Ajoneuvot Klassikko 27.8.2015

Klassikko: Italian herkku BMW 320is

195 hevosvoimainen erikoismalli on baijerilainen italialaisittain. Hyvää: Ohjaus, vauhdin tuntu, kokonaisvaltainen autoilun tuntuma. Huonoa: Ei yhtään mikään!

Vuonna 1975 ensiesitelty BMW 3-sarja täyttää tänä vuonna pyöreät 40 vuotta. Oman nimensä koko segmentilleen lainaava 3-sarja on muodostunut automaailman kiintomalliksi ja ollut valmistajalleen tärkeä tuote koko olemassa olonsa ajan – 3-sarjan myynti vastaa tänä päivänä kolmannesta koko BMW- malliston myynnistä ja on tehtaan historian menestynein mallisarja. BMW mainostaa Kolmosta mielellään maailman eniten myytynä premium-autona.

3-sarja seurasi menestyksekästä 02-sarjaa, joka sekin on ottanut oman paikkansa autoilun historiassa. Uuden nimeämistavan aloitti 5-sarja, joka esiteltiin kolme vuotta ennen 3-sarjaa vuonna 1972. Ensimmäiset 3-sarjan edustajat olivat nelisylinteriset 316, 318 ja 320.

Urheilullisen sedanin synty

Vuonna 1978 BMW julkaisi segmentin ensimmäisen kuusisylinterisen moottorin, BMW 323i:n. Tämä malli oli terävin työkalu uuden käsitteen, urheilullinen sedan, syntymisessä. Se edusti urheilullista ajettavuutta, suorituskykyä ja matkustamisen mukavuutta. –ominaisuuksia, jotka ovat yhä tänä päivänä pakollisia elementtejä kaikille itseään kunnioittaville premium-autovalmistajille.

WP_20150722_118

BMW 3-sarjan menestyksellisen historian vuoksi on perusteltua tutustua 3-sarjan vanhempiin edustajiin. Uudistuvan, kuudennen sukupolven Kolmosen ensikoeajojen yhteydessä tähän tarjoutuikin loistava mahdollisuus.

BMW-rivistössä on yksi auto kutakin edellistä viittä mallisukupolvea kohden. Valikoimme allemme ensimmäisen, toisen ja viidennen sukupolven autot.

90 hevosvoimaa riittää

Käynnistämme ensimmäisen sukupolven 3-sarjalaisen, vuoden 1980 316- mallin, joka oli yksi suosituimpia malliversioita. E21- malli oli tuotannossa vuosina 1975-1981. 1,6-litrainen rivinelonen surahtaa iloisesti käyntiin.

Kaikki autot on tuotu Itävallan Achenkirchin vuoristomaisemiin BMW- museon hoitavista suojista, mutta silti auton kokonaiskunto on hämmentävän hyvä. Auton vaikuttaa lähes uudelta. Kunnon taivastelu päättyy, kun silmät osuvat matkamittarilukemaan. Autolla on ajettu kokonaisuudessaan vain runsaat 4600 km!

WP_20150722_130

Tehoa oranssiin taittavassa punaisessa Bemarissa on nykymittapuun mukaan maltilliset 90 hv. Huipputehot irtoavat korkealla 6000 kierroksen laululla. Kun auton paino on vastaavasti vain 1040 kg, eivät lisätehovaatimukset käy edes mielessä. Suurikehäinen ohjauspyörä tarjoaa välittömän ja mainion ohjaustuntuman ja nelivaihteisen manuaalivaihteiston vaihteet osuvat rauhallisesti vaihdettaessa kohdalleen.

Klassikon välittömyys yllättää

Uutena autoon oli saatavilla lisävarusteena myös kolminopeuksinen automaattivaihteisto. Luvattua 161 kilometrin huipputuntinopeutta emme lähteneet haastamaan, vaan nautimme itävaltalaisvuoriston tarjoamien mutkien ja suorien rentouttavasta rytmistä.

Sympaattinen ja puhdaslinkainen 316 vaikuttaa ikinuorelta autoklassikolta. Sen välittömyys yllättää iloisesti. Jokainen, joka on vanhempia autoja nykyautojen rinnalla ajanut, tietää, ettei tunnelman nostamiseen välttämättä tarvita satoja hevosvoimia. Erinomaisessa kunnossa olevan 316-mallin ajaminen palkitsee kuljettajan edelleen samoilla ominaisuuksillaan kuin mallin ensiesittelyn aikoihin. Kuljettaja hymyilee tahtomattaankin.

Koeajon keskyttää vuorien yli vyöryvä ukkosrajuilma. Rankkasadetta värittää ilman täydeltä lentelevät puunoksat. Reittivalinnat menevät uusiksi, kun tielle kaatuneet puut estävät suunnitellulla reitillä ajamisen. Jääpalan kokoiset rakeet pakottavat hakemaan paniikin omaisesti suojaa uuden karhean klassikko-BMW:n suojelemiseksi. Paremman puutteessa sitä tarjoaa suuren kuusipuun pitkät oksat.

2 610 kappaleen harvinaisuus

Tuoreempaa mallisarjaa edustaa viidennen sukupolven neliovinen E90 320si. Siinä missä 316- mallia on tehty 341 354 kappaletta, on vuoden 2006 320si jäänyt todelliseksi harvinaisuudeksi 2610 kappaleen valmistusmäärällään.

Erikoismallilla kosiskeltiin moottoriurheiluhenkisiä asiakkaita. BMW Motorsportin kädenjälki näkyy mm. M sport- varustelupaketissa. Tarkkasilmäiset erottavat erikoisuuden rivimallista myös 18-tuumaisista erikoiskevytmetallivanteista. Kuljettaja saa tarttua erityisen paksukehäiseen ohjauspyörään.

WP_20150722_119

Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet ja ytimekkäät. Urheilumallin voimavarat jäävät valitettavasti todentamatta ukkosmyrskyn sotkettua tiet pahanpäiväisesti ja sadeveden virratessa tiellä paksuna vesimassana. Kaksilitraisessa neloskoneessa on tehoa 173 hv ja mikä hienointa, on se käytettävissä vasta 7000 kierroksen lukemalla. Sataan M-mausteinen 320si kiihtyy 8,1 sekunnissa.

Erikoisherkkua Italiaan

Nykymallia edeltävien Kolmossarjalaisten todellinen helmi on kuitenkin BMW 320is vuodelta 1988. Malli edustaa1980-luvun ikonista E30-korimallia. Vuosina 1982-1993 tuotannossa ollut E30 ruumiillistui 80-luvun ajajanautoksi sekä kasinotalouden todelliseksi menestyksen merkiksi.

Autoa valmistettiin elinkaarensa aikana kaksi- ja neliovisena, Touring- farmarina sekä avomallina. E30 vahvisti baijerilaismerkin urheilullista imagoa, jota edesauttoi sen huomattava menestys kilparadoilla.

WP_20150722_081

Toisen sukupolven 3-sarjalainen otti myös selvän suunnan kohti premium-autoilua, sillä sen lähtöhinta uutena oli lähes kaksinkertainen edeltäjäänsä E21:een verrattuna. Puhuttaessa E30:n urheilullisuudesta ei sovi unohtaa legendaarista, vuonna 1986 esiteltyä ensimmäistä M3-mallia.

320is-mallia valmistettiin erityisesti Italian markkinoille, jossa yli kaksilitraisista moottoreista perittiin korkeampaa veroa. Sillä pyrittiin paikkaamaan väliä, joka jäi perusmalliston ja selvästi kalliimman M3:n väliin. Mallia tarjottiin sekä kaksi- että neliovisena koriversiona. 320is:n pieneksi jäänyt, 3 745 kappaleen valmistusmäärä on taannut mallin arvostuksen säilymisen.

Jokainen mutka tuntuu palkinnolta

Voimavaroillaan 320is ei häpeile täysverisen M3:n rinnalla. Sen kaksilitrainen neliventtiilimoottori tarjoaa tehoa peräti 192 hv, joka hätyyttelee tosissaan ensimmäisen, katalysaattorilla varustetun M3:n 195 hevosvoiman lukemaa. 320is:n huipputehot saavutetaan korkealla, 6900 kierroksen lukemalla.

WP_20150722_065

Vaihteisto on viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Levyjarrut löytyvät edestä ja takaa. Urheilullinen 320is on 1200 kilon painollaan nykymittapuun mukaan kevyt. Huippunopeus on 227 km/h.

Kiiltävän musta 320is on näyttävän näköinen auto. Se viestittää edelleen urheilullista uhoaan. E30-korin ajaton, vaakalinjainen muotoilu ei ole kärsinyt ajan kulumisesta. Alkuperäiset kevytmetallivanteet luovat hienon kontrastin tummalle korille. Erikoismallin ulkoiset lisät ovat tuhdimmat etu- ja takapuskurit sekä tietysti ajan henkeen pakollinen takaspoileri.

Mustan korin hillitty tyyli jatkuu matkustamossa mustalla nahkaverhoilulla. Katu-uskottavuutta herättävät, kuppimaiset urheiluistuimet lupailevat tukensa urheilullisempaan ajamiseen.

WP_20150722_064

­­­­­­­

Virta-avaimen kääntämistä ei seuraa yltiöpäinen murina, vaan 320is lähtee liikkeelle nöyrästi, jopa vaatimattomuudella. Ohjauspyörän pystypuolasta löytyvä pieni sinipunaraidoitus ilmaisee BMW Motorsport -osaston työpanoksesta auton suorituskyvyn parantamiseksi. Suurikehäinen ohjauspyörä tarjoaa välittömän ohjaustunnon ja jokainen mutka tuntuu pieneltä palkinnolta. Urheiluistuimet joustavat tien epätasaisuuksissa pienen natinan säestämänä. Ajamisen ilo huumaa heti ensi mutkista.

­­

Välittömyys hurmaa

Vaihdekaavio lienee vannoutuneille baijerilaiskuljettajille tuttu, mutta vaatii ensikertalaiselta muutaman mutkan totuttelun: pakki löytyy vasemmalta ylhäältä, ykkönen alhaalta ja kakkonen keskeltä ylhäältä. Vuorenrinteellä mutkaan tullessa saa alasvaihtojen kanssa olla tarkkana! Vaihteet osuvat täsmällisesti kohdalleen. Moottoria korvakuulolla kierrätettäessä huomaa usein ilokseen, että punarajaan on vielä puolitoista tuhatta kierrosta. Tunnelma auton sisällä nousee kierrosten mukana!

WP_20150722_055

Ensimmäisen sukupolven 316- mallin lailla 320is hurmaa välittömyydellään. Auto tarjoaa ominaisuuksillaan palkitsevaa viihdettä, joka hymyilyttää pitkään autosta nousemisen jälkeenkin. Italiaa baijerilaisittain ääntävä klassikko herättää vakavaa omistamisen halua.

Teksti ja kuvat: Timo Suomala

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat