Koeajo: elastisempi elämäntapa – Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus otti harteilleen ranskalaisvalmistajan alemman keskiluokan vetovastuun. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: pintakovuus koeajorengastuksella.
Ranskalaiset turvautuivat automaailmassa hieman erikoiseen, ja myös kustannustehokkaaseen temppuun: nelivuotias Citroën C4 Cactus koki kasvojenkohennuksen, ja samalla pitkään palvellut C4-viistoperä saatettiin ansaitulle eläkkeelle.
Näin loihdittiin kuin varkain alempaan keskiluokkaan valmis keihäänkärki, joka kaiken kukkuraksi iskee suoraan kuumimpaan SUV-trendiin. Tällä on myös tarkoitus pärjätä, sillä perinteistä matalan alustan hatchbackia ei ole Citroënilta näköpiirissä.
Hiljaa hiottu
Faceliftissä C4 Cactuksen umpinainen maski korvattiin Citroënin pienemmille malleille, kuten C3:lle ja C3 Aircrossille ominaisella keulailmeellä. Takavalot ovat aiempaa leveämmät, eivätkä Airbump-kolhusuojatkaan hallitse kylkiä entiseen tapaan.
Ja jotta C4 Cactus suoriutuisi uudesta, kokonaisvaltaisemmasta roolistaan kunnialla, pinnan allekin on tehty lukuisia muutoksia. Paitsi että äänieristystä on parannettu, myös merkille ominaista mukavuutta on lähdetty metsästämään kahdellakin aseella.
Näistä mielenkiintoisin on uusi jousitusratkaisu. Se sisältää iskunvaimentimiin sijoitetut hydrauliset joustonrajoittimet, joiden ansiosta sekä iskunvaimennin että kierrejousi on voitu virittää entistäkin pehmeämmiksi.
Pintaa pehmeämpi
Ainakin Marseillen seudun teillä C4 Cactus vaikutti isommissa heitoissa hyvin miellyttävältä. Ajoittain pehmeys saa auton suoralla tiellä jopa heijaamaan, mutta tiukemmassa kaarreajossa kallistelu pysyy silti varsin hyvin kurissa.
Sen sijaan terävämmät röykyt eivät tuottaneet aivan yhtä korkeatasoista mukavuutta. Koeajoauto oli rengastettu suhteellisen matalilla 205/50 R17 -kumeilla, ja ainakin niiden kanssa tärinää välittyi ohjaamoon jo selvemmin.
Sen toisen mukavuusaseen, kahdella erityyppisellä vaahtokerroksella toteutettujen istuinten, kovuuden ja pehmeyden suhde vakuutti. Olohuonemainen, kiireettömään ajamiseen kannustava tunnelma on C4 Cactuksessa edelleen vahvasti läsnä.
Vieterit vakiona
Suomeen C4 Cactus saapuu huhtikuussa. Maahantuoja ottaa mallin mukavuudesta kaiken irti, sillä perinteisillä iskunvaimentimilla varustettu 82 hevosvoiman perusbensiinimalli jätetään meikäläisen myyntiohjelman ulkopuolelle.
Valikoima koostuu mukavuusjousituksella varustetuista 1,2-litraisista bensakoneista (110 tai 130 hv) sekä 1,6-litraisista dieseleistä (100 tai 120 hv). Vähävoimaisemman bensakoneen ja tehokkaamman dieselin saa halutessaan myös automaattina.
Varustetasoja on kolme, joista kallein sisältää muun muassa jo mainitut kahden kerroksen istuimet. Alempiin tasoihin ne saa lisähintaan, ja muutenkin sisustuksen vaihtoehtoja, kuten erilaisia personointimahdollisuuksia, on lukuisasti tarjolla.
Lisätietoja: www.citroen.fi/citroen-c4-cactus