Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 22.1.2019

Koeajo: crossipyörästä seuraava – Honda CRF450L

Honda CRF450L:n tekniikka on crossipyörästä, mukavuus katuendurosta. Hyvää: keveys, hiljaisuus, monipuolisuus. Huonoa: huoltovälit, hinta.

Jaa artikkeli

Honda esitteli muutama vuosi sitten CRF250L -katuenduron, ja siitä lähtien on odotettu vastaavaa 450-kuutioista mallia. Kun CRF250L näytti endurolta ja oli painoltaan sekä muilta ominaisuuksiltaan enemmän seikkailupyörä, pohjautuu CRF450L suoraan crossipyörään. Katulaillinen siitä on saatu parantamalla jäähdytystä isommilla jäähdyttimillä ja flektillä, vaimentamalla mekaanisia ääniä asentamalla muovikopat moottorin molemmin puolin sekä vaihtamalla tehokkaampi äänenvaimennin.

Honda CRF450L

Hiljaisuus miellyttää

Tankattuna vain 131-kiloinen Honda on erittäin helppo ajaa maastossa ja vaikka crossiradalla. Iso nelitahtimoottori on parhaimmillaan matalilla kierroksilla, jolloin sen vääntöominaisuudet tulevat parhaiten esille. Euro 4 -päästönormien saavuttamiseksi moottoria on kuristettu voimakkaasti, jolloin teholukema on maltilliset 25 hevosvoimaa. Se riittää mainiosti maastossa ja soratiellä, ja koko kierrosalueella tasaisen vahvan vääntömomentin takia tuntuma on selvästi numeroarvoja suorituskykyisempi. Erityisesti huomiota herättää Hondan hiljaisuus, mikä miellyttänee myös muita tielläliikkujia.

Runko, jarrut ja jousitus ovat lähtökohdiltaan samat kuin crossipyörässä, joskin asetuksia on muokattu hieman rauhallisempaan ajoon sopivammiksi. Hondamaiseen tapaan sekä jousitus että jarrut toimivat huomaamattoman neutraalisti. Vahvin ominaisuus on monipuolisuus: CRF450L:llä ajaa mielikseen sorateitä pitkin vaikka työmatkoja, mutta yhtä hyvin se sopii käytännössä muutoksitta Päijänteen ympäriajoon.

Tee-se-itse -huoltajalle

Huoltoväli on katupyöriä selvästi tiheämpi, mutta toisaalta tuhannen kilometrin välein tehtävä perushuolto tarkoittaa käytännössä moottoriöljyn ja -suodattimen vaihtoa, joten se on helposti ja edullisesti itse tehtävissä. Joka kolmannen huollon ohjelmaan kuuluu venttiilivälysten tarkastus ja 36 000 kilometrin välein männän ja venttiilien vaihto. Sorateillä ja maastossa ajettaessa matkamittariin kertyy kilometrejä sen verran harvakseen, ettei huoltoja tarvitse kuitenkaan tehdä aivan viikoittain.

Jos haluaa käyttää CRF:ää suljetulla alueella ja kaipaa lisää suorituskykyä, moottorin kuristukset poistamalla ja asentamalla moottorinohjaukseen uusi boksi teho on nostettavissa samaan 42 hevosvoimaan, jonka tehoisena laitetta myydään muun muassa Yhdysvalloissa. Ja vieläpä samalla huolto-ohjelmalla, joten kestävyyteen sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Toki pitää huomioida, että moottorin muokkaamisen myötä myös kahden vuoden takuun voimassaolo lakkaa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Lisätietoja: www.hondabikes.fi/crf450l

Honda CRF450L

Jaa artikkeli

Keskustelu