15.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus vaihtaa entistä saksalaisemman vaihteen. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, tilat, varustelu, melutaso. Huonoa: kaikkien avustimien ja valikoiden opettelu vie aikansa. Focus on yksi Fordin tärkeimmistä malleista niin tunnettavuudeltaan kuin myynniltäänkin. Tähän asti sukupolvien vaihtuessa Ford on puhunut suurten sarjojen puolesta ja kaupannut samanlaista Focusta ympäri maailman. Kompromissi ei ole kuitenkaan myynyt tarpeeksi, joten nyt palataan räätälöimään versioita eri markkinoiden vaatimusten ja hintatason mukaisiksi. Siispä: Saksassa suunniteltu ja valmistettu uusi Focus, olkaa hyvä! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tilaa Focuksen keulailme on tuttu muista Fordeista, muutoin olemus on uusi. Etuosa ja akseliväli ovat pidentyneet, muut mitat ovat kutakuinkin entisellään. Tila on kuitenkin hyödynnetty tarkemmin, väljyyttä on loihdittu joka suuntaan lisää. Takapenkille kehtaa nyt ottaa aikuisia, jopa kolmekin lyhyelle matkalle. Etuistuimet on muotoiltu jämäköiksi, ja ajoasennosta hallintalaitteineen muodostuu luonteva. Kojelauta on aiempaa tyylikkäämpi ilman kiiltävää muovia. Nappuloiden määrää on vähennetty niin keskikonsolista kuin ratistakin. Lämmitystä voi säätää vielä manuaalisesti, loput pitää etsiä monitoiminäytön valikoista. Suorastaan premiumia edustaa ovikoteloiden pehmustus: eipähän parkkikiekko kolise. Tavaratila on kasvanut Fordin mielestä riittäväksi, sillä pohjan alle on ollut varaa jättää kymmenen senttiä paksu styroksilokerikko. Toki näin lattiasta tulee selkänoja kaadettuna tasainen, ja pohjan alle voi ostaa täysikokoisen varapyörän. Lisää varusteita Focuksen perusvarustetaso Trend sisältää kaiken tarpeellisen, kuten törmäykseneston, kaistallapitoavustimen, parkkitutkat, navigaattorin ja vakionopeudensäätimen. Titanium tuo lisää mukavuusvarusteita ja kromilistoja, ST-line puolestaan tiukemman alustan ja sporttista näyttävyyttä. Talvella mallisto laajenee vielä ylellisimmällä Vignalella ja maasturimaisella Activella. Kolmiovista korimallia ei enää valmisteta eikä neliovista sedania aiota tuoda Suomeen. Aluksi maahan on saatu vain viisiovisia luukkuperiä litraisella bensiinimoottorilla (100/125 hv) ja 1,5-litraisella dieselillä (120 hv). Niissä takajousitus on toteutettu yhdystukiakselistolla. Seuraavassa laivassa saapuu Wagon-farmareita ja isompia moottoreita, 1,5 bensiini (150/182 hv) sekä 2,0 diesel (150 hv). Näissä takana käytetään monivarsituentaa ja lisävarusteena myös säädettävää iskunvaimennusta. Bensiinimoottoreissa sylintereitä on kolme ja dieseleissä neljä. Pääsimme ensimmäisenä pikkudieselin rattiin. Lisää vaihteita Moottori liikuttaa Focusta kevyellä kuormalla ja taajamavauhdilla liukkaasti, mutta isot lastit ja nopeat ohitukset lienevät isomman koneen heiniä. Ford on luopunut lyhyehkön kokeilun jälkeen kaksoiskytkinvaihteistoista. Uusi kahdeksanvaihteinen automaatti hyödyntää tuhtia alavääntöä ja vaihtaa innokkaasti ylöspäin. Sport-asetus sähäköittää lähtöjä, mutta pitää muutoin kierrokset ärsyttävän korkealla. Kierrettävä vaihdepylpyrä jättää keskikonsolissa tilaa lokeroille. Uusi WLTP-normin mukainen EU-kulutuslukema 5,4 l/100 km on helpompi saavuttaa käytännössä kuin vanha NEDC:n mukainen 4,3 l/100 km. Focus on yksi alemman keskiluokan mukavimmista ajokeista niin jousitukseltaan kuin melutasoltaankin. Ajettavuudessa etumatka kilpailijoihin on kaventunut, sillä ohjaustunto ei ole yhtä kirkas kuin mallin takavuosina. Muissa ominaisuuksissa Focus on puolestaan petrannut luokkansa varteenotettavimpaan kärkeen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/focus Ford Focus 1.5 TDCI Ecoblue 120 hv titanium A8 Hinta alkaen 28 278 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 045 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 300 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?