3.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R – ei hinnalla millä hyvänsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on vain auto. Hyvää: Tilat, varustelu, edullisuus Huonoa: etuistuimet, ajoasento, huojuva käytös. Olisi helppo haukkua Dacia Sandero Stepway Easy-R:ää. Harmahtavan sisustan materiaalit kopsahtelevat koputellessa, istuimesta taas pehmeyttä löytyy siinä määrin, ettei sivu- tai reisituesta juuri voi puhua. Ajoasentokaan ei mairittele. Joko ohjauspyörä jää kauas, tai sitten ajetaan polvet koukussa. Ohjauspyörä sinänsä istuu käteen ja verhoilu on laadukasta nahkaa, mutta hivenen tahmea tuntuma vaatii tottumista. Tottumista vaatii myös Easy-R -vaihteisto, jonka eräs matkustaja vinoili soveltuvan lähinnä pitkiin moottoritiesiirtymiin. Kieltämättä robotisoidun manuaalivaihteiston ensivaihdot hämmentävät. Auto lähtee kiihtymään vaivatta 90 turbohevosen voimin, kunnes laukka tökkää… ja meno jatkuu seuraavalla vaihteella. Sitten tökkää uusiksi. Vaihde vaihtuu. Ja taas jatketaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinta ennen kaikkea Ennen kuin Sandero Stepwaystä välittyy murheellinen kuva, lienee syytä mainita auton maksavan 15 993 euroa. Summa sisältää noin 800 euroa maksavan Easy-R -vaihteiston lisäksi lisävarustelistalta valitun peruutuskameran, metallivärin ja sähköiset takalasinnostimet. Ilmastointi, navigaattori, vakionopeudensäädin ja takapuskurin pysäköintitutka ovat toki sellaisia varusteita, joista Stepwayssä ei tarvitse maksaa lisää – ne kuuluvat hintaan. Daciassa on puutteensa, mutta tässä hintaluokassa ne hyväksyy. Ei vajaan 16 000 euron tilavan perheauton tarvitse mukautua täydellisesti kuljettajan ympärille, kyllä kuljettajaltakin voi odottaa sopeutumista. Parin päivän ajelun jälkeen vaihteiston nykäyksiä osaa jo odottaa. Kevyt ja oikein ajoitettu kaasunnosto auttaa, vaihde vaihtuu ja matka jatkuu. Jos tämä ei käy, voi kaupasta etsiä lisärahalla paremmin itselleen sopivaa vastinetta. Sitä kyllä on tarjolla, eikä hintakattoa juuri löydy. Hienosäädön puutetta Aivan kaikkia Dacian oikkuja ei voi laittaa hinnan piikkiin. Neljä senttiä tavallisesta Sanderosta korotettu Stepway muuttuu vauhdin myötä hieman huteraksi. Auto vaeltelee urissa, eikä se aina tiedä, totellako kuskia vai tuulenpuuskaa. Alusta on perustoimiva. Perustutina kantautuu läpi, mutta keskikokoiset töyssyt suodattuvat hyvin. Isoissa kuopissa hintaluokka muistuu mieleen jousituksen tärähtäen äänekkäästi. Renaultilta lainattu 0,9-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori liikuttaa Daciaa kelvosti, mutta kovin taloudellisesta puurtajasta ei ole kyse. Tasaisella matka-ajolla vitosella alkavat lukemat voivat olla mahdollisia, mutta kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua, eikä seitsemällä alkavat lukemat ole mahdottomia. Oikeastaan Dacia Sandero Stepwayn ulkonäkö kuvaa autoa poikkeuksellisen hyvin. Hieman vanhahtava perusmuoto kertoo auton hintaluokan tuomista rasitteista, mutta uudistettu keulailme dustermaisine maskeineen ja ajovaloineen tuo veijarimaista pirteyttä. Se kuvaa positiivisuutta, joka autosta kaikkine hienoisine puutteineen kuitenkin välittyy. Lopulta kyse on kuitenkin vain autosta. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R Hinta alkaen 13 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 993 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4080 mm, leveys 1757 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?