Ajoneuvot | Koeajo | 5.2.2018

Koeajo: Ansaittu titteli – Seat Ibiza 1.0 TSI FR

Seat Ibiza ei jätä sijaa moitteille. Hyvää: tilat, ajettavuus, istuinmukavuus, meluttomuus, varustelu, pitkä takuu. Huonoa: sporttiversion kovuus.

Jaa artikkeli

Seat Ibiza valittiin Suomessa Vuoden autoksi 2018 autotoimittajien äänestyksessä. Vastine rahalle oli valintakriteereistä tärkeimpiä. Siihen pikkuautoluokan tilavin, ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan esimerkillinen Ibiza vastaa hyvin. Aivan, niin vastaa samoista palikoista kasattu sisarmalli, Volkswagen Polokin, mutta kovempaan hintaan. Perusasioiden ääreltä on kuitenkin nyt livetty, ajoon osui kalliimman pään FR-sporttivarusteinen versio.

Seat Ibiza FR

Napakka alusta

FR-varustelu koostuu pääasiallisesti tiukemmaksi viritetystä jousituksesta, ajoprofiilin valinnasta, matalampiprofiilisista 17-tuumaisista renkaista, led-valoista ja äkäisemmiksi muotoilluista puskureista.

Jo perusominaisuuksiltaan hyvän ajettavuuden omaava Ibiza osaa hyödyntää näitä parannuksia, ohjaustarkkuus, tuntuma ja ote tiehen kirkastuvat entisestään. Tosin samaan aikaan vastakkaisessa vaakakupissa niin jousitusmukavuus kuin melutasokin kärsivät. Pelkillä järkiperusteilla muut varustetasot ovat normaalikäyttöön sopivampia.

Seat Ibiza FR

Terhakka moottori

Moottorivaihtoehtoja FR-malliin on kolme, 1.0 TSI (115 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 1.0 TGI (110 hv). Parhaiten sporttiseen ulkokuoreen sopisi tietenkin isoin puolitoistalitrainen.

Dieseliä halvemmilla käyttökuluilla selviäisi TGI-kaasuversiolla maakaasulla ajaen ja maksamalla vähän enemmän suomalaisista jätteistä tehdystä biokaasusta nollaisi hiilidioksidipäästönsä sähköautotasolle.

Seat Ibiza FR

Ajoon osui kuitenkin tuo keskimmäinen versio ilman superlatiivia missään lajissa. Sekin on kuitenkin erittäin hyvä valinta Ibizan konepellin alle. Toisin kuin aiemmin mainitut, tämän moottorin saa myös DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Turbon alavääntö ja nohevasti vaihtava DSG tekevät ajosta iloisen vaivatonta niin kaupungissa kuin maantielläkin. Kolmisylinterisen pörinä antaa karheaa karismaa reippaissa kiihdytyksissä, mutta toimii muutoin vaimeasti ja tasaisesti. Ainoa pettymys syntyy lopputankkauksessa, kulutus hipoo kuutta litraa satasella.

Perheauton tilat

Kulutuslukema on pikkuautolle yläkantissa, mutta onpa Ibizakin kasvanut aikuisiin mittoihin, yli nelimetriseksi pituudeltaan. Kun samalla leveyttä ja tavaratilaakin on tullut lisää, tilat riittävät mainiosti vaikka perhekäyttöön. Pitkänkin kuskin taakse mahtuu aikuinen istumaan ja lisäksi miellyttävässä asennossa. Takapenkin muotoilu kuitenkin suosii kahta, joten kolmas ei viihdy pitkää matkaa.

Ibizan varustelukin on kuin luokkaa isommassa autossa. Jo Reference-perustasoon kuuluu muun muassa vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Harmillisesti perustason saa vain puhdittoman ahtamattoman moottorin pariksi hinnat alkaen malliin. Niinpä keskimmäisestä Stylestä tullee myydyin taso.

Huipulla ostajien rahoista kilpailevat nyt ajettu FR ja Xcellence. Koeajoautoon oli lisätty herkkuja vielä lisävarustelistalta viidellä tuhannella eurolla, jolloin kilpaan tietysti ilmoittautuvat myös seuraavan kokoluokan autot.

Lisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Seat