4.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: hauska Audi S1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavaksi suunniteltu pikkusportti, joka maksaa. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, moottori, neliveto, sisäilme. Huonoa: Hinta, ajoasennon säätö, takatilat ihmisille ja tavaroille. Jos olisi valittava yksi sana, se olisi hauska. Audin pippurinen pienokainen on ajajan auto. Audi S1 quattro palkitsee käskijänsä sitä varmemmin mitä mutkaisempi on ajotaival. Rattia on hauska vääntää, sillä S1 taittuu mutkiin ennakoitavasti ja kiltisti, kiitos erinomaisen nuljuilemattoman alustan ja juuri sopivan pintakovan jousituksen. Ohjaustuntuma on tarkan täsmällinen mutta audimaiseen tapaan hieman tunnoton. Erinomainen painosuhde etu- ja taka-akselien välillä sekä matalahko painopiste pitävät auton visusti tiessä kiinni. Nelivetoisuus tuo ajoon vakautta, elektroninen ajovakautus turvallisuutta. Ratinkääntäjältä vaaditaan malttia, sillä alla on auto, joka voi karata varomattomalta käsistä. Kaasupolkimen käyttö välittyy viiveittä konehuoneeseen ja vaikutus on väkevä: auto kiihtyy kuskin pulssiakin rivakammin. Audilla kirii nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden hengen mukavuutta Takana on pikkuautoksikin hyvin niukat istumatilat. Samaa voi sanoa 210 litran tavaratilasta, sinne ei mahdu kuin muutama ruokakaupan kassi. Sisätilojen muodot, värit ja ratkaisut kielivät urheilullisuudesta, mutta on toteutettu tyylikkään maltillisesti. Klassinen menevyyden ja vauhdin väri punainen kukertaa moniaalla, muttei tyrkyttävästi. Matkustamon perusilme rakentuu mustan ja hopean vuorottelusta. Punainen tehosteväri ja alumiiniset yksityiskohdat luovat persoonallisen kokonaisilmeen. Täsmällistä vaihtamista Käsivaihteisto on hauska, sillä tällaisella autolla jotenkin kuuluu asiaan, että oikea käsi joutuu tämän tästä töihin. Autoa täytyy ajaa, ja ajohetkiin täytyy keskittyä. Vaihteisto toimii täsmällisesti ja kepin liikkeet ovat lyhyet. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki muutoinkin varsin hyvin. Käyttökytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii audimaisen täsmällisesti. Näkyvyys eteen kunnossa ja istuimet ovat esimerkillisen tukevat myös urheilullisessa mutka-ajossa. Ajoasennon saa säädettyä kohtuuhyväksi, mutta istuimen ja ratin säätövarat saisivat olla laajemmatkin. Ylivoimaisesti ikävin punaisen paholaisen ominaisuus on sen hinta: se on melkoisen tolkuton. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Hinta alkaen 44 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 611 € Ajoneuvovero 157 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–3000 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 3954 mm, leveys 1746 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 210 l Omamassa: 1415 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?