24.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 5 – arkeen ja moottoriurheilujuhlaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus on vain hämäystä, pinnan alla piilee entistä kyvykkäämpi Audi RS 5. Hyvää Mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa Valeilmanottoaukot lokasuojissa. Ulkonäön aggressiivisuuteen nähden Audi RS 5:n herättämä ensivaikutelma on ristiriitainen: voimaa on hurjasti, mutta muuten auto tuntuu lähes samalta, kuin huomattavasti hillitympi pikkusisar Audi S5. Tavallaan syy ristiriitaisuuteen on positiivinen: matalasta alustasta ja todella niukasta rengasprofiilista huolimatta RS 5 etenee ilahduttavan seesteisesti. Erityisesti mukavuusasetuksilla aktiivinen iskunvaimennus suodattaa suorituskykyluokka huomioiden tienpinnan karheudet ja epätasaisuudet erinomaisesti. Rengasmelukin on leveät (koeajoautossa edessä ja takana 275/30 R20!) pyörät huomioiden maltillinen. Audi RS 5 tuntuu kypsemmältä autolta, kuin lokasuojien valeilmanottoaukoista ja etupuskurin härskeistä ilmanotoista voisi odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kierroksista turbovoimaan Sivistyneestä lähestymistavasta RS-teemaan lupaa myös moottori: edeltäjän huippukireä 4,2-litrainen V8 on vaihtunut kuusisylinteriseen tuplaturbomoottoriin. Poissa on kylmiä väreitä kehittänyt laulanta, tilalla on runsaasti arkiajoa helpottavaa vääntöä. Enää RS 5:ttä ei tarvitse kierrättää yli kuuteen tonniin, jotta V6-dieselit eivät laukkaisi karkuun. 2,9-litrainen V6 kehittää edeltäjästä tutut 450 hevosvoimaa, mutta vääntömomentti on kasvanut lähes 40 prosenttia. Nyt tarjolla on 600 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 1500–5000 r/min. Vaihteistopuoli heijasta moottorimuutosta: terävä kaksoiskytkinvaihteisto on vaihtunut ZF:n sulavaan kahdeksanportaiseen automaattiin. Laaja-alaisesti vetävä moottori, mukava vaihteisto ja miellyttävä alusta tekevät RS 5:stä varsin mainion auton päivittäiseen ajamiseen. Tunnelmaa tukee ohjaamo, joka luottaa enemmän perus-A5:n laadukkuuteen kuin RS-lisän hohtoon. RS-urheiluistuimet tarjoavat sopivan yhdistelmän tukea sekä mukavuutta ja lisävarusteisen RS-Design -paketin tuomat Alcantara-somisteet ja punaiset tikkaukset kohottavat tunnelmaa, siinä kaikki. GT vai RS? Ajoittain huomaa miettivänsä auton nimeä: onko auto enemmän mukava GT kuin saksan kielen sanasta Rennsport, moottoriurheilu, juontuva RS? Ei. Vauhdin kasvaessa RS 5 säilyttää perustyylinsä hyvin pitkälle. Kun lisävarusteinen Dynamic Ride Control -alusta lopulta alkaa elää liikaa Comfort-tilassa, palauttaa Dynamic- asetus korin liikkeet rautaiseen hallintaan. Käytös on erittäin neutraalia, ja nelivedon ansiosta auto ampautuu mutkista ulos kiitettävällä tehokkuudella. Valmistaja lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,9 sekuntia. Moottori ei tällä kertaa mitannut autoa, mutta takapuolidynamometri ei epäile väitettä. Luonteeltaan V6 on hieno: reagointi on nopeaa ja vetoalue laaja. Edeltäjän V8:n karismaa se ei kuitenkaan saavuta – jostain syystä Porsche Cayennen ja Panameran keulalla sama moottori ääntelee sielukkaammin. Kehuja jokaiselle renkaalle Audi RS 5 vakuuttaa nopeasti yhdistelmällä jokapäiväiseen ajoon sopivaa mukavuutta ja todellista kyvykkyyttä suorituskykyisemmässä ajossa. Se tuntuu erinomaiselta autolta, mutta pakettiin kiehtovuutta tuovaa vaikeasti määriteltävää ”sitä jotakin” saa etsiä hetken. Toisin kuin osassa nopeita hieman steriileiksi jääviä Audeja, RS 5:ssä etsintä palkitaan. RS 5 kohoaa uudelle tasolle, kun autolla lähestyy rajoja. Kun Audin taittaa rohkeasti jarrulla sisään mutkaan, saa upea balanssi auton kääntymään lievästi yliohjaten. Kaasun voi avata varhain, jolloin takapyörien välistä voimanjakoa ohjaava urheilutasauspyörästö siirtää enemmän vetoa ulkokurvin pyörälle, ja RS 5 valuu mutkan läpi vienossa nelipyöräluisussa. Mukava, vaivaton, nopea ja leikkisä. Siinä riittää kehuja jokaista Audin rengasta kohti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 5 Coupé Hinta alkaen 142 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 232 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 5700–6700 r/min Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4723 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2766 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku