6.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimaisten autojen suosio leviää aina vain pienempiin luokkiin. Hyvää: tilat, pitkä takuu, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ajoasento, ei nelivetovaihtoehtoa. Tämän syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyistä uutuuksista merkittävän osuuden kahmaisivat vain karvan yli nelimetriset maasturimaisesti korotetut autot, yhtenä niistä Kia Stonic. Kia on kuitenkin tällä alalla vanha konkari, sillä koko touhunhan on aloittanut aikanaan saman kokoinen Sportage vuonna 1993. Lisäksi mallistossa on ollut Soul jo kohta kymmenen vuotta. Eikä Stonic nytkään korvaa Soulia, joka jatkaa omalla kantikkaalla linjallaan. Stonicin alta pois jää pieni tila-auto Venga. Uutuuden nimen tehdas kertoo yhdistäneensä Speedystä ja Tonicista, vaikka mieli yhdisteleekin asioita eri tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perheautoksi riittävät tilat Stonic ei uudesta nimestään huolimatta ole kokonaan puhtaalle paperille piirretty, vaan pohjautuu samaan perusrakenteeseen vasta uudistuneen Kia Rion kanssa. Akseliväli on sama, pituutta ja korkeutta on kahdeksan senttiä enemmän. Eli aivan maasturikorkeuksista ei voi puhua, mutta sisään on helpompi nousta. Nelivetoa ei ole saatavissa lainkaan, mutta maavaraa on enemmän ja helmat pohjapanssareita imitoivia. Jo Rion riittäessä perhekäyttöön Stonicissa on tilaa joka suuntaan vielä hitusen enemmän. Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Etupenkin hujoppi jää kuitenkin toivomaan lisää tukea reisille ja ristiselälle. Tavaratila on kookas ja selkeänmuotoinen. Säädettävä pohja ylä-asennossa lattiasta tulee tasainen selkänojat kaadettuna ja kynnys jää matalaksi. Runsaasti vaihtoehtoja Stonicin varustelutasot ovat muusta mallistosta tutut LX, EX ja TX. Näiden lisäksi on tarjolla Design-versiot 20 erilaisella ulkovärin ja katon värin yhdistelmällä. Lisäksi sisustusta voi räätälöidä mieleisekseen sisältä tikkauksien sekä koristelistojen värin valitsemalla. Kojelauta on tutunoloinen, osa painikkeista on lainattu Riosta. Toiminnot ovat loogisia ja viimeistely kohdallaan. Perusvarustelu LX on jo muutoin varsin riittävä, mutta vakionopeudensäätimen ja parkkitutkan saadakseen on satsattava EX:ään. Harmillisesti törmäysvaroitin, automaattijarrutus ja muut elektroniset turvajärjestelmät löytyvät vasta kalleimmasta TX-mallista, onneksi ne saa kyllä varustepaketeissa halvempiinkin versioihin. Kolme moottorivaihtoehtoa Saksassa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen Suomen tuontiohjelmasta on jätetty pois isompi vapaastihengittävä bensiinimoottori 1.4 (100 hv). Kaikkien alle 20 000 euron jäävien mallien perusmoottori on siten 1.2 (84 hv). Sitä ei ole vielä ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta se lienee vaisu suurella kuormalla tai nopeudella ajoon. Enemmän ruutia etsivälle on omiaan nyt ajettu litrainen turboahdettu kolmisylinterinen (120 hv). Laaja-alaisen vääntönsä ansiosta se tuntuu voimakkaalta huudattamattakin, samalla kulutus ja melutaso pysyvät aisoissa. Sitä nuukempi on vain dieselvaihtoehto, joka on iskutilavuudeltaan suurin 1.6 CRDI (110 hv). Diesel erottuu tyhjäkäyntiäänen lisäksi ripauksen napakammalla alustalla. Aluksi myynti alkaa marraskuussa manuaalivaihteisilla versioilla, vaihteistot ovat sujuvatoimisia ja sopivasti välitettyjä helpottaen operointia. Automaatit seuraavat perässä ensi vuonna. Alusta on sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Ohjaus on korealaiseksi yllättävän tunnokas keveydestään huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tiukka kilpailuasetelma Stonicin perusmallin hinta 17 990 euroa kuulostaa edulliselta. Tällöin on kuitenkin tyydyttävä perusvarusteluun ja suorituskyvyltään vaatimattomaan moottoriin. Moottorin tai varustelun upgreidaus pykälällä nostaa hinnan heti 20 tuhanteen. Koeajetun version hinta 22 000 lähestyy jo pykälää suuremman markkinasuosikin Nissan Qashqain tonttia. Lisäksi juuri Stonicin kokoluokkaan esitellään lähiaikoina monta kovaa uutuutta. Katso lisää: kia.fi Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Design EcoDynamics Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku