24.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: 3x yhteisesti erilaiset – Honda CB500F, CB500X ja CBR500R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan 500-kuutioiset jakavat tekniikan, mutta käyttötarkoituksiltaan kolmikko on reilusti eri teillä. Hyvää: moottorin luonne, käyttö- ja hankintakustannukset, ominaisuuksien tasaisuus. Huonoa: liian järkeviä moottoripyöriksi? A2-ajokorttiluokan suurin sallittu moottoriteho on 35 kilowattia, ja täsmälleen tähän rajalle yltävät Hondat tarjoavat luokassaan paljon vastinetta rahalle. Hondan 500-kuutioinen kolmikko jakaa saman rungon ja tekniikan, mutta ajoasennoltaan ja käyttötarkoitukseltaan ne on muokattu yllättävänkin erilaisiksi. Vuonna 2013 esitellyt mallit kokevat nyt toisen uudistuksensa. Ominaisuuksia on pyritty hiomaan entistä tasapainoisemmiksi ja persoonallisemmiksi. Koeajon perusteella japanilaisvalmistaja on onnistunut tavoitteissaan kiitettävästi. Honda CB500F Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullista luonnetta Kaksisylinterinen rivimoottori yllättää urheilullisella äänellään. Heti ensimmäisten kilometrien aikana huomaa, että urheilullista ei ole pelkästään ääni, vaan myös moottorin luonne. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti punarajalle asti, ja paras vääntökin saadaan suhteellisen korkeilla kierroksilla, jolloin moottori houkuttelee käyttämään koko kierroslukualueen hyväksi. Tehoa on 3 000 ja 7 000 r/min välillä neljä prosenttia aiempaa enemmän. Moottori vetää puhtaasti 2 000 r/min alkaen, mutta ripeämpi eteneminen edellyttää korkeampia kierroksia. 7 000 r/min yläpuolella värinät alkavat haitata mukavuutta. Kytkinkahva vaatii 45 prosenttia aiempaa vähemmän sormivoimaa. Keveydestään huolimatta kahva on tunnokas. Vaihteisto on erittäin kevytkäyttöinen ja vaihdepolkimen liike lyhyt sekä täsmällinen. Kytkimen ja vaihteiston kevytkäyttöisyys ovat tärkeitä, sillä tämäntehoisella moottoripyörällä kumpaakin joutuu käyttämään ahkerasti. CB500F Matalasta 785 millimetrin istuinkorkeudesta huolimatta CB500F ei tunnu liian pieneltä 180-senttiselle kuljettajalle. Uusi leveämpi tankki tuo ison pyörän tuntua ajoasentoon. Nakumallin polttoaineensyötössä on painotettu vahvaa alakierrosvääntöä, ja moottori vastaakin pehmeästi kaasuun koko kierroslukualueella. Ulkonäössä on selviä yhtäläisyyksiä isompiin CB1000R- ja CB650R-malleihin. Työmatkoille tai arki-iltojen mutkatiekurvailuun CB500F on hauska vaihtoehto. Kun ensiasennusrenkaina on vielä hyvästä sadekelin pidostaan tunnetut Michelin Road 5:t, turvallisuuskin on kohdallaan ajokelistä riippumatta. Ajossa CB tuntuu 189 kilogramman ilmoitettua painolukemaansa kevyemmältä. Moottorin, jousituksen ja jarrujen keskinäinen tasapaino on onnistunut. Jousitus ja jarrut ovat toimivaa perustasoa, minkä ansiosta pyörän hinta on saatu puristettua edulliseen 8 290 euroon. Hinta-laatusuhteeltaan kyseessä on yksi markkinoiden parhaita pyöriä. CBR500R Ajoasentoa on muokattu aiempaa nojaavammaksi siirtämällä ohjaustankoa eteen ja alas. Asento tuntuu maantiellä luontevalta, mutta ei kuitenkaan liian urheilulliselta kaupunkiajoon. Ilmoitettu 192 kilon painolukema ei ole erityisen alhainen, mutta kevyiden pyörivien massojen sekä runkogeometrian ansiosta CBR on ketterä ajettava. Kevytkäyttöiset vaihteisto ja kytkin sopivat hyvin ”kaupunkisportin” tyyliin. Katteiden uuden muotoilun ansiosta aerodynamiikka on kohentunut, ja kuljettaja jää kypärää lukuun ottamatta hyvin katteiden suojaan. Nopeus- ja vaihdenäyttö ovat selkeitä, mutta pienikokoisen kierroslukumittarin luettavuus voisi olla parempi. Pehmeähkö jousitus on toiminnaltaan selvästi herkempi, eivätkä pienet patit tai kuopat lyö aiemman mallin tapaan sormille. Etujarrujen teho on sopiva; se riittää kaikkiin tilanteisiin, mutta ei ole sporttipyörämäisen haukkaava eikä siten aloittelijallekaan vaarallinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy CB500X CB500X on lähinnä katumaasturi. Uusi leveämpi etukate ja paremmin suojaava tuulilasi sekä 19-tuumainen eturengas tuovat uskottavuutta sekä ulkonäköön että soratieominaisuuksiin. Ajoasento on nyt pystympi ja väljempi. Korkeammalle nostettu ohjaustanko parantaa ajoasentoa seisaaltaan ajettaessa. Dunlop Trailmax Mixtour -renkaat selviävät soralla yllättävän hyvin, kunhan katukuvioiduilla renkailla ei nosta vauhtia mahdottomuuksiin. Peräkkäisissä pateissa takajousituksen paluuvaimennus ei riitä, vaan takapää tekee muutaman heijaavan liikkeen. Ainoastaan takajousituksen esijännitystä voi säätää, mutta 9 000 euron hintaluokassa ei voikaan olettaa jousituksen olevan täysin säädettävissä. Käyttötarkoituksen mukaan Hinta ja ominaisuudet huomioon ottaen kyseessä on kolme hyvää vaihtoehtoa A2-luokan moottoripyöräksi. Lyhyillä matkoilla ja mutkateillä nakumalli CB500F on helppo ajettava, mutta tarjoaa hyvän suorituskyvyn. Sporttimalli CBR antaa kuljettajalle suojaa ajoviimaa vastaan, mikä ilahduttaa kylmällä säällä, pidemmillä matkoilla sekä kovemmilla nopeuksilla ajettaessa CB500X on yksi markkinoiden halvimmista crossovereista, mutta ominaisuudet riittävät soratiekurvailuun, kunhan rengasvalinta on oikea. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Honda CB500 Hinta alkaen 8 995 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (47 hv), 8600 r/min Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 / 785 / 830 mm, paino tankattuna 189 / 192 / 197 kg, akseliväli 1410 / 1410 / 1445 mm, tankin tilavuus 17,1 / 17,1 / 17,7 litraa. Rengaskoko: (CB500F) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CBR500R) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CB500X) 110/80 R19 / 160/60 R17 Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?