Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 23.5.2018

Koeajo: Aprilia Dorsoduro 900 yhdistää supermoton ja nakun hyvät puolet

Aprilia Dorsoduro 900:ssa supermotomainen ulkonäkö ja hauskuus yhdistyy nakupyörämäisiin ajo-ominaisuuksiin. Hyvää: moottorin joustava luonne, ajamisen hauskuus, ajoasento. Huonoa: pieni tankki, satulan mukavuus.

Jaa artikkeli

Aprilia Dorsoduron 750-kuutioinen moottori kasvoi Euro4 -päivityksen yhteydessä 900-kuutioiseksi. Huipputeho kasvoi vain kolme hevosvoimaa, mutta luonteeltaan moottori on nyt tasaisemmin vääntävä ja siten joustavampi.

870 millin istuinkorkeus on hankala pienikokoisille kuljettajille, joskin jousitus painuu ja satulan korkeus alenee kuljettajan painosta. Ajoasento on supermotomaisesti pysty ja polvikulma loiva. Ainoa ajoasentoa häiritsevä asia on epämukava satula ja sen yli menevä lenkki, joka jää helposti istumalihasten ja penkin väliin.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Aprilia Dorsoduro

Korkeasta painopisteestä johtuen Dorsoduro ei ole superterävä käännöksissä, vaan paremminkin kompromissi suuntavakavuuden ja ketteryyden väliltä. Kovemmissa nopeuksissa keula tuntuu kevyeltä, muuten ominaisuudet riittävät hyvin vaikka rataharjoitteluun.

Tuntuu tehokkaalta

Lyhyiden välitysten ansiosta Dorsoduro tuntuu tehokkaammalta kuin luvatut 95 hevosvoimaa. Lyhyet vaihteidenvälit tuovat hauskuutta ajamiseen ja vaihtamiseen, mutta pidempi välitys sopisi paremmin yhteen moottorin luonteen kanssa.

Aprilia Dorsoduro 900

Kaasunvaste on luonteva, edes terävin Sport-ajotila ei ole liian terävä. Touring-asetusta tulee käytettyä lähinnä matkustajan ollessa kyydissä, tehoa rajoittavalle Rain-asetukselle ei juuri ole tarvetta.

Aprilia Dorsoduro 900

Pitkähköt joustomatkat antavat pehmeän tuntuman, ei kuitenkaan liian keinuvaa. Kuljettaja voi säätää sekä edessä että takana esijännitystä ja paluuvaimennusta. Tuplalevyjarrujen teho on sinällään riittävä, mutta tehokas jarrutus vaatii sormivoimia. Pehmeämmät jarrupalat herkistäisivät jarruja sopivasti.

Aprilia Dorsoduro

Suunniteltu hauskanpitoon

Pieni 12 litran tankki rajoittaa toimintamatkan 200 kilometriin. Samalla se kertoo myös Dorsoduron luonteesta, pyörä on tarkoitettu enemmän kaupungissa pyörimiseen ja hauskanpitoon kuin pidemmille matkoille.

Aprilia Dorsoduro 900

Värillinen TFT-mittaristo on moderni, joskin perinteinen analoginen kierroslukunäyttö olisi selkeämpi. Vasemmalta oikealle kasvavasta kierroslukupalkista punarajaa on vaikea hahmottaa, mutta rajusti vilkkuvat vaihtovalot onneksi kertovat milloin on aika vaihtaa suuremmalle vaihteelle.

Lähimpiä kilpailijoita ovat Ducati Monster 821, Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Ääntä, luonnetta ja hauskuutta italialaisori tarjoaa kilpailijoita enemmän. Hinta sen sijaan on samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.

Lisätietoja: www.aprilia.com/Dorsoduro-900

Jaa artikkeli

Keskustelu