Ajoneuvot Esittely Koeajo 11.11.2018
Koeajo: Cupra Ateca – tatuoitu ja toimiva
Cupra Ateca aloittaa uuden aikakauden espanjalaisleirissä pudottamalla Seat-logon keulaltaan. Hyvää: erikoisuus luokassaan, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi.
Tämä on näitä pään sisäisiä juttuja. Maailmaan – tai ainakaan Eurooppaan – ei synny joka päivä uutta automerkkiä, joten uuden brändin tulo maailmankartalle on ilahduttavaa. Mutta jos tuo brändi ei tunnu uudelta, koska se on jo olemassa olevan merkin uusi ruumillistuma, silloin mennään pään sisälle peilaamaan.
Seatin Cupra-versiot ovat VW-konsernin espanjalaishaaran tunnetuimpia lähettiläitä, jotka ovat löytäneet faninsa suorituskykyisiä mutta samalla maltillisen hintaisia autoja etsivistä. Yhdistelmä on ollut toimiva. Ehkä juuri siksi se on rohkaissut Seatin erottamaan Cupran omaksi merkikseen.
Atecan valinta brändin ensilähettilääksi on ymmärrettävää; kyseessä on kohtuullisen tuore malli, joka edustaa haluttua koriversiota. On silti haastavaa valita urheilullisen brändin julkisuuskuvaksi katumaasturi. Valintaa puoltaa toki se, että tämän tehoisia ja kohtuullisen hintaisia katumaastureita ei ole liikaa – oikeastaan ei yhtään. Cupra Ateca pääsee siis mellastamaan kyntämättömälle pellolle.
Tutuista palikoista
Millainen tuote Cupra Ateca sitten on? Aloitetaan logosta. Se on hauskasti erilainen kuin mihin on totuttu. Jokainen voi hakea omia mielikuviaan, mutta minulle nousee ensimmäisenä mieleen moderni tatuointi. Logo siis toimii.
Ulkoa tarkasteltuna auton alkuperästä ei voi kuitenkaan erehtyä, vaikka uuden logon lisäksi maskia sekä puskureita on muokattu ja auton alle on saatu näyttävät 19-tuumaiset sekä kuparinhohtoiset kevytmetallivanteet. VW-konsernin vakipalikoista ei voi rakentaa kovin erilaista Lego-autoa.
Sama toistuu ohjaamossa. Kojelauta ja nappulat ovat tutut. Digitaalinen ja mukautettava mittaristo poikkeaa sentään ilahduttavasti totutusta, ja fiilistä haetaan alcantara-verhoilusta sekä hiilikuitusomisteista. Kaikesta huolimatta uusi logo ratin keskellä tuntuu hieman päälleliimatulta.
Kaikki toimii
Tien päällä Cupra Ateca ei myöskään aiheuta suurempia yllätyksiä: kyseessä on varsin pätevä laite. Seatin insinöörit ovat saaneet viritettyä erittäin toimivan alustan, joka kestää kovaakin kyytiä olematta silti suoranaisesti epämukava – näin ainakin Espanjan asvalteilla. Korin kallistelutkin pysyvät kurissa, eikä kuski tunne varsinaisesti istuvansa katumaasturissa, vaikka istuma-asento korkeahko onkin.
Myös 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti on saatu toimimaan hienosti sporttisen moottorin jatkeena. Kyyti maittaa ilman töksähtelyjä, turboviive loistaa poissaolollaan ja kone reagoi hyvin kaasuun. 300 hevosen voimin meno on hieman yli 1 600 kiloa painavassa autossa ripeää. Satasen vauhtiin päästään automaattisen lähtöjärjestelmän ja nelivedon ansiosta melko helposti luvatussa 5,2 sekunnissa.
Suomeen Cupra Ateca ehtinee vielä tämän vuoden puolella, joten hintojen pitäisi selvitä lähiaikoina. Suomessa WLTP-normin mukaiset melkein 200 gramman CO2-päästöt tekevät tässä mielessä hallaa uuden brändin esiinmarssille.