Ajoneuvot | Koeajo | 3.5.2016

Kivikova dinosaurus – SsangYong Rexton W

SsangYong Rexton W on pilattu alkeellisella alustalla. Hyvää: tilat, vetokyky, takuu, hinta. Huonoa: ohjaus, umpisurkea jousitusmukavuus.

Jaa artikkeli

Iso maasturi 46 000 eurolla. Kolme istuinriviä ja vetokykyä 2 600 kiloa. SsangYong Rexton W kuulostaa mainiolta vaihtoehdolta käytetylle Mitsubishi Pajerolle tai Toyota Land Cruiserille.

Korealaisen pintapeltien alla on ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz ML:n perusrakenne. Kyseessä on ehta maasturi erillisellä rungolla.

Ulkoa Rexton W näyttää kiitettävän mitäänsanomattomalta. Se on kehu, sillä SsangYongin historia on täynnä kuvottavuuksia, joilta suomalaiset autonostajat pääosin ovat säästyneet – katsokaapa vaikka SsangYong Rodiusta!

Leppoisaa etenemistä

Pahoja paikkoja varten tarjolla on kytkettävä neliveto, tarvittaessa alennusvaihteiston kera. Arjen asvalttiajoista Rexton W selviää takavedon turvin. Moottorina on 178-hevosvoimainen nelisylinterinen turbodiesel seitsenvaihteisen automaatin kera. Mercedes-Benziltä lainattu vaihteisto toimii leppoisan pehmeästi – myös täyskaasukiihdytyksissä.

SsangYong_Rexton_2016_LA-4

Sisätilat antavat esimakua Rexton W:n edullisesta hinnasta. Yleisilme henkii yhdeksänkymmentälukua, muovilaadut ovat halpoja ja viimeistelyssä olisi parannettavaa. Varsinaisesta ongelmasta ei voi puhua, sillä hintaan nähden laatuvaikutelma on hyväksyttävä. Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle, tarvittaessa kyytiin mahtuu seitsemän.

Säästö näkyy myös ergonomiassa. Pyyhkimet on varustettu sadetunnistimella, mutta SsangYong ei ole kehittänyt toimintoa varten uutta viiksikytkintä. Nyt sadetunnistin aktivoidaan keskikonsolin painikkeesta.

SsangYong_Rexton_2016_LA-7

Kyse voisi olla aivan kelvosta ajoneuvosta, jossa panostus maasturiominaisuuksiin näkyy sisustuksen halpuutena. Valitettavasti Rexton W:n tarinalla ei ole onnellista loppua.

Umpisurkea jousitus

Vanhanaikainen perusrakenne pilaa ajettavuuden ja mukavuuden. Ohjaus on hidas ja epätarkka. Suuret töyssyt korealainen ylittää pehmeästi keinahdellen, mutta pikkukuopat, siltojen saumat ja karheudet välittyvät työkonemaisesti läpi. Herää kysymys, koeajoivatko merkin edustajat autoa, ennen kuin se ajettiin Koreassa laivaan ja karkotettiin länteen?

Maahantuoja yritti vielä pahentaa tilannetta toimittamalla koeajoon auton, jonka rengaspaineet olivat 0,8–1 baria yli tehtaan suositusten! Oikeilla rengaspaineilla Rexton W selviää suojateiden maalauksista tärisemättä. Muuten pintakovuus pysyy ennallaan.

SsangYong_Rexton_2016_LA-1

Autotoimittajan näkökulmasta SsangYong Rexton W:n eduksi voi katsoa sen, että autosta huomaa, kuinka paljon työtä muut autonvalmistajat ovatkaan tehneet automalliensa jousituksen hienosäätämiseksi.

Poikkeuksellisen epämukava jousitus harmittaa, sillä Rexton W:n muiden puutteiden kanssa voisi elää. SsangYong tarjoaa hyvän vetokyvyn, joustavat tilat ja paljon varusteita hintaluokassa, jossa vaihtoehtoina ovat vain kilpailijoiden käytetyt autot. Valitettavasti Rexton W:tä voi suositella vain henkilöille, jotka ovat kyvyttömiä aistimaan mukavuutta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat