Ajoneuvot | Koeajo | 25.5.2017

Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan

Uudistunut BMW 4-sarjan Convertible on mainio kumppani alppteillä. Hyvää: hiljaisuus katto ylhäällä, voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: hivenen pintakova alusta

Jaa artikkeli

Noin puolen tunnin moottoritiesiirtymällä katto pysyy kiinni. BMW nielee tyhjää autobahnaa eleettömästi. Edes tuuli ei suhise monimutkaisen metallikaton lukuisissa saumoissa.

Ero kiinteäkattoisiin serkuksiin, 4-sarjan Coupéen ja viisioviseen Gran Coupéen, syntyy moottoritien päättyessä. Kun liikennevaloissa painaa vaihdekepin takaa löytyvää katkaisinta, alkaa mekaaninen akrobatia. Parikymmentä sekuntia kestävästä show’sta voi tarvittaessa nauttia 20 kilometriin tunnissa asti.

Alpit ansaitsevat avoauton

Vasta katon laskettua todella tajuaa ympäröivien Alppien mittakaavan. Vehreän laakson pohjalta alkavia pystysuoria kallioseinämiä saa katsoa kauas korkeuksiin saakka, kunnes katse lopulta tavoittaa valkoisena hohtavat huiput. Vuoristossa pitäisi aina ajaa avoautolla.

BMW 430i

BMW:n hienoisesti uudistunut keula lähtee kiipeämään rinnettä ylös. Mallipäivityksen tunnistaa uudistuneista lediajovaloista ja etupuskurin laidasta laitaan ulottuvasta ilmanottoaukosta. Asianharrastaja tunnistaa koeajoyksilön Luxury Line -varustelun aukkoa kiertävästä kromilistasta. Useimpien huomion vie uusi ja vain nelossarjaan saatava Sunset Orange -erikoisväri. Näyttävän oranssin pariksi koeajoautoon on valittu valkoinen nahkasisustus. Rohkea ja huolellista ylläpitoa vaativa vaihtoehto, mutta ehdottoman näyttävä.

Neljä riittää

Kiharilla ja korkeuksiin nousevilla solateillä 430i on parhaimmillaan. Nelisylinterisen turbomoottorin alavääntö tekee rauhallisesta kruisailusta eleetöntä jyrkimmissäkin mäissä. Tarpeen tullen 252 hevosvoimaa riittävät maisemaa peittävien kuorma-autojen ohitteluun. Silloin veto on riemastuttavan innokasta käyntialueen yläpäähän saakka, ja äänimaailmakin kelpaa rivikuutosiin ihastuneille. Voimavaroihin ja ajo-olosuhteiden vaativuuteen nähden bemarin kulutus pysyi myös varsin kohtuullisena, 11 l/100 km ei ole kohtuuton lukema vuoria kiipeillessä.

Parhaimmillaan 430i Cabrio on kruisaillessa ja ympäristöstä nauttiessa. Luonto välittyy avoautoon suodattamattomana, nousun kohti korkeuksia huomaa jo lämpötilasta. Helteisen laakson polte vaihtuu vähitellen yksinumeroisiin celsiusasteisiin. BMW:ssä ei silti tule kylmä. Ajoviima pysyy kohtalaisena vielä maantienopeuksissa, vaikka viimasuojan jättäisikin tavaratilan ja takaistuimen välistä löytyvään kätevään lokeroon. Lämmintä ilmaa niskaan puhaltavasta toiminnosta huomaa nauttivansa jatkuvasti.

Avonaisen alusta entisellään

Paikoin varsin heikkokuntoisilla teillä huomaa ajoittain pohtivansa, miltä umpimalliset nelossarjalaiset tuntuisivat. Ne saivat malliuudistuksessa uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen. Avomalli saa tulla toimeen entisellään. Painavan auton perusviritys on pehmeä, mutta rappioituneilla alppiteillä eteneminen on ajoittain hivenen pintakovaa.

BMW 430i

Ihan joka hetki upeista vuoristomaisemista ei pääse nauttimaan…

Jos serpoihin innostuu hakemaan vauhtia, alkavat korin liikkeet laajeta. BMW kertoo Cabrion painopisteen olevan 20 milliä 3-sarjan sedania matalampi, mutta tiukkoihin neulansilmiin kääntäessä voi huomata tavaratilaan pakkautuneen kattorakenteen massan.

Vaikka avon ohjaus on entisellään, on tuntuma 18-tuumaisten vanteiden ja alppiteiden yleisen urattomuuden ansiosta Suomessa ajettuja 3- ja 4-sarjalaisia kirkkaampi. Ei ohjaus erinomainen ole, mutta ei se anna sijaa moitteillekaan.

Vaivatonta navigointia

BMW 430i

Vuolaita kehuja sen sijaan ansaitsee malliuudistuksessa päivittynyt lippulaivanavigaattori. Navigation Professional tarjoaa uudesta 5- ja 7-sarjasta tutun käyttöliittymän, jolla seuraava alppisola löytyy vaivatta. Järjestelmä hallitsee myös langattoman Apple CarPlay -näytönpeilauksen, joten musiikkivalintaa vaikeuttaa se, ettei valinta avoautossa jää yksityisasiaksi.

BMW 430i

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: BMW