Ajoneuvot | Koeajo | 29.6.2017

Koeajo: Audi TT RS Coupé – 3,4 sekuntia sataseen!

2.5 TFSI quattro S tronic

Audi TT RS yhdistää vaivattomuuden ja valtavan suorituskyvyn. Hyvää: nopeus, vaivattomuus, moottori, ajettavuus Huonoa: edelleen hieman steriili

Jaa artikkeli

Urheilullisin Dynamic-ajotila päälle. Ajonvakautusjärjestelmä pois pitkällä painalluksella. Jarru pohjaan vasemmalla jalalla. Kaasu pohjaan. Viisisylinterinen turbomoottori paukuttaa puolisen sekuntia lähtörajoitinta vasten. Jarru irti.

Aivot ehtivät mukaan kakkosvaihteen kytkeytyessä. Muistikuva kertoo renkaiden vienoa vingahdusta seuranneesta vaakasyöksystä. Kuudenkympin nopeus saavutetaan 1,6 sekunnissa. Satanen rikkoutuu 3,4 sekunnin kohdalla. Kaasu pois. Hengitä.

Audi TT RS on 0,3 sekuntia valmistajan lupausta nopeampi. Se on vakavasti nopea auto.

Audi TT RS

Suorituskyvyn lähde on uusi kehitysversio 2,5-litraisesta viitosmoottorista. Tärkeimmät mitat ovat ennallaan, mutta esimerkiksi sylinterilohko on nyt valettu alumiinista valuraudan sijaan. Audi kertoo muutosten säästäneen 26 kilogrammaa.

Uusille luvuille

Uusi moottori rähisee ja paukkuu vihaisesti, mutta soinnissa on aiempaa vähemmän turboahdetulle viitoskoneelle ominaista pehmeää kurnutusta.

Äänistä viis, uusi moottori vie TT:n seuraaville teholukemille: tuimia ajovaloja reunustava konepelti kätkee 400 hevosvoimaa. Vuosituhannenvaihteen superautoista tuttu lukema.

Taannoiset superautot tosin eivät TT RS:n perässä kauaa pysyisi: neliveto ja seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto tekevät voimavarojen annostelusta helppoa. Arkiajossa kevyellä kaasulla kaikkien aikojen rajuin TT etenee Audin perheautoista tutulla vaivattomuudella.

Koeajoauton 255/30 R20 -rengastus tosin tekee kuljettajan hyvin tietoiseksi tienpinnan kunnosta. Ei TT RS sietämättömän kova tai meluisa ole, tärkeintä on alustan toimivuus urheilullisessa ajossa. Lisävarustelistalta löytyvä sähkösäätöinen Magnetic ride -iskunvaimennus saattanee tarjota hivenen mukavampaa menoa.

Vaivattomuutta vai tavallisuutta?

Vaivattomuuden ja rajun suorituskyvyn yhdistelmä on outo. Valtaosan ajasta se tekee Audi TT RS:stä miellyttävän vaivattoman, mutta ajoittain myös hieman etäisen. Vaikka sielukkaan viitosmoottorin äänimaailma muistuttaa jatkuvasti olemassaolostaan, tuntuu muu auto vähän turhankin tavalliselta kauppamatkoilla. Superauto R8:sta inspiraationsa saanut ohjauspyörä onneksi täydentää muutenkin upeaa TT-ohjaamoa.

Vauhdikkaammassa ajossa Audin eleettömän brutaali nopeus herättää vahvaa kunnioitusta. Ajosento on hyvä ja istuimen tuki mainio. Jarrut ovat voimakkaat, ja vetopito ehtymätön. Ohjaus on erittäin tarkka ja luonnollinen, mutta tuntoa se ei tarjoa.

Saksalaisen vakava – ja tehokas

Muutenkään TT RS ei päästä iholle, se on saksalaisen vakava. Kiihdytys mutkasta sujuu etupään linjaa halliten. Auto ei missään tapauksessa sorru toivottomaan puskemiseen, mutta ei se myöskään tarjoa kutkuttavaa kaasulla tasapainoilua.

Audi TT RS

On kuljettajan mieltymyksistä kiinni, saako tietty etäisyys Audi TT RS:n tuntumaan sen tarjoamaan suorituskykyyn nähden hivenen tylsältä, vaiko eleettömän mahtipontiselta. Konsernisisar Porschen keskimoottorinen 718 Cayman S ei pärjää TT RS:lle nollasta sataan kiihdytyksissä, mutta tarjoaa mutkissa Audia hienostuneemman ajokokemuksen. On mielipidasia kummasta lähestymistavasta pitää – pääasia, että tarjolla on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi