Ajoneuvot | Koeajo | 31.3.2017

Koeajo: Alfa Romeo Giulia – ajettavaksi tehty!

2.0 Bensiini 200 hv AT8 Super

Italialainen muotovalio Alfa Romeo Giulia on syvimmältä olemukseltaan ajajan auto. Hyvää: ohjaus, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: vaihdelapojen sijoittelu, etuistuinten sivuttaistuki, muovinen sisäilme.

Jaa artikkeli

Alfa Romeo Giulia on auto, jonka syvimmän olemuksen voi kuvata kahdella sanalla: ajajan auto.

Alfa Romeo Giulia

Italialainen auto-osaaminen herättää osassa autokansaa epäluuloja. Ehkä näin, mutta kannattaa koeajaa Alfan Giuliaa bensiinimoottorilla ryyditettynä. Kokemus sulattaa paatuneenkin saksalaisautojen ystävän sydämen.

Italialialainen automuotoilu on maailmankuulua, eikä Alfan Giulia jää tässä pitkässä vuosikymmenten jatkumossa seinäkukkaseksi. Sulavat linjat, sopusuhtaiset mitat, matala olemus, urheilullinen sivuprofiili ja Alfoille tyypillinen ärhäkkä keula oikeuttavat muotovalio-termin käytön.

Alfa Romeo Giulia

Tyylikäs olemus jatkuu sisällä matkustamossa. Ilme on viimeistelty, mutta myös muovinen.

Super-varustetaso tuo mukanaan nahka/kangasverhoillut istuimet, joiden punainen tehosteväri sopii auton olemukseen kuin tiramisu jälkiruuaksi. Punainen väri jatkuu kojelaudan alaosissa ja ovissa.

Alfa Romeo Giulia

Mukavuutta ovat sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.

Alfa Romeo Giulia

Urheilullinen nahkainen ohjauspyörä ja sen takana olevat vaihdelavat antavat lupauksia tulevasta. Kun tie on vapaa, käännän keskikonsolin ajotilan DNA-valintakytkimen asentoon D eli Dynamic.

Alfa Romeo Giulia

Se nostaa moottorin kierroslukua ja herkistää kaasuvastetta. Käyntiäänet kiristyvät, mutta sen kummemmin ei ajo-olemus ärhäköidy. Toisaalta myönteistä on, ettei ajosta tule nykivää tai alustasta täristävää.

Alfa Romeo Giulia

Urheilullista tunnelmaa voi hakea ratin takaisia vaihdelapoja käyttämällä. Automaattivaihteiston voi antaa ahkeroida taajamien ruuhkanytkyttelyissä.

Alfa Romeo Giulia

Vaihdelavat ovat tosin niin lähellä pyyhin- ja vilkkuviiksiä, että tämän tästä tulee tahattomasti vilkutelleeksi oudosti tai pyyhkäisseeksi kuivaa tuulilasia. Ja ilmastointia säätäessä kämmenpohja tapaa herkästi vaihdevipuun, joten muutamankin kerran tulee tahattomasti vaihdettua vaihde vapaalle. Tottumuskysymys toki, mutta voisi vaihdekeppi olla hieman lyhyempikin.

Hyvä voimalinja

Alfan voimalinja toimii erinomaisesti: kahdeksanlovinen automaattivaihteisto työskentelee jouheasti ja huomaamattomasti eri ajotilanteissa. Se syöttää käyttöön oikean vaihteen oikeaan aikaan.

Alfa Romeo Giulia

Kaksilitraisessa bensiinimoottorissa on riittävästi potkua eli 200 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,6, sekunnissa.

Jos tämä ei riitä, voi itselleen toki hankkia automallin tiukimman version, joka kantaa nimeä Alfa Romeo Giulia 2.9T V6 Quadrifoglio. Tehoa on tarjolla huimat 510 hevosvoimaa – ja hintaa yli kaksinverroin nyt koeajettuun Giuliaan verrattuna eli 114 500 euroa manuaalivaihteisena, 117 500 euroa automaattivaihteisena.

Alfa Romeo Giulia

Valttina ohjaustuntuma

Nyt koeajetullakin Giulia-versiolla saa olla liukkaalla tarkkana, ettei äkkiväärä oikean nilkan oikaisu irrota kitkarengastetun takavetoisen peräpäätä. Sydämentykytykseltä kuitenkin säästytään, sillä ajonvakautus paimentaa väsymättä auton valitulle ajolinjalle.

Ohjaustuntuma on Giulian valtteja. Ohjaus on tarkka, tunnokas ja sopivan nopea. Ohjaus myös keskittää oivasti, eikä auto jää vaeltelemaan. Ohjauksensa suhteen Alfa ei kalpene saksalaisten premium-merkkien rinnalla.

Alfa Romeo Giulia

Tukea saa rahalla

Etuistuinten suoma sivuttaistuki on heikko. Mutka-ajon kannalta kaipaa urheilullisimpia istuimia, jotka tulevat seuraavan Veloce-varustetason mukana.

Vakiona Giuliassa on muun muassa vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkaratti, törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus, kaistavahti, kuusi turvatyynyä, rengaspaineiden valvonta ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi.

Alfa Romeo Giulia

Koeajoauton hintaa 41 387 eurosta nostavat valinnaisvarusteet kuten pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattisesti himmenevät ulko- ja sisäpeilit, kuolleen kulman avustin, urheilullinen ohjauspyörä, punaiseksi maalatut jarrusatulat, metallipintaiset polkimet, alumiiniset koristelistat sisällä, Bianco Alfa -väri, 11 kaiuttimen audiojärjestelmä, navigointijärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä, kaksoisksenon-ajovalot, ajovalonpesurit, avaimeton sisäänkäynti sekä jäähdytettävä hansikaslokero!

Alfa Romeo Giulia

Koeajetussa autoyksilössä on lisäherkkuja yhteensä 7 690 euron edestä.

Lisätietoja: www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia

Jaa artikkeli

Keskustelu