Koeajo: amerikkalais-italialaista yhteistyötä – Jeep Compass
Uusi Jeep Compass on italialaisen Fiatin ja amerikkalaisen Jeepin yhteistyön tuorein hedelmä. Hyvää: tilat, hiljaisuus, varustelu, maasto-ominaisuudet. Huonoa: ohjaus, kulutus, pieni vetopaino.
Jeep Compass on uutuus, joka palaa muotoilussa Renegaden ja Cherokeen irtioton jälkeen perinteisempään Jeep-ilmeeseen. Maskissa onkin eniten Amerikan henkeä jäljellä.
Jeep Compass pohjautuu Fiat 500X:n pidennetylle perusrakenteelle. Myös molemmat moottorit, 1,4-bensiiniturbo (140/170 hv) ja 2,0-diesel (140/170 hv) ovat Fiatin tekemiä. Yhdeksänvaihteinen automaatti tulee ZF:ltä.
Kuskin paikalla yhtäläisyyksiä nappuloista, viiksistä ja kosketusnäytöstä löytyy enemmän italialaisten kuin amerikkalaisten sisarusten kanssa. Kaiken lisäksi maailmanauto näkee päivänvalon Meksikossa.
Väljät tilat
Jeep Compassin tilat ovat passelit niin perhekäyttöön kuin lomareissuunkin. Pitkän kuskin asettaessa istuimen itselleen sopivasti hänen taakseen sopii vielä aikuinen istumaan. Takaistuimelle sopii kolmekin sen muotoilemattomuuden ansiosta, kahden istuttaessa sivuttaistuki uupuu varsinkin nahkaverhoilulla. Leveä alaslaskettava keskikyynärnoja auttaa ongelmaan, mutta jättää aukon tavaratilaan tieäänien hiivittäväksi matkustamoon.
Tavaratila on selkeä muodoltaan ja kooltaan riittävä ilman varapyörää pohja alimmassa asennossaan. Yläasennossa lattiasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.
Kuskin paikalla perusasiat ovat kohdallaan. Ajoasennon saa ihan perussäädöillä nopeasti luonnikkaaksi.
Italialainen tyyli ja amerikkalainen käytännöllisyys ovat ilmeisesti joutuneet törmäyskurssille kojelaudan suunnittelussa. Lähes kaikkia toimintoja pystyy käyttämään vähintään kahdella tavalla, totuttelu ratin, keskikonsolin ja kosketusnäytön painikkeisiin ottaa aikansa.
Ensin istuinlämmitystä ei meinaa löytää kosketusnäytön valikoista, lopuksi sen automaattitoiminta alle viiden asteen lämpötilassa ilahduttaa. Törmäyksenestojärjestelmä kuuluu jo Longitude-perusvarustukseen. Muut varustetasot ovat ylellisempi Limited tai maastoon tarkoitettu Trailhawk.
Moderni voimalinja
Ajossa uusi Jeep tuntuu eniten amerikkalaiselta. Ohjaus on kevyt, suurpiirteinen ja tunnoltaan ohut.
Jousitus on turhan täpäkkä mukulakivetyksellä yksin ajellessa, mutta paranee kuorman ja vauhdin kasvaessa. Toisaalta maastossa ohjaus ei lyö näpeille ja ulosjoustot riittävät. Neliveto pitää itse valita jatkuvaksi, muutoin uusimmasta elektroniikasta huolimatta etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä.
Voimalinja on moderni, pieni ahdettu vääntävä bensiinimoottori ja yhdeksänvaihteinen automaatti. Valitettavasti niiden yhteispeli jättää vielä hienosäädön tarvetta, vaihdot eivät aina onnistu sulavasti. Periaatteessa puhtia piisaa ja välityksiä riittää joka tarpeeseen, mutta jenkkiautofiilis jää saavuttamatta.
Moottorin ääni ei kuulosta katu-uskottavalta isoilla kierroksilla, onneksi tasaisella nopeudella äänitaso on vaimea.
Lopputankkaus paljastaa bensiiniä kuluneen lähes yhdeksän litraa satasella. Ei läheskään jenkkilukema sekään, mutta eikö pikkumoottorilla ja vaihteiden määrällä olisi ollut lupa odottaa vieläkin vähempää.
Kaivattu lisä
Jeep Compassin paluu on kaivattu lisä merkin mallistoon. Se on täsmäisku kaupunkimaastureiden myydyimpään kokoluokkaan, ulkomitat osuvat muutaman sentin tarkkuudella markkinajohtaja Nissan Qashqain kanssa yksiin. Kisaan ei kuitenkaan ratsasteta hinnalla vaan legendaarisen merkin maastouskottavuudella.
Lisätietoja: www.jeep.fi/compass/