6.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster todistaa yhä, ettei halvan tarvitse olla huono – tai tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacian suosikkimalli tuntuu vain kasvattavan kiinnostavuuttaan, kun kompaktien katumaasturien markkinoille tunkeutuu ylitrendikkäitä ”coupeja”. Hyvää: rehellisyys, mukavuus, vaivattomuus, vastine rahalle. Huonoa: etuistuimen reisituki, melutaso ei ylitä hintaluokan odotuksia. Vilkaisulla Dacia Duster näyttää entiseltään: rehti maasturimainen ulkoasu, toimivat mittasuhteet, pullistetut lokasuojat ja ajovalot yhdistävä maski ovat kuin suoraa lainaa alkuperäisestä Dusterista. Tutun kuoren alla on kuitenkin uusittu auto, eikä oikeastaan yhdenkään korinosan kerrota olevan vaihtokelpoinen ensimmäisen sukupolven menestysmallin kanssa. Syy vahvaan sukunäköön on selvä: asiakkaat ovat hyvin mieltyneitä Dustereihinsa, eikä uudella sukupolvella ole mitään tarvetta vanhentaa edeltäjää. Päinvastoin, vahvalla sukunäöllä pyritään vain alleviivaamaan pidettyä dusterimaisuutta. Dusterin osuus Dacian myynnistä Suomessa onkin noin puolet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhä rehellinen Dusterin rehellisyys on ”coupeja” vilisevässä katumaasturikentässä oikeastaan aika virkistävää. Ja kyllä ulkonäössä on eroa, jos sukupolvet pysäköi vierekkäin. Tunnistusta helpottava yksityiskohta on uutuuden musta alue etuoven ja etulokasuojan välissä. Uutuuden tuulilasia on siirretty 10 senttimetriä eteenpäin, valoja korotettu ja takaumpiot ovat vaihtuneet kapeista pystyistä suorakaiteista rehellisiin neliöihin. Ilme on tuttu ja turvallisen sympaattinen, mutta samalla entistä raikkaampi. Sisätilat on remontoitu perusteellisemmin. Kojelauta on täysin uusi. Ilme luottaa nyt selkeämpiin vaakasuuntaisiin muotoihin. Materiaalit ovat hintaluokkaan sopivia: muovi on kovaa, mutta sitä on käytetty asiallisesti ja sovitus on toimivaa. Hallitsevat yksityiskohdat ovat joukko pyöreitä ilmasuuttimia, kohtalaisen kokoinen ja helppokäyttöinen kosketusnäyttö ja sen alla lymyävä audimainen rivi katkaisimia. Lisävarusteisen automaatti-ilmastoinnin valitseva saa kolme hopeista pyöritettävää ja näytöin varustettua rullaa. Ajoasennon säädettävyyttä on parannettu ohjauspyörän etäisyyssäädöllä (pl. Edullisin Access-varustetaso). Istuimet ovat runkoa myöten uudet. Istuinosan etureunaa on pidennetty paremman reisituen tarjoamiseksi, mutta ainakin keskimittiasen allekirjoittaneen ajoasennolla etureuna jäi liian alas ja siten reisituki heikoksi. Siihenkin tuntui tottuvan, ja muuten ajoasento osoittautui toimivaksi. Pellin alla perustekniikkaa Koeajoyksilö edusti nelivetoista bensiinivaihtoehtoa, eli 1,2-litraista turboahdettua 125-hevosvoimaista TCe-moottoria (alkaen 20 399 eur). Toinen nelivetovaihtoehto on 110-hevosvoimainen dCi-diesel (alken 21 399). Molemmat saa myös etuvetoisena, kuten myös 115-hevosvoimaisen ahtamattoman hinnat alkaen -mallin. Bensiiniturbo sopii Dusteriin hienosti. Auto liikkuu vaivatta, ja kuusivaihteinen manuaali on herkkäkäyttöinen. Ainoa automaatti on etuvetodieseliin saatava 6-vaihteinen EDC-kaksoiskytkinlaatikko. Ilahduttavan mukava Dusterin ohjaus on entistä keveämpi ja hivenen nopeampi. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ei hyväile kämmeniä tienpinnan tekstuurilla, mutta tuntuma on luonnollinen ja välitys sopiva. Dusterin suuntavakavuudessakaan ei ole moitittavaa, joten autolla on mukava taittaa matkaa. Alusta on ilmeisesti sovitettu röykkyisille romanialaisteille, eli toisin sanoen Duster etenee suomalaisteitä ilahduttavan mukavasti. Ainoa mukavuusmoite koskee rengasmelua: matkustamon äänieristystä on parannettu, mutta 215/60 R17 -kokoisten Hakkapeliitta 8 SUV -nastarenkaiden rohina kantautuu etenkin taka-akselilta eturiviläisten korviin. Kotimaan ensikoeajolla Dusterilla päästiin myös kevyen maaston puolelle. Siellä Duster toimii hintaluokka huomioiden erinomaisesti: 210 millin maavara sekä lyhyt korin ylitykset pitävät maastonmuodot irti puskureista ja etu- ja taka-akselin välille lukittava neliveto välittää voiman tiehen. Maastoajossa, kuten myös pysäköinneissä, auttaa uusi neljällä kameralla toteutettu järjestelmä. Ympäristöä voi tarkkailla etu- ja takakameralla, sekä kumpaankin peiliin asennetulla kylkikameralla. Elämää voi helpottaa myös lisävarustelistalta löytyvällä avaimettomalla käytöllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kallein 25 000 euroa Mallisto alkaa 15 399 euroa maksavasta Duster SCe 115 4x2 Access-mallista. Valmistaja perustelee noin tuhannen euron hintanousua uuden mallin paremmalla varustelulla. Myydyimmiksi veikataan parempia Comfortia (korvaa Laureaten) ja Prestigeä. Maahantuojan hintaesimerkki kertoo Dusterin hinnoittelusta paljon: kaikilla lisävarusteilla ladattu Prestige jää bensiininelivetona hieman alle 25 000 euroon, kun dieselillä raja menee juuri ja juuri yli. Kovin moni automerkki ei uskalla kertoa uutuusmallinsa maksimihintaa. Dacia uskaltaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige Hinta alkaen 21 399 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 92 kW (125 hv), 5300 r/min Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?