Ajoneuvot | Koeajo | 27.3.2018

Koeajo: BMW X2 – Mikä on mielikuvan hinta?

sDrive20i M Sport X

Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Hyvää: ajettavuus, M Sport X -tyylipaketti. Huonoa: pintakovuus, tilat, hinnoittelu.

Jaa artikkeli

Ei ole yllätys, että baijerilainen moottoritehdas on viime vuosina täyttänyt mallistonsa puuttuvia palasia kirjanpitäjän tarkkuudella. Niinpä X-katumaasturimallistosta löytyi 1:n ja 3:n välistä numeron 2 mentävä kolo. Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi.

Elämäntapamalliksi kohdistettu toinen äksä jää kuitenkin jopa pikkuveljensä varjoon. BMW X2 on koko porukan pienin X-malli, olemalla sekä lyhyempi että matalampi. Yhdessä molemmat piirteet nipistävät auton sisätiloja ikävästi. Esimerkiksi pituuden puolesta X2:lle olisi löytynyt oma tila X1:n ja X3:n välistä, jolloin kattolinjan voisi ymmärtää paremmin.

BMW X2

Mallin pääpaino onkin ollut tyylissä, sillä vauhdikkaampi katto ja uusi jyhkeän sporttinen M Sport X -varustelu painottavat ulkonäköä yli kaiken. Jopa C-pilareihin on sijoitettu BMW:n logot muistuttamaan merkin ikonisista coupé-malleista. Onneksi päämuotoilija Hooydonk lupasi, että merkit jäävät X2:n erikoisuudeksi.

Toisaalta muotoilijat ovat joutuneet pinteeseen BMW:n ikkunalinjoista tutun Hoffmeisterin mutkan kanssa, joten ikkunoiden karmeja on jatkettu mustalla muovilistalla. Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä voimakkaasti, eikä coupemaista yksiselitteistä komeutta ole onnistuttu tavoittamaan.

BMW X2

Mielikuvan mukainen

Koeajossa oleva BMW X2 on pirteä 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka tuottaa 192 hevosvoimaa. Yhdessä seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa menohaluja riittää, mutta X-mallista huolimatta sDrive-versiossa veto ohjataan vain etuakselille.

M Sport -alustapaketti ja -ohjaus tekevät X2:sta onneksi mainion ajettavan, tosin liioitellun pintakovuuden kustannuksella. Muiden etuvetopohjaisten bemareiden tapaan ohjaus on monia puudutettuja takavetomalleja paremmalla tolalla. Kallistelematon tyylicrossover on kuin kotonaan liikenneympyröiden karusellissa.

Etuistuimilla tunnelma on leppoisa kuin X1:ssä ja 2-sarjassa, mutta kompaktien ulkomittojen ansiosta myös takamatkustajien tulisi olla kompakteja. Tavaratilaa on kätevät 470 litraa, mutta lastauskorkeus on tuntuu melkoiselta. Maavaraa on 182 mm.

Mielikuvan hinnoittelu

Valitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan.

Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä.

BMW X2

Kysehän on lopulta siitä, mihin lisävaruste-euronsa kohdistaa, mutta toisaalta X2 ilman ulkonäköpaketteja on vain ahtaampi X1. Jos taasen luottoraja riittää sekä ulkonäön että varusteiden valitsemiseen, kannattanee tarkastella jo X3:n hinnastoa.

Mielikuvien takana BMW X2 on hyvä auto, jonka suurimmat kilpailijat löytyvät BMW:n omasta mallistosta ja hinnastosta. Valmistaja mainostaa autoa rohkeille, mutta lopulta X2 on ehkä turhankin turvallinen tulkinta kurvikkaammasta X1:stä. Nyt se täyttää juuri sille asetetun lokeron eikä tavoittele yhtään enempää.

BMW X2

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman Razinkov

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW