BMW 530d

Ajoneuvot Koeajo 19.3.2017

Koeajo: BMW 530d xDrive M Sport – M vain markkinointia varten

BMW:n perinteet ovat vahvasti esillä, mutta ajamisen ilo puuttuu. Hyvää: upea voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: Ohjaus, mukavuus varauksin, teennäinen urheilullisuus.

Viisitoista. Niin monta kappaletta BMW Motorsportiin viittaavaa logoa tai raitaa koeajetusta BMW 530d M Sportista löytyy. Logoja on jarrusatuloissa, kynnyslistoissa, lokasuojissa, etuistuimissa, ohjauspyörässä ja avaimessa. Viimeinen löytyy, kun ajotilaksi kytketään Sport ja digitaalimittaristoon syttyy M-kirjain. Kesävanteista kertyisi vielä neljä kirjainta lisää.

Jos urheilullisuus olisi kiinni yrityksestä, saisi uusi viitossarja täydet pisteet. Logojen lisäksi auto varustellaan siniseksi maalatuin urheilujarruin, erinomaisin urheiluistuimin, urheilullisilla puskureilla, tummilla listoilla ja kattoverhoilulla. Perinteinen M-urheilujousitus on koeajoautossa vaihdettu vielä Adaptive Drive -paketin tuomiin sähköstäätöisiin iskun- ja kallistuksenvaimentimiin.

BMW 530d

Kuorrutuksen alla piilevät BMW:n tunnistettavat linjat. Vaikka uusi G30-sukupolven 5-sarja on edeltäjäänsä satakunta kiloa keveämpi, näyttää se kasvojenkohotukselta. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat leveämpiin ja särmikkäämpiin valoihin, kyljen jääkiekkomailaa muistuttavaan pokkaukseen ja pehmeämmin perää kohti laskevaan kattolinjaan. Tulos on tyylikkään, mutta perinteikkään näköinen auto.

Hämmentävä ohjaus

Valitettavasti myös etäinen ohjaustuntuma on toisinto edeltäjästä. Erityisesti keskialuetta vaivaa puuroisuus. Yhteys tienpintaan puuttuu täysin.

On käsittämätöntä, miten urheilullisella maineella ratsastava BMW jatkaa ohjauksen merkityksen aliarviointia. Se vie innon ajaa autoa urheilullisesti, mikä on sääli, sillä ainakin lumipinnalla auto käyttäytyy erinomaisen johdonmukaisesti ja kokoisekseen nöyrästi.

BMW 530d

Koeajoauto on toki varustettu herkimmän tunnon vievillä kitkarenkailla, mutta kun ohjaus ei edes kerro auton puskevan tai yliohjaavan rajusti, on vaikea uskoa sen heräävän eloon kesärenkaillakaan.

Urheilullista ajoa vaivaavan luottamuspulan lisäksi ohjaus rasittaa matka-ajossa. Vaikka uutta viitossarjaa ei sinänsä tarvitse paimentaa urissa, joutuu ajolinjaa paimentamaan silmä-käsi -yhteistyöllä, eikä vain automaattisesti sormenpäillä korjailemalla.

Onneksi lisävarusteena saatava puoliautonominen ajo paikkaa tilannetta maantiellä. Sen kytkettyään ei tarvitse kuin pitää kiinni hieman liian muhkusta urheiluohjauspyörästä.

Valitse alusta huolella

Huonon ohjauksen ristiriitaisena parina on mukavuusasetuksillakin hivenen täristävää kyytiä tarjoava alusta. Koeajoauton säätyvä iskunvaimennus on vielä kaupunkinopeuksissa kohtuullisen mukava, mutta vauhdin kasvaessa tieverkon kunto välittyy toivottua enemmän takapuoleen.

Säätyvän kallistuksenvaimennuksen vaikutusta on liukkaassa talvikelissä vaikea huomata.

Moitteista huolimatta koeajoyksilö tarjoaa huomattavasti mukavamman kyydin kuin aiemmin koeajetun 520d:n perustason M Sport -alusta. Koeajot heijastavat eri kuljettajien mielipiteitä. Viitossarjaa ostavan kannattaakin valita omaan makuun ja lompakkoon parhaiten sopiva alustavaihtoehto.

Ilahduttavana uudistuksena BMW sallii nyt viitossarjassakin urheilullisen Sport- ja taloudellisen EcoPro -ajotilojen personoinnin. Nyt auton voi asettaa tilaan, jossa ohjaus ja moottori ovat urheiluasetuksilla, mutta iskunvaimennus pysyy mukavuustilassa.

 

Jos auton varustus kattaa Professional-navigaattorin ja sähkösäätöisen iskunvaimennuksen, lisätään autoon mukautuva ajotila, joka säätää ohjauksen, voimalinjan ja alustan toimintaa ajotyylin ja tien perusteella automaattisesti.

Ensiluokkainen moottori

Jos ajamisen ilo on bemarista häipynyt, niin moottoriosaaminen on yhä huippuluokkaa. 30d-mallitunnus viittaa kuusisylinteriseen dieselmoottoriin, jonka yltäkylläinen voimantuotto yhdistyy miellyttävän murisevaan äänimaailmaan ja pihiin kulutukseen. Moottoritiellä auto etenee reilulla kuudella litralla. Edes taajama-ajo tai talven viimeisestä lumisateesta nauttiminen eivät nostaneet lukemaa kuin reilulla litralla.

Kahdeksanportainen automaattivaihteisto toimii silkinpehmeästi, mutta ajoittain vaihdevalinta pitää kierrokset yllättävän korkealla. Väliäkös sillä, kun moottori kuulostaa mukavalle ja kulutus pysyy kurissa. Sähköohjatulla lamellikytkimellä voimaa etuakselille ohjaavan xDrive-nelivedon toiminta on edelleen miellyttävän takavetomaista.

Sisätilat kunnossa

BMW-perinteet jatkuvat sisätiloissa. Laajat säädöt mahdollistavat hyvän ajoasennon ja perusergonomia on kunnossa. Lisävarusteisen nelialueilmastoinnin kosketusnäytössä on pieni lapsus: istuinlämmittimien käyttö ei onnistu hansikkaat kädessä. Onneksi takapuolen voi ohjelmoida lämpiämään automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Perustason ilmastointi luottaa painikkeisiin.

Melutason arviointi kitkarenkain varustetulla autolla on vaikeaa. BMW:n takatilat ovat autoluokassa normaalit – tilaa on hyvin, muttei yltäkylläisesti.

Tietysti uudesta viitossarjasta löytyy BMW:n tuoreimman sukupolven tieto- ja viihdejärjestelmä iDrive. Keskikonsolin kiekon lisäksi käyttö onnistuu näyttöä koskettamalla ja lisävarusteena myös eleillä huitomalla. iDriven kiekko on käyttötavoista vaivattomin, vaikka paikallaan karttaa selatessa kosketustunnistusta osaa arvostaa.

Vuosien myötä iDrive on kehittynyt erinomaisen selkeäksi, nopeaksi ja loogiseksi käyttää. Järjestelmä toimi koeajon aikana saumattomasti iPhonen kanssa, jopa langaton CarPlay-näyttöpeilaus toimi murheitta.

Kehut ansaitsee myös aiempaa suurempi tuulilasinäyttö, johon heijastuu nopeustietojen lisäksi erittäin käytännöllinen karttanäkymä risteystilanteissa.

Ei riitä

BMW:n uusi viitossarja on ristiriitainen uutuus. Se on muotoilultaan merkin perinteitä noudattava auto, jossa on ensiluokkainen voimalinja ja alan viimeistä osaamista edustavaa teknologiaa. Huono ohjaus ja epämukava alusta kuitenkin kääntävät lopputuloksen pettymykseksi.

Upean seiskasarjan jälkeen odotukset olivat korkeammalla – ja ne BMW:n olisi pitänyt täyttää, jos se olisi aikonut päihittää Mercedes-Benzin E-sarjan.

Nyt uusi viitonen päihittää stuttgartilaisen kilpailijansa selkeästi ainoastaan BMW:n tärkeimmäksi nousseella hallintalaitteella: iDrivella.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat