12.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: alinta keskiluokkaa – Hyundai i30 Fastback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Fastback osoittaa, että autouutuus voi olla matalakin. Hyvää: poikkeava korimalli, selkeä ergonomia, sujuva talviajettavuus. Huonoa: luistoneston ja vakionopeudensäätimen toiminta. Normaalia matalampi, coupémaista muotokieltä henkivä viistoperä on premium-piireissä tuttu, mutta edullisempien merkkien joukossa harvinaisempi tapaus. Tuoreimman Honda Civicin ohella vain uusi Hyundai i30 Fastback rikkoo käytäntöä. Eipä silti – tällainen korimuoto ei ole perheautoluokassa aivan ennennäkemätönkään. Muistellaan vaikkapa 1980–90-lukuja, jolloin esimerkiksi Mazda ja Toyota tarjosivat pystyperäisten malliensa rinnalla vastaavia, menevämpiä luiskaperiä. Tavalliseen i30-viistoperään verrattuna Fastback on reilusti pidempi (+11,5 cm) ja tietysti myös matalampi (-3 cm). Leveys ja akseliväli ovat identtiset, ja nämä kaikki yhdessä tekevät autosta tuntuvasti perusmallia persoonallisemman. Peräilmettä katsellessa tulee kuitenkin jotain ennen nähtyä mieleen. Aivan oikein, Mercedeksen coupé-mallien design se siinä! Ei Fastbackia tohdi ihan kopioksi syyttää, mutta pelkkää sattumaa yhdennäköisyys ei silti taida olla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähempänä liukkautta Ehkä olen viime aikoina ajanut liikaa katumaastureita, ehkä en, mutta Fastbackiin sisään mentäessä päätä piti kumartaa tavallistakin syvempään. Piirre, jonka ostaja tiedostanee jo autoa tilatessaan – en siis moiti, vaan tyydyn toteamaan. Sisällä yläsuunta ei enää ahdista, ja kaikki on muutenkin asemoitu hyvin. Style-version osanahkaverhoiluilla istuimilla on topakka tunnelma, ja silmien eteen avautuu automarkkinoiden selkein (lue: korealainen) ohjaamo. Topakkaa on myös alustan toiminta, sillä Fastbackia varten jousitusta on jonkin verran jämäköitetty. Muuten ajettavuutta voi arvostella samoin sanoin kuin ii-kolmikymppisiä yleisestikin: ei erityisiä elämyksiä muttei mitään mittavaa moitittavaakaan. Liukkaalla kelillä eteneminen on jopa hauskaa, sillä yliohjaavaa käytöstä ”osaava” kuski käyttää mielellään hyödykseen. Ajonvakautus nappaa haltuunsa liian leveät luisut, tosin lievästi rutisemalla – ääni, jota ei enää nykyautoissa kovin usein kuule. Luistonesto pelaa puolestaan kiihdytyksissä liiankin harvalla sykkeellä. Myös vakionopeudensäädin saisi pitää vauhdin tomerammin tasaisena, ja asetetun nopeuden numeronäyttökin olisi nykypäivänä jo toivottu lisä. Katon katveessa Hintalisää tavalliseen viisioviseen i30:een kertyy noin tuhannen euron verran. Sen lisäksi mallipolitiikka viestittää, että säästäväisimmille on varattu muita korimalleja. Fastback kun on tarjolla vain bensakoneilla, joista tämä suurempi liikuttaa autoa vaivattomasti. Tuon tuhatlappusen vastineeksi saa paitsi uniikimman korimuodon, myös suuremman tavaratilan: ilmoitettu tilavuus on 450 litraa, kun niitä perusviistoperässä on 395 kappaletta. Kontti on aika matala, mutta (pieni) suksiluukku sekä tasainen laajennus auttavat. Takaistuimen niukempi pääntila on samaa sarjaa edellä mainitun kulkuaukon mataluuden kanssa. Vaikka pääntukeen nojaaminen ei onnistu kuin keskimittaiselta, on turha haukkua Fastbackia ahtaaksi, varsinkin kun tilat muuten vastaavat perusmallia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.hyundai.fi/i30-fastback Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Style Hinta alkaen 29 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Vääntö 242 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku