, sitten pikkuinen Arona ja nyt vielä suurin, helmikuussa kauppoihin saapuva Tarraco. Pienelle valmistajalle tehtävä olisi mahdoton, mutta emokonserni Volkswagenin miljoonalaatikosta on helppo noukkia sopivat palaset ja antaa niille espanjalainen loppusilaus.

Tarraco on yhtiön tutummista malleista lähimpänä Skoda Kodiaqia ja Volkswagen Tiguan Allspacea. Autojen olemukset ja mittasuhteet muistuttavat toisiaan, mutta terävämmällä keulan muodoilla Seatiin on tuotu omaa sporttista ilmettä. Tarraco valmistetaan Tiguanin kanssa samalla tuotantolinjalla Wolfsburgissa.Seat Tarraco

Tilaa jopa seitsemälle

Tarracon tilat riittävät useimpiin tarpeisiin: tilaa on hulppeasti neljälle tavaroineen eikä viideskään isommin valita. Keskirivin korkeus mahdollistaa oivan istuma-asennon. Tavaratila on valtava ja muodoltaan selkeä. Vaihtoehtona takakonttiin voi valita kahden istuttavan lisäpenkin, tällöin keskiriviä joutuu liu’uttamaan edemmäs.

Kojelaudan muodot, mittaristo ja ratti ovat Seatin omaa käsialaa, mutta ratin viikset ja lämmityslaitteen säätimet paljastavat saksalaiset sukujuuret. Perimä ei ole välttämättä lainkaan pahasta, ergonomia osuu kohdalleen ja toiminnot ovat selkeitä. Kosketusnäyttö on jopa siskoja ylemmäs ja paremmin näkökenttään aseteltu.

Digimittaristo, led-valot ja törmäysavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Viimeisimpien sähköisten turvavarusteiden ja liitettävyysominaisuuksien lisäksi tarjolla on Seatille uutuutena eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä.

Tuttu tekniikka

Tarracon voimalinjat ovat tutut. Bensiinimoottori on joko 1.5 TSI (150 hv) sylinterien lepuutuksella tai 2.0 TSI (190 hv). Diesel on aina kaksilitrainen TDI, kahtena tehoversiona (150/190 hv). Säyseämmät versiot ovat etuvetoisia kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Ruudikkaammat on puolestaan paritettu aina nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Vuoden päästä valikoima laajenee bensiinimoottorisella lataushybridillä.

Seat Tarraco

Vaikka Seat korostaa Tarracon urheilullisuutta, ensivaikutelmana ero konsernisisariin on ajossa lähes huomaamaton, eikä hyvää kannatakaan muuttaa. Ohjaus on tunnoltaan katumaastureiden parhaimpia. Jousitus vaikuttaa sopivalta kompromissilta mukavuutta ja ajettavuutta, tosin koeajoautoihin oli ruksittu lisävarustelistalta säätyvä iskunvaimennus ja 20-tuumaiset renkaat. Niilläkin äänitaso pysyi vaimeana ainakin Katalonian sileillä teillä.

Tarracon hinnat paljastettiin koeajon tauolla. Ensivilkaisulla ne vaikuttivat kovilta, mutta Seat on jättänyt karvalakkimallit pois. Varusteita vertaamalla Seat päihittää hinnoillaan ainakin Kodiaq- ja Tiguan-siskonsa. Lisätäkynä toimii espanjalaismerkin viiden vuoden takuu.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.seat.fi/tarraco

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Seat