7.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi S5 Coupe – voiman ja tyylin tasapaino Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S5 yhdistää näyttävän ulkonäön hienoon voimalinjaan. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ajotilojen vaikutus Huonoa: ohjaustunto varauksin Audi S5:n resepti on klassinen: otetaan makea A5 Coupé ja asennetaan moottoritilaan rutkasti voimaa. Valittu moottori on eräänlainen paluu nopeiden Audien juurille: edeltäjää vauhdittaneiden 4,2-litraisen V8:n ja kompressoriahdetun V6:n jälkeen palataan turbovoimaan. Iskutilavuus säilyy kolmessa litrassa ja sylinterit ovat yhä V6-muodossa. Turboahdin löytyy sylinteriryhmien välistä. Asennuspaikan ansiosta pakokaasujen virta sylinteristä ahtimeen jää lyhyeksi, eikä turboviiveestä tarvitse kärsiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Soinnikas moottori Lopputulos on hieno voimanlähde, joka antaa autolle rutkasi luonnetta. Arkiajossa moottorin voimavaroista muistuttaa vain vaimea murina. Sen saattelemana Audi S5 Coupé liikkuu erittäin vaivattomasti, kiitos jo 1370 kierroksesta minuutissa nautittavan 500 newtonmetrin vääntömomentin. Kun kaasu painuu pohjaan, tuntuu kuin V6 henkäisisi keuhkot täyteen ilmaa ja ryhtyisi töihin. V6 tarjoilee 354 hevosvoimaa miellyttävän soinnikkaan äänen saattelemana – haaveet perinteikkäästä viitoskoneesta unohtuvat nopeasti. Vaihtoja ja moottorijarrutusta seuraavat efektiäänet ovat hillityssä tasapainossa tyylikkään ulkonäön kanssa. Audin vaihteisto on sukupolvenvaihdoksessa vaihtunut kaksoiskytkimestä perinteiseen kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Momentinmuuntimen ansiosta auto liikkuu taajamissa miellyttävän pehmeästi, mutta urheilullisimmilla asetuksilla vaihdot ovat miellyttävän napakoita. Kokonaisuus sopii Audi S5:n arvokkaaseen luonteeseen hienosti. Pienenä kauneusvirheenä laatikko tuntuu viivyttelevän alaspäin vaihdoissa täyskaasukiihdytyksessä, mutta voimakkaan moottorin ansiosta se ei juuri menoa hidasta. Erilaisia luonteita Koeajoauton säädettävä urheilualusta tarjoaa Comfort-ajotilassa ulkoasuun ja voimalinjaan sopivaa kyytiä. Alustassa on ripaus jämäkkyyttä, mutta suorituskykyyn nähden kyyti on mukavaa. Audi S5:n vakiovarusteluun kuuluvan aktiivisen takatasauspyörästön lisäksi koeajoautoon on valittu dynaaminen ohjaus. Jälkimmäinen muuttaa ohjausvälitystä elliptisen hammastuksen avulla ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritiellä ohjausvälitys on hitaampi kuin pysäköidessä tai mutkateillä. Aktiiviohjaus tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta myös ainekset katastrofiin: huonosti säädetyssä järjestelmässä kuljettaja ei voi tietää, kuinka paljon auto kääntyy erilaisissa ajotilanteissa. Onneksi Audi ei ole kompastunut säädöissä. S5:n ohjausvälitys tuntuu kaikissa tiloissa luonnolliselta, eikä välityksen muuttumiseen edes kiinnitä huomiota. Varsinaista ohjaustuntoa S5:n ohjaus ei tarjoile, joten reippaassa ajossa joutuu arvailemaan eturenkaiden pitoa. Aktiivisten varusteiden ansiosta S5:n luonne vaihtuu poikkeuksellisen paljon eri ajotilojen välillä. Comfort-asetuksella mukava gran turismo muuttuu Dynamic-tilassa urheilulliseksi ajajan autoksi: iskunvaimennus napakoituu, ohjaus nopeutuu ja kulkuun tulee roimasti ketteryyttä, kiitos voimaa ulkokaarteen takapyörälle annostelevan takatasauspyörästön. S5 ei sorru yliyrittämiseen, rajumpaa menoa varten mallistossa on paikka RS 5:lle. Aika näyttää, onko se perinteikkään reseptin vieläkin onnistuneempi toteutus. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi S5 3.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 106 004 € Koeajetun auton hinta varusteineen 138 475 € Moottori Bensiinimoottori 2995 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 260 kW (354 hv), 5400–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1368 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku