14.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallistosta löytyy kaikkea perusdieselistä unelmaluokan ensirappusille. Ajoimme Mercedes-Benz C 400 Cabrioletin ja Mercedes-AMG C 43 Coupén. Matala V6:n murina sekoittuu hentoon tuulenvireeseen, kun avo-Mercedes matkaa Moselin jokilaakson kukkuloilla. Hillityn punaiseen nahkaan verhotun valkoisen avoauton etenemisessä on arvokkuutta. Näkymä sopisi mainiosti elokuvan aloituskohtaukseen. Välillä tahtoo unohtaa, että unelmaluokan menopeli on rakennettu samalle perusrakenteelle, kuin puolisen tuntia aiemmin vaihtopaikalle jätetty C 200 sedan – hieno auto sekin, mutta tietysti huomattavasti avoautoa arkisempi. Mercedes-Benzin C-sarjan mallipäivityksen yhteydessä tarjoutui mainio tilaisuus kokeilla laajan malliston edustajia laidasta laitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisaa unelmaa Kangaskattoinen kuusisylinterinen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet edustaa malliston leppoisinta päätä. Hyvän mielen kruiseri liikkuu eleettömän vaivattomasti mutkaisia saksalaisteitä. Ohjauspyörän takaa auton tunnistaa toki C-sarjan edustajaksi: ajoasento, hallintalaitteet ja kojelaudan suunnittelu ovat arkisemmista malleista tuttuja, mutta ylellinen varustelu ja tietysti katon puuttuminen kohottavat tunnelmaa. Taajamanopeuksissa kesästä voi nauttia ikkunat alhaalla, ja vauhdin kasvaessa pyörteet pysyvät kurissa takaistuinten takaa nousevalla tuulisuojalla ja tuulilasin karmista nousevalla siivellä. Parhaimmillaan auto onkin kauniilla mutkateillä ja taajamissa lipuessa. Toki 333-hevosvoimaisen moottorin voimavarat riittävät tarvittaessa ripeäänkin liikehdintään, ja vaikka alusta kantaakin 1 805 kilon omamassan varsin hyvin, alkaa aggressiivisemmassa ajossa avomuunnoksen lisäpaino kasvaa. Mallipäivityksen tärkeintä antia ovat Cabrioletissakin uudistettu moottorivalikoima. Moottoreista ja muista uudistuksista voit lukea lisää C 200 -sedanin koeajosta. Tehojen puolesta jo C 200 -perusmallikin tarjonnee miellyttävän vaivattoman avoautokokemuksen, mutta nelisylinterinen voimanlähde tuskin tuottaa samaa mielihyvää, jota kuutosmoottorin sivistyneisyys tarjoaa. Vai sittenkin Mercedes-AMG? Räväkämpää menoa kaipaavalle malliston kohokohdat löytyvät Mercedes-AMG:n puolelta. C-sarjaa tarjotaan kolmena versiona, nyt 390-hevosvoimaan päivitettynä C 43 4Maticina ja täyslaidallisen voimaa takarenkaille tarjoavana C 63 (476 hv) ja C 63 S:nä (510 hv). Ensikoeajoissa ajettavana oli V6-moottorinen Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé. Vaikka kyse onkin ”siitä halvemmasta AMG-mallista”, ei C 43 -sarjaa kannata ylenkatsoa. Autosta ehkä puuttuvat 63-versioiden upean leveät lokasuojat, mutta silti grafiitinharmaaseen sävyyn maalattu coupé näyttää sopivan menevältä. Toki tunnelmaa piristävät lisävarusteiset urheiluistuimet ja ohjauspyörän osittainen viimeistely mikrokuidulla. Äänet tekevät auton Ehkä hätkähdyttävin piirre C 43 Coupéssa on auton äänimaailma: mekaanisesti sen V6-moottori on identtinen C 400 Cabrioletin kanssa, mutta Mercedes-AMG:n urheilupakoputkisto ja tehot 390-hevosvoimaan kohottava ohjelmisto tekevät ihmeitä äänimaailmalle. Täyskaasulla moottori murisee uhmakkaasti ja moottorijarrutukset aloitetaan terävin paukkein. Suorassa äänivertailussa V8-voimin liikkuva C 63 varmasti vetäisi pikkuveljensä kalpeaksi, mutta ilman tietoa ei parempaa kehtaa toivoa. Mercedes-AMG on onnistunut tunnelmanmuutoksessa. C 43 tuntuu pienemmältä, kevyemmältä ja huomattavasti C 400 Cabrioletia urheilullisemmalta autolta. Jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet suorituskykyluokka huomioiden hienosti, mutta pyöräntuennan jämäkkyyden aistii terävissä poikittaissaumoissa. Mallipäivityksessä uudistuneen tietoviihdejärjestelmän uumenista löytyy mm. ajanottojärjestelmä, joka tuntee Span ja Nürburgringin kaltaiset radat. C 43 4Matic Coupé on makea laite ajaa saksalaisen maaseudun vauhdikkaita teitä. Vasta äärirajoilla hieman epätarkaksi menevästä käytöksestä aistii, ettei alle ole koko Mercedes-AMG:n tietotaito. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toiseksi paras sittenkin paras? Silti Mercedes-AMG C 43 saattaa Suomessa olla malliston unelmapäätä tavoittelevalle paras valinta: nelivetoisena siitä nauttii ympäri vuoden, ja sen suorituskykytaso soveltuu C 63-mallia paremmin maamme nopeustasoon. Uudistettua mallia ei vielä ole kaksiovisena hinnoiteltu Suomeen, mutta C 43 sedanin lähtöhinta asettuu 85 580 euroon. Toki päälle kannattaa investoida AMG-urheiluistuimet ja AMG-pakoputkisto ja muuta pientä. Silti hintaa voi pitää varsin kohtuullisena rankasti autoverotetuksi, lähes 400-hevosvoimaiseksi nelivetosportiksi. Ja toki auton saa myös kätevästi farmarina. C 43 -sarjan moottoreita ei kasata käsityönä, mutta haittaako se? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?