6.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi A7 Sportback 50 TDI quattro – kosketusnäyttö kunnossa, mutta dieseliä pitää odotella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäyttöjen ongelma on ratkennut, mutta Audi A7:sta paljastuu muita pikkumurheita. Hyvää: toimiva kosketusnäyttöjärjestelmä, tyylikkäät sisätilat, jousitusmukavuus suurillakin vanteilla. Huonoa: nelipyöräohjaus, dieselin rasittava viivyttely. Koska loppuvuodesta esiteltyä Audi A8 -edustusautoa ei vieläkään ole Suomessa saatu lehdistökoeajoihin, saa uusi Audi A7 olla ensimmäinen pidempiaikainen altistus saksalaismerkin uudelle käyttöliittymälle. MMI Touchiksi nimetty järjestelmä hylkää Audien ohjaamoja pitkään hallinneen pyöreän rullan: tilalla on kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt autoissa jakavat rajusti mielipiteitä, mutta aloitetaan avoimella asenteella: ei vika ole koskaan teknologiassa, vaan huonossa toteutuksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivannäön tulos Sellaista ei Audista löydä. Ensinnäkin kahdelle näytölle on jaettu selkeät roolit: ylemmästä hallitaan kaikkia päätoimintoja, alemman rooliin kuuluu ilmastoinnin hallinta sekä tekstinsyöttö. Syöttötavan voi valita perinteisen ruutunäppäimistön naputtelun tai kirjainten piirtämisen väliltä. Ajon aikana jälkimmäinen voittaa, tuleehan latinalaisten aakkosten piirtäminen sormenpäillä suoraan selkäytimestä. Audi on selkeästi nähnyt vaivaa kosketusnäytön kehittämisessä autokäyttöön sopivaksi. Käyttöliittymä perustuu suuriin tiiliin, joten oikeaan kohteeseen osuu helposti huitaisemallakin. Koeajoautoon tosin oli tilattu suurempi 10,1-tuumainen näyttö, kun perusmalli tyytyy 8,8-tuumaiseen. Äänenvoimakkuudensäädölle, kameroille ja aktiivisesta turvallisuudesta huolehtiville järjestelmille on vielä omat painikkeensa. Ajotilat, ajonvakautusjärjestelmä, hätävilkut sekä etu- ja takalasien lämmitykset hoituvat hipaisukytkimin. Nopea ja selkeä Käyttöliittymä on saksalaisen looginen. Itse asiassa Audin viimeisimpään rullalla ja sivusuuntaisilla nuolilla toteutettuun MMI-järjestelmään verrattuna tuntuu, kuin puolet valikoista olisi yhtäkkiä poistettu. Kaikki toiminnot ovat kuitenkin yhä tarjolla, joten kyse on vain selkeytyneestä käyttöliittymästä. Käyttökokemuksen mielekkyyttä tukee myös järjestelmän sähäkkyys. Vain alkukäynnistystä joutuu hieman odottelemaan. Erinomaisesta toteutuksesta huolimatta Audin MMI Touch -tietoviihdejärjestelmä ei välttämättä vieläkään miellyttäne oikeisiin painikkeisiin mieltynyttä käyttäjää, mutta uutuudelle kannattaa antaa mahdollisuus ennen sen tuomitsemista. 20-tuumaa ja huippumukava Miellyttävää kosketusnäyttökokemusta tukee Audin upeasti toimiva alusta. Koeajoauto kulkee karkeammillakin teillä erinomaisen mukavasti, vaikka alla pyörivät S Line Sport -varustepakettiin kuuluvat 20-tuumaiset alumiinivanteet. Mainitun varustepaketin mukana ei onneksi tule urheilullisempaa alustaa, ja itse asiassa ulkonäkökin muuttuu vasta S Line -ulkonäköpaketin valitsemalla. Saksalaismerkkien huippumallien tapaan myös A7:n lisävarustelista on äärimmäisen pitkä ja sokkeloinen. Kaikki kunnia niille Audi-myyjille, jotka hallitsevat merkin huippumallien varustelogiikat ulkoa. Jos pelkistetty tyylikkyys iskee, viihtyy täällä erinomaisen hyvin. Materiaalit tai viimeistely eivät anna tilaa moitteille. Myös tunnelmavalaistus on taidokkaasti tehty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipyöräohjaus rasittaa Mainitusta jousitusmukavuudesta koeajoautossa vastaa lisävarusteinen ilmajousitus. Pakettia on myös täydennetty rajumpaa ajoa ketteröittävällä quattro Sport -aktiivitakatasauspyörästöllä sekä nelipyöräohjauksella. Vailla suoraa vertailua on vaikea kommentoida nelipyöräohjauksen tuomaa ketteryysetua, mutta ohjaustuntumalle järjestelmä ei tee hyvää. Audin nelipyöräohjaus, brändikielellä Dynaaminen nelipyöräohjaus, tarkoittaa sähkömekaanista takapyörien ohjausta ja muuttuvavälitteistä ohjausta etupyörille. Huomaa takapyörien kulma täyskäännöksessä. Järjestelmän tarkoitus on ketteröittää autoa hitaissa nopeuksissa, vakauttaa sitä suurissa nopeuksissa ja ilmeisesti muutenkin tasoittaa kuljettajan ohjaustarpeita erilaisissa ajotilanteissa. Viikon kestäneen koeajon aikana järjestelmän kanssa oli vaikea päästä sinuiksi: koska ohjauksen kokonaisvälitys muuttuu jatkuvasti nelipyöräohjauksen ja muuttuvan ohjausvälityksen tehdssä taikojaan, ei A7:n ratissa oikein koskaan tiedä, kuinka paljon juuri tässä vauhdissa tähän mutkaan pitäisi ohjausta kääntää. Se johtaa ajoittain ylimääräiseen ohjauspyörän kääntelyyn. Vihainen valoraita on helpoin keino erottaa uusi Audi A7 edeltäjästään. Käytökseen varmasti tottuisi ajan myötä, mutta tässä hintaluokassa toivoisi luonnollisempaa ratkaisua – nyt Audin järjestelmä tuntuu enemmän Renaultin kuin konsernisisar Porschen ratkaisulta. Ohjaus kärsii myös melkoisesta tunnottomuudesta, mutta onneksi ohjausvoimat sentään muuttuvat luonnollisesti. Ei nyt vaan… Nyt! Toinen päämoite Audi A7:ssa liittyy voimalinjaan. Täydessä pauhussa 50 TDI -tunnuksen alta löytyvän 3-litraisen turbodieselin kulku on upeaa, mutta erityisesti taajama-ajossa moottoria vaivaavat tuskastuttavat viiveet. Kaasun pohjaan painamista seuraa voimavarat huomioon ottaen melkoinen tauko, kunnes auto vihdoin ryntää eteenpäin. Audia huomaakin ajavansa kuin vanhaa autoa, jonka voimansiirrossa on merkittävästi klappia: ensin välykset pintakaasulla pois, ja vasta sitten reilummin hanaa. Ongelma ei tiedettävästi liity ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston viivyttelyyn, vaan taustalla on turbodieselin päästöjenhallinnan vaatimat viiveet. Olisikohan tässä ohjelmistopäivityksen paikka? Bensiinimallin paikka? Audi A7 on monilla osa-alueilla, erityisesti alustaltaan, upea auto. Se ei kuitenkaan ole parhaimmillaan koeajetussa muodossa: todennäköisesti vain etupyörillä ohjautuva 55 TFSI -bensiiniversio olisi vieläkin parempi paketti. Valitettavasti sen lähtöhinta on yli 13 000 euroa dieseliä korkeampi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 92 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 141 421 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 620 Nm (2 250–3 000 r/min) Vääntö 620 Nm (2250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4969 mm, leveys 1908 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2969 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku