Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 8.7.2017

Koeajo: Ducati Monster 797 – aito naku, aito Ducati

Italialainen muotoilu, kaksisylinterinen V-moottori ja alhainen paino. Uusi Ducati Monster 797 täyttää kaikki perinteiset Ducatin tunnusmerkit. Hyvää: keveys, moottorin joustavat ominaisuudet, ulkonäkö, hinta Huonoa: vaihdenäytön puuttuminen mittaristosta

Jaa artikkeli

”Kaikki mitä tarvitset, on moottori, kaksi pyörää, tankki, satula ja ohjaustanko”. Uusi Ducati Monster 797 noudattaa harvinaisen hyvin tätä nakupyörien kultaista suunnitteluohjetta. Vajaan 13 000 euron hinnalla se on Ducatin edullisin malli, jolla houkutellaan uusia harrastajia italialaismerkin pariin.

Ducati Monster 797

Onnistunut moottori

Uuden tiukemman Euro4-päästönormin takia on yllättävää, että Ducati on päätynyt ilmajäähdytteiseen moottoriin, jossa perinteisesti on vaikeampi yhdistää alhainen päästötaso hyvään suorituskykyyn ja joustavaan käytökseen. Ducati on selvittänyt haasteen kunnialla, sillä tuloksena on harvinaisen jouhevasti toimiva ja kuitenkin suorituskykyinen lopputulos. Plussana tulevat vielä rakenteen yksinkertaisuus ja keveys.

Teräsputkirakenteinen ristikkorunko on tuttua Ducatia. Isommasta 1200-kuutioisesta Monsterista suoraan lainatut tankki ja ajovalo takaavat, että uutuus on helppo tunnistaa Ducati-perheeseen kuuluvaksi.

Vaivatonta ajamista

Ajoasento on pysty ja ohjaustanko sopivan leveä. Istuinkorkeus on vain 805 milliä, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät jopa kantapäät maahan. Tarjolla on lisähintaan 25 milliä korkeampi ja 20 milliä matalampi satulavaihtoehto. Kytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto ovat kevytkäyttöisiä. Kayaban valmistamasta etujousituksesta puuttuu aivan viimeinen herkkyys mutta muuten se hoitaa tehtävänsä kunnialla. Sachsin takajousitus toimii moitteetta ja on kantava, jopa tanakampi kuin pitkä 150 millin joustomatka antaa olettaa. Brembon M32 Monobloc -etujarrut kahdella 320-millisellä jarrulevyllä takaavat helpon hidastuvuuden pienellä sormivoimalla.

Ducati Monster 797

Monster 797 tarjoaa paljon ominaisuuksia sekä aloittelevalle että jo kokeneemmalle motoristille. Ilman ajoviimalta suojaavia katteita se ei ole paras valinta pitkille matkoille, mutta siitä huolimatta sitä voi sanoa monipuoliseksi kulkineeksi. Kaupunkiajoon, työmatkoille, mutkateille ja jopa harrasteratapäiville se taipuu helposti. Lisävarusteina on tarjolla mm. ilmanohjain ajovalon päälle sekä tankki- ja satulalaukut, joilla Monsterista tulee matkakaveri muutaman päivän ajoreissuille. Se on tarkoitettu miellyttäväksi tuttavuudeksi muista merkeistä Ducatiin siirtyvälle motoristille, tarjoten ducatimaisia ominaisuuksia helposti vastaanotettavassa muodossa. Siinä uusi Monster on myös onnistunut harvinaisen hyvin.

Ducati Monster 797

 

Ducati Monster 797

Ducati Monster 797

Moottori: Bensiinimoottori 803 cm³, kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen V-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto
Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min
Vääntö: 69 Nm / 5750 r/min
Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 193 kg, akseliväli 1435 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa
Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17
Huoltoväli: 15 000 km
Takuu: 2 vuotta
Hinta: 12990 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat