7.6.2017

Koeajo: Audi S5 Coupe – voiman ja tyylin tasapaino

Audi S5

Audi S5 yhdistää näyttävän ulkonäön hienoon voimalinjaan. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ajotilojen vaikutus Huonoa: ohjaustunto varauksin

Audi S5:n resepti on klassinen: otetaan makea A5 Coupé ja asennetaan moottoritilaan rutkasti voimaa. Valittu moottori on eräänlainen paluu nopeiden Audien juurille: edeltäjää vauhdittaneiden 4,2-litraisen V8:n ja kompressoriahdetun V6:n jälkeen palataan turbovoimaan. Iskutilavuus säilyy kolmessa litrassa ja sylinterit ovat yhä V6-muodossa. Turboahdin löytyy sylinteriryhmien välistä. Asennuspaikan ansiosta pakokaasujen virta sylinteristä ahtimeen jää lyhyeksi, eikä turboviiveestä tarvitse kärsiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Soinnikas moottori

Lopputulos on hieno voimanlähde, joka antaa autolle rutkasi luonnetta. Arkiajossa moottorin voimavaroista muistuttaa vain vaimea murina. Sen saattelemana Audi S5 Coupé liikkuu erittäin vaivattomasti, kiitos jo 1370 kierroksesta minuutissa nautittavan 500 newtonmetrin vääntömomentin.

Audi S5

Kun kaasu painuu pohjaan, tuntuu kuin V6 henkäisisi keuhkot täyteen ilmaa ja ryhtyisi töihin. V6 tarjoilee 354 hevosvoimaa miellyttävän soinnikkaan äänen saattelemana – haaveet perinteikkäästä viitoskoneesta unohtuvat nopeasti. Vaihtoja ja moottorijarrutusta seuraavat efektiäänet ovat hillityssä tasapainossa tyylikkään ulkonäön kanssa.

Audin vaihteisto on sukupolvenvaihdoksessa vaihtunut kaksoiskytkimestä perinteiseen kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Momentinmuuntimen ansiosta auto liikkuu taajamissa miellyttävän pehmeästi, mutta urheilullisimmilla asetuksilla vaihdot ovat miellyttävän napakoita. Kokonaisuus sopii Audi S5:n arvokkaaseen luonteeseen hienosti. Pienenä kauneusvirheenä laatikko tuntuu viivyttelevän alaspäin vaihdoissa täyskaasukiihdytyksessä, mutta voimakkaan moottorin ansiosta se ei juuri menoa hidasta.

Audi S5

Erilaisia luonteita

Koeajoauton säädettävä urheilualusta tarjoaa Comfort-ajotilassa ulkoasuun ja voimalinjaan sopivaa kyytiä. Alustassa on ripaus jämäkkyyttä, mutta suorituskykyyn nähden kyyti on mukavaa.

Audi S5:n vakiovarusteluun kuuluvan aktiivisen takatasauspyörästön lisäksi koeajoautoon on valittu dynaaminen ohjaus. Jälkimmäinen muuttaa ohjausvälitystä elliptisen hammastuksen avulla ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritiellä ohjausvälitys on hitaampi kuin pysäköidessä tai mutkateillä.

Aktiiviohjaus tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta myös ainekset katastrofiin: huonosti säädetyssä järjestelmässä kuljettaja ei voi tietää, kuinka paljon auto kääntyy erilaisissa ajotilanteissa. Onneksi Audi ei ole kompastunut säädöissä. S5:n ohjausvälitys tuntuu kaikissa tiloissa luonnolliselta, eikä välityksen muuttumiseen edes kiinnitä huomiota. Varsinaista ohjaustuntoa S5:n ohjaus ei tarjoile, joten reippaassa ajossa joutuu arvailemaan eturenkaiden pitoa.

Aktiivisten varusteiden ansiosta S5:n luonne vaihtuu poikkeuksellisen paljon eri ajotilojen välillä. Comfort-asetuksella mukava gran turismo muuttuu Dynamic-tilassa urheilulliseksi ajajan autoksi: iskunvaimennus napakoituu, ohjaus nopeutuu ja kulkuun tulee roimasti ketteryyttä, kiitos voimaa ulkokaarteen takapyörälle annostelevan takatasauspyörästön. S5 ei sorru yliyrittämiseen, rajumpaa menoa varten mallistossa on paikka RS 5:lle. Aika näyttää, onko se perinteikkään reseptin vieläkin onnistuneempi toteutus.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi S5 3.0 TFSI quattro tiptronic

Hinta alkaen

106 004 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

138 475 €

Moottori

Bensiinimoottori 2995 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

260 kW (354 hv), 5400–6400 r/min

Vääntö

500 Nm (1370–4500 r/min)

Vääntö

500 Nm (1370–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,7 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

166 g/km

Mitat

pituus 4692 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1368 mm, akseliväli 2765 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat