Ajoneuvot | Koeajo | 17.2.2018

Koeajo: edustustason kyydit – Volvo V90 T8

AWD inscription aut.

Volvo V90 T8 -lataushybridi tarjoaa tyylikästä etenemistä, osan matkaa jopa taloudellisesti. Hyvää: ajomukavuus, laatu, tilat ja ergonomia, suorituskyky. Huonoa: toimintamatka sekä sähköllä että bensiinillä.

Jaa artikkeli

Vuodesta 2019 eteenpäin jokainen uusi Volvo on joko hybridi tai kokonaan sähköinen. Näin totesi Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson linjatessaan Volvon lähitulevaisuutta. Volvo V90 T8sähköistää malliston lippulaivan uusimmalla hybriditekniikalla.

Volvo käyttää markkinoinnissaan Twin engine -nimeä, joka on tavallaan totta. Moottoritilasta löytyy sekä mekaanisella- että pakokaasuahtimella ruuditettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Toinen voimanlähde on sähkömoottori, joka sijaitsee taka-akselilla. Näiden yhteisvoimin kaikki pyörät vetävät tarvittaessa. T8 on siis aina nelivetoinen.

Perinteisen nelivedon tarvitsemaa kardaaniakselia ei ole lainkaan, vaan keskitunnelin täyttää litium-ioni-akku. Nelivetoisuus edellyttää siis molempien moottoreiden yhteispeliä. Pelkällä sähköllä ajettaessa V90 on takavetoinen.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Ruudikkaan bensaturbon ja sähkömoottorin yhteisteho nousee yli 400 hevosvoiman. Suorituskyky on siis vähintäänkin riittävä.

Volvo V90 T8

Pienempi autovero

Hybriditekniikan avustuksella V90 T8:n normikulutus on vaatimattomat 2,0 l /100 kilometrillä. Se tuntuu huojentavasti autoveron määrässä, joka on tässä mallissa 4 678 euroa. Esimerkiksi V90 D5 AWD Inscription -mallin autovero on yli 13 000 euroa.

Täyteen ladatulla akulla pääsee noin 50 kilometrin matkan, joka on tilastollisesti keskimääräinen autoilijan ajosuorite päivässä. Sen jälkeen kulutus nousee reippaasti, joten taloudellisuus on kahtiajakoinen. Jos työmatka on alle 50 kilometriä, ja työpaikalla on mahdollista ladata akut taas täyteen, niin luvassa on hyvinkin edullista arkiajoa. Kun sähkö loppuu, niin matka jatkuu pelkän bensiinimoottorin avulla.

Volvo V90 T8

Akkuja on mahdollista ladata myös matkan aikana, joka luonnollisesti lisää polttoaineen kulutusta. Hybriditekniikan vaatima lisätila on pienentänyt polttoainesäiliön kokoa. 60 litran sijasta bensiiniä mahtuu hybridimalliin vain 50 litraa, joka on tehokkaalle bensiinimoottoriselle edustusautolle pienehkö määrä. Matka-ajossa tankkaustaukoja on pidettävä siis tiheämmin.

Volvo V90 T8

Kulmikas neliveto

Volvo V90 T8:n neliveto oli ajoittain kulmikkaan tuntuinen. Äkillinen pidonmenetys saa bensiinimoottorin hyrähtämään käyntiin, jotta eturenkaille saadaan nopeasti välitettyä voimaa.

Volvon ohjaamo on esimerkillisen yksinkertainen ja selkeä. Osasyynä tähän on iso keskikonsolin kosketusnäyttö, jonka uumeniin on keskitetty suuri osa tavanomaisista toiminnoista, kuten esimerkiksi lämmityslaitteen ja penkinlämmittimen säätimet. Totuttelun jälkeen sitä oppii myös käyttämään.

Iso ja tyylikäs farmariauto on monen autonostajan haaveiden täyttymys. Volvon 90-sarja nosti ”kartanovolvon” pykälää ylemmäksi edustusautoluokkaan. Sisätilojen aistikkuus ja linjakas ulkokuori huokuu skandinaavista muotokieltä. Tyylikkään ulkokuoren alla on nyt myös uutta virtaa hybriditekniikan muodossa. Muutenkin hiljainen 90-sarjan Volvo on lähes äänetön sähkömoottorin ansiosta.

Lisätietoja: www.volvocars.com/v90

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volvo