Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 21.12.2017

Koeajo: BMW X3 xDrive20d – täysin uutta peruspremiumia

BMW X3 on kasvanut ja kehittynyt, mutta lopputulos on premium-luokassa perusvarma. Hyvää: Ergonomia, tilat, viimeistely, iDrive. Huonoa: Tyytyy tavallisuuteen.

Jaa artikkeli

BMW X3 -koeajot jatkuvat suoraan siitä, mihin ulkomaan ensikoeajossa jäätiin: Portugalissa ajettujen huippumallien jälkeen sateisessa Suomessa odotti nelisylinterisellä dieselillä varustettu X3 xDrive20d.

Moottorityypin vaihtuminen rivikuutosesta neloskoneeseen ei BMW X3:sta haittaa. Dieselin 190-hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta, ja yhteistyö 8-portaisen automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa pelaa mainosti. BMW on onnistunut äänieristämään moottorin mölyt autoluokalta odotetulla tavalla, joten dieselvoiman karkeakäyntisyydestä ei X3:n ohjaamossa tarvitse kärsiä. Muutenkin laminoiduilla laseilla lisävarusteltu koeajoauto on erinomaisen hiljainen. Totuus rengasmelusta tosin selviää vasta kesällä, nyt koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat.

BMW X3

Äänimaailma miellyttää

Kitkarenkaiden pehmeät lamellit syövät Business M Sport -varustellun koeajoauton ajettavuudesta terävimmän särmän. Tällä rengastuksella ohjaus on perushyvä, mutta katumaasturiluokassa panoksia korottaneen Alfa Romeo Stelvion tasoon tuskin ylletään kesärenkainkaan.

Auton alustaa on ehostettu lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksella. Mukavuusasetuksillakin se päästää koriin hentoa värinää tienpinnasta. Ongelma tuntuu vaivaavan kaikkia tuoreita BMW-malleja. Suuresta epämukavuusongelmasta ei ole kyse, joten on mielipideasia pitääkö pintakovuutta ongelmana vai urheilullisuuden tunnetta tuovana lisävärinä. Silti olisi suotavaa, että pintakovuus esiintyisi vain valinnaisella urheiluasetuksella.

Ergonomisesti erinomainen

BMW X3

Yltäkylläisesti varustellun koeajoauton sisätilat jatkavat samaa linjaa, josta Moottori kommentoi jo X3 M40i:n koeajossa: auto on kuin yhdistelmä väistynyttä X3-mallia ja uutta 5-sarjaa. Hopeiset listat ja keskikonsoliin ja takaoviin kätketyt X-logot muistuttavat maastohenkisyydestä. Materiaalit ja viimeistely ovat BMW:ltä odotettuun tapaan kunnossa. Koeajoautossa ilmettä piristää huomattavasti vielä reilut pari tuhatta euroa maksava nahkaverhoilu ja avara lasikatto.

BMW X3

Ergonomisesti sisusta on moitteeton: niin ajoasento kuin toissijaiset hallintalaitteetkin toimivat kuin ajatus. Akselivälin venytys 54 millimetrillä on tehnyt sisätiloille hyvää, ja autossa matkustaa mielikseen edessä ja takana. 550 litran tavaratila haastaa samansuuruiset ruumat Audi Q5:ssä ja Mercedes-Benz GLC:ssä.

BMW X3

Tavaratila on erittäin selkeän muotoinen ja hyvin viimeistelty: välipohjan lokerot peittävä lattia taittuu ylös kaasujousin ja kuormansidontalenkit liikkuvat kiskoja pitkin.

Turhankin konservatiivinen

Kohokohta on BMW:n nykysukupolven iDrive-tietoviihdejärjestelmä: ajonaikana huippukätevää pyöritettävää rullaa täydentää monisormikosketusta tukeva näyttö. Kartan selaaminen tablettityyliin onnistuu kätevästi apukuljettajan paikalta tai auton ollessa pysähtyneenä.

BMW X3

Takaistuin on miellyttävän tilava, mutta istuimen muotoilu on kahdelle matkustajalle turhan lattea.

Huippuhienon iDriven ympärillä koko muu auto tuntuu hieman turhankin konservatiiviselta. BMW X3 tekee hyvin kaiken sen, mitä premium-luokan katumaasturilta voi odottaa, mutta perusvarma suoritus ei oikein säväytä. Vanhan toimivan kaavan toistaminen tuntuu tylsältä, kun markkinoille on juuri saapunut huipputyylikäs Volvo XC60 ja konseptiautomainen, joskin huomattavasti kalliimpi, Range Rover Velar.

Mielenkiintoa BMW X3 -mallistoon saadaan odottaa vielä vuoteen 2020: silloin X3-mallisto laajenee täyssähköisellä versiolla. Ehkä silloin baijerilaiset hyökkäävät autolla, jolla oikeasti halutaan nostaa katumaasturiluokan rimaa ylöspäin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW