27.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW X2 – Mikä on mielikuvan hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Hyvää: ajettavuus, M Sport X -tyylipaketti. Huonoa: pintakovuus, tilat, hinnoittelu. Ei ole yllätys, että baijerilainen moottoritehdas on viime vuosina täyttänyt mallistonsa puuttuvia palasia kirjanpitäjän tarkkuudella. Niinpä X-katumaasturimallistosta löytyi 1:n ja 3:n välistä numeron 2 mentävä kolo. Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Elämäntapamalliksi kohdistettu toinen äksä jää kuitenkin jopa pikkuveljensä varjoon. BMW X2 on koko porukan pienin X-malli, olemalla sekä lyhyempi että matalampi. Yhdessä molemmat piirteet nipistävät auton sisätiloja ikävästi. Esimerkiksi pituuden puolesta X2:lle olisi löytynyt oma tila X1:n ja X3:n välistä, jolloin kattolinjan voisi ymmärtää paremmin. Mallin pääpaino onkin ollut tyylissä, sillä vauhdikkaampi katto ja uusi jyhkeän sporttinen M Sport X -varustelu painottavat ulkonäköä yli kaiken. Jopa C-pilareihin on sijoitettu BMW:n logot muistuttamaan merkin ikonisista coupé-malleista. Onneksi päämuotoilija Hooydonk lupasi, että merkit jäävät X2:n erikoisuudeksi. Toisaalta muotoilijat ovat joutuneet pinteeseen BMW:n ikkunalinjoista tutun Hoffmeisterin mutkan kanssa, joten ikkunoiden karmeja on jatkettu mustalla muovilistalla. Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä voimakkaasti, eikä coupemaista yksiselitteistä komeutta ole onnistuttu tavoittamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mielikuvan mukainen Koeajossa oleva BMW X2 on pirteä 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka tuottaa 192 hevosvoimaa. Yhdessä seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa menohaluja riittää, mutta X-mallista huolimatta sDrive-versiossa veto ohjataan vain etuakselille. M Sport -alustapaketti ja -ohjaus tekevät X2:sta onneksi mainion ajettavan, tosin liioitellun pintakovuuden kustannuksella. Muiden etuvetopohjaisten bemareiden tapaan ohjaus on monia puudutettuja takavetomalleja paremmalla tolalla. Kallistelematon tyylicrossover on kuin kotonaan liikenneympyröiden karusellissa. Etuistuimilla tunnelma on leppoisa kuin X1:ssä ja 2-sarjassa, mutta kompaktien ulkomittojen ansiosta myös takamatkustajien tulisi olla kompakteja. Tavaratilaa on kätevät 470 litraa, mutta lastauskorkeus on tuntuu melkoiselta. Maavaraa on 182 mm. Mielikuvan hinnoittelu Valitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan. Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä. Kysehän on lopulta siitä, mihin lisävaruste-euronsa kohdistaa, mutta toisaalta X2 ilman ulkonäköpaketteja on vain ahtaampi X1. Jos taasen luottoraja riittää sekä ulkonäön että varusteiden valitsemiseen, kannattanee tarkastella jo X3:n hinnastoa. Mielikuvien takana BMW X2 on hyvä auto, jonka suurimmat kilpailijat löytyvät BMW:n omasta mallistosta ja hinnastosta. Valmistaja mainostaa autoa rohkeille, mutta lopulta X2 on ehkä turhankin turvallinen tulkinta kurvikkaammasta X1:stä. Nyt se täyttää juuri sille asetetun lokeron eikä tavoittele yhtään enempää. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman Razinkov BMW X2 sDrive20i M Sport X Hinta alkaen 50 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 883 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?