19.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW X3 M40i – ristiriitaista urheilullisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin ja urheilullisuuden liitto ottaa enemmän kuin se antaa. Hyvää: iDrive, ergonomia. Huonoa: Epämukava alusta. Katumaasturit ovat kypsyneet pisteeseen, jossa sukupolvenvaihdos tehdään tyylillisen vallankumouksen sijaan kokonaisvaltaisella hiomisella. Nyt esitelty kolmannen sukupolven BMX X3 on mainio esimerkki: uutuuden voi kuvitella yhdistämällä edellisen X3:n ja uuden 5-sarjan. BMW:n maasturimalliston toinen peruspilari on tietysti kasvanut. Pituutta on nyt 64 millimetriä enemmän, josta akselivälille on osunut 54 milliä. Valmistaja kertoo parantaneensa taloudellisuutta ja ketteryyttä kevytrakennetekniikalla, mutta teknisten tietojen valossa 2-litrainen perusmalli on silti 5 kiloa edeltäjäänsä painavampi. Katumaasturin keulalla paistattelevat entistä suuremmat munuaiset. Perää hallitsevat merkille tyypilliset L:n muotoiset takavalot, joista on tarjolla 3D-efektin tarjoama versio lisävarusteena. Kuvissa uutuus näyttää hyvin edeltäjänsä kaltaiselle, mutta luonnossa sukupolvien välillä on suurempi kuilu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lippulaivana M40i Kuvissa esiintyvä auto tosin poikkeaa hieman volyymimalleista puskureiden ja vanteiden osalta: kuusisylinterisen kolmilitraisen turbomoottorin vauhdittama urheilullinen X3 M40i on varmasti malliston halutuin, vaan tuskin ostetuin edustaja. Valitettavasti aggressiivisemmilla puskureilla varustettu lippulaivamalli oli ensikoeajoissa ainoa katuajoon tarjottu vaihtoehto. 360-hevosvoimaa antavat autolle repivän suorituskyvyn, mutta mukavuusasetuksilla rivikuutonen kuulostaa yllättävän rasittuneelta yläkierroksilla. Ajotila-katkaisimen urheiluasetuksilla ongelma peitetään kaiuttimista suollettavilla äänillä. Mutkissa M40i on kyvykäs, mutta jäykäksi viritetty teräsjousitus säilyy pintakovana Comfort-asetuksillakin. Erilevyisillä etu- ja takarenkailla varustettu M40i toimitetaan aina runflat-renkailla. Lippulaivaa harkitsevien kannattaa koeajaa myös sivistyneempi kuutosdiesel 30d – kyllä 265 hevosvoimallakin pärjää. Perusmalli myöhemmin Aito oikea perusmalli BMW X3 -mallistossa on xDrive20d. Edullisin 59 298 euroa maksava malli tarjoaa nelivedon, kahdeksanportaisen automaatin ja 190-hevosvoimaisen dieselmoottorin. Sen ajokokemuksiin ja mukavuushavaintoihin palaamme myöhemmin kotimaan koeajossa. Vierailu maastossa BMW:n koeajo vei myös maastoon. 30d-malleilla autoa pääsi ajamaan surkeakuntoisella hiekkatiellä, johon rankkasateet olivat kaivaneet syviä ojia. BMW korostaa asvaltin olevan X3:n mukavuusaluetta, mutta samalla muistuttaa modernin katumaasturin olevan mainettaan parempi etenijä. Ajonvakautuksella tehty sutimisenesto ja tasauspyörästöjen lukitusten matkiminen toimivat riittävän hyvin niihin olosuhteisiin, joihin X3:lla voi olettaa joutuvansa. Kahluusyvyydeksi BMW kertoo 50 senttimetriä – jätimme kokeilematta. BMW on päättänyt pysyä X3-mallistossa rautajousissa, vaikka kilpailijat Audi Q5 ja Mercedes-Benz GLC ovat tuoneet tarjolle ilmajousituksen. Tehtaan edustajat kertovat syyn olleen halussa välttää turha kompromissi: auton rakentaminen yhteensopivaksi ilmajousitukselle vaikuttaa teräsjousitettuihinkin malleihin, eikä yhtiö halunnut tehdä moista ratkaisua ilmajousituksen matalan menekin vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjelmisto hallitsee Tekniikassa BMW panostaa enemmän verkkoon ja ohjelmistoon. Kojelautaa koristaa 5-sarjasta tuttu selkeä ja sulava iDrive-käyttöliittymä, joka tottelee tutun rullan lisäksi eleitä ja kosketuksia. Sopivin varustein järjestelmä tarjoaa Remote 3D:ksi nimettyä hauskaa palvelua, jossa älypuhelimen ruudulle piirretään kolmiulotteinen näkymä auton ympäristöstä. Tietysti X3 tarjoaa kaikki valmistajan aktiiviset avustimet, jotka auttavat matelemaan ruuhkassa ja välttämään törmäilyjä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?