17.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 1200 S – Harmaa väriltään, värikäs ominaisuuksiltaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iso Ducati Monster 1200 S yhdistää ison sportin voimavarat, 600-kuutioisen ketteryyden ja ratapyörän alustan ja jarrut. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, urheilulliset jarrut ja jousitus. Huonoa: pintakaasulla hieman kulmikkaasti toimiva vaihdeavustin. Enemmän tehoa ja elektroniikkaa, vähemmän kokoa ja painoa. Ducatin ison Monsterin päivitys noudattaa tuttua kaavaa. Tehokas ja iskutilavuudeltaan 1 200-kuutioinen moottori kuljettaa kevyttä Monsteria vaivattomasti. Erityisesti kierrosluvun keskialueella se on selvästi vahvempi kuin tuhatkuutioiset kilpailijansa. Käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa 2 500 kierroksesta ja jatkuu aina punarajalle asti. Parhaimmillaan Monster on vaihtelevilla mutkateillä, jossa kierrosluku ja käytettävä vaihde vaihtelevat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme valintaa Kuljettaja voi valita kolmesta eri tehokartasta sopivimman: Sport, Touring ja Urban. Kahdessa ensimmäisessä on tehoa täydet 150 hevosvoimaa, kun taas Urban-asetuksessa maksimiteho on rajoitettu 100 hevosvoimaan. Kun tehoasetusta vaihdetaan, säätyvät samalla myös lukkiutumattomien jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset ajomoodin edellyttämälle tasolle. Kaarre-ABS-jarrut mahdollistavat tehokkaan jarrutuksen myös pyörän ollessa kallistettuna. Vaihteiden vaihto isommalle onnistuu ilman kytkintä vaihdeavustimen avulla. Myöskään pienemmälle vaihtamiseen ei tarvita kytkintä, sillä ”blipper” antaa automaattisen välikaasun kun kuljettaja polkaisee vaihdepoljinta alaspäin. Kaupunkiajossa ja pintakaasulla ajaessa näiden avustimien käyttö aiheuttaa pieniä nykäisyjä. Kun päästään tositoimiin mutkateille, niin silloin ne toimivat sujuvasti ja parantavat ajonautintoa selvästi. Eteen nojaava asento Ajoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi. Kun lisäksi tankki on muotoiltu pari senttiä kapeammaksi, tuntuu asento urheilulliselta ja painoa on helppo siirtää sisäkaarteen puolelle. Jarrutuksissa tankin sivuista saa hyvän otteen polvilla. Uudella TFT-värinäytöllä varustetun mittariston luettavuus on hyvä. Lisäksi kuljettaja voi valita kuinka paljon informaatiota on kerralla näkyvissä. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö. Harmaa väri on yllättävä valinta Ducatilta. Valmistajan mukaan kyseessä on sportti-Audeista ja Lamborghineista peräisin oleva muotiväri. Parannetuista ominaisuuksista huolimatta Monsterissa on säilytetty sen tyypilliset piirteet: puristinen muotoilu, urheilullinen asenne ja tehokas moottori. Eikä mitään tarpeetonta. Jos hinta tuntuu korkealta, niin tarjolla on myös 4 000 euroa edullisempi perusmalli hieman säyseämmällä jousituksella ja jarrulla. Ducati Monster 1200 S Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Ducati Monster 1200 S Hinta alkaen 23 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 9250 r/min Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795/820 mm, paino tankattuna 211 kg, akseliväli 1 485 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku