26.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: erilainen samanlainen – Kia e-Soul 64kWh Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on pirteä sähköauto, mutta ensivaikutelma lupaa täristävää kyytiä. Hyvää: voimalinja, persoonallisuus, tilat. Huonoa: epämukava alusta. Toteamusta "kaikki nykyautot ovat samanlaisia" on todennäköisesti käytetty siitä hetkestä lähtien, kun historian toinen automalli kehitettiin. Väite ei aivan suoraan päde kolmannen sukupolven Kia e-Soul -sähköautoon. Automalli on säilyttänyt tunnistettavuutensa: pienoisesta kasvusta huolimatta se näyttää yhä vain ja ainoastaan Kia Soulilta. Viirummat ajovalot vievät keulailmettä edellismallin sympaattisuudesta vähän vihaisempaan suuntaan ja takaikkunan ympäri kietoutuvat takavalot näyttävät vähän hassulta, mutta Soulilta se näyttää silti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta autoa, sama tekniikka Syy toteamukseen löytyy pinnan alta: Kia e-Soulin 64 kilowattitunnin akku ja etuakselille asennetun sähkömoottorin 204 hevosvoiman huipputeho vievät ajatukset suoraan niin Kia e-Niroon kuin konsernisisar Hyundai Kona Electriciinkin. Kolmikko jakaa täysin saman voimalinjan. Se on iso kehu, sillä energiatehokkuuden lisäksi e-Soulinkin ratissa pääsee nauttimaan mainiosta moottorijarrutusautomatiikasta, joka säätää auton rullausta ja energiaa talteen ottavaa moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan mukaan. Voisi melkein sanoa, että kaikki auton pituussuuntaiseen liikkeeseen liittyvä on mallien kesken lähes yhtenevää: kiihtyvyydessä erot ovat sekunnin kymmenyksiä (ääripäät: Soul 7,9 ja Kona 7,6 sekuntia), eivätkä WLTP-toimintamatkojenkaan erot (Soul 452, Kona 449, e-Niro 455 km) kiinnostane, ellei joudu kävelemään viimeistä paria kilometriä perille. Sähkö yhtenäistää? Autotehtaat ovat toki vuosikymmeniä käyttäneet samoja polttomoottoreita ja vaihteistoja eri malleissa, ja viime vuosikymmeninä yleistyneet modulaariset perusrakenteet ovat mahdollistaneet eri versioita samoista geeneistä. Vaihteleva onnistuminen äänen- tai värinänvaimennuksessa ja pienet erot esimerkiksi vaihteistojen toiminnan hienosäädössä ovat kuitenkin tehneet polttomoottoriautojen eroista sähkösisaria suurempia. Tiivistettynä: jos tykästyy e-Niron tai Kona Electricin voimalinjaan, pitää varmasti myös e-Soulin voimalinjasta. Keskitytään siis voimalinjaa enemmän sen ympärillä olevaan autoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisältä selkeä Sukupolvenvaihdos on muuttanut Soulin sisätiloja hieman vakavammiksi, ainakin koeajoon valikoituneen auton yksivärisellä sisustalla – myös kaksivärisiä vaihtoehtoja on tarjolla. Pimeällä kuljettajaa viihdyttää lisävarusteinen musiikin tahdissa elävä tunnelmavalaistus. Ergonomia on valmistajalle tyypilliseen tapaan selkeää, vain pyöritettävä vaihteenvalitsin eroaa vakiintuneista käytännöistä. Mittaristo on selkeä, ja kosketusnäytön valikoiden takaa löytää muiden Kia- ja Hyundai-sähköautojen tapaan kohtalaisen paljon tietoa auton sielunelämästä ja kulutuksesta. Soulin tilat ovat mittoihin nähden väljät. Autoa myydään Euroopan ulkopuolella myös polttomoottoreilla, mutta perinteinen kardaanitunneli on vain muutaman sentin kohouma lattiassa. Ajoakku roikkuu auton pohjassa, joten tavaratila on kohtalaisesti. Tilan korkeutta voi säätää kaksiasentoisella välipohjalla. Kovaa kyytiä Lyhyt ensikoeajo Frankfurtin ympäristössä ei toki anna lopullista kuvaa auton ajettavuudesta, mutta ensivaikutelma e-Soulin alustasta ei lupaa kovinkaan pehmeää kyytiä Suomen teillä. 1 685 kiloisena e-Soul on kevyt vain sähköautostandardeilla, ja Kia on kaiketi hakenut urheilullisempaa vaikutelmaa tekemällä kaarrekäytöksestä melko kallistelematonta. Lopputuloksena on jäykkä alusta, joka nypyttää ja vähän nyökkiikin. Etäkäyttö tulossa Muiden sähköominaisuuksien ohella e-Soulin latauspuoli noudattaa konsernin linjaa: pikalataus yltää 80 kilowattiin, vaihtovirtalataus jää yhdellä vaiheella toimivaan 7,6 kilowattiin. Kian edustajat onneksi lupasivat seuraavan sukupolven sähköautoihin kolmivaihelatausta, mikä helpottaa huomattavasti suuriakkuisen sähköauton kotilatausta. Toivottavasti läheisemmässä tulevaisuudessa on Kian vähitellen Eurooppaan saapuva Uvo Connect -järjestelmä, joka vihdoinkin tuo valmistajan sähköautoihin nettiyhteyden. Sen ansiosta auton navigaattorin latausasematiedot saataneen ajankohtaisemmiksi, ja vihdoin myös kätevä puhelinohjattu etälämmityskin saadaan helpottamaan Kia-sähköautoilijoiden talviarkea. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul 64kWh Moottori Sähköauto, 150 kW (204 hv), etuveto, akun käytettävä kapasiteetti 64 kWh Teho 150 kW (204 hv) Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4196 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku