3.5.2016

Koeajo: kivikova dinosaurus – SsangYong Rexton W

SsangYong Rexton

SsangYong Rexton W on pilattu alkeellisella alustalla. Hyvää: tilat, vetokyky, takuu, hinta. Huonoa: ohjaus, umpisurkea jousitusmukavuus.

Iso maasturi 46 000 eurolla. Kolme istuinriviä ja vetokykyä 2 600 kiloa. SsangYong Rexton W kuulostaa mainiolta vaihtoehdolta käytetylle Mitsubishi Pajerolle tai Toyota Land Cruiserille.

Korealaisen pintapeltien alla on ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz ML:n perusrakenne. Kyseessä on ehta maasturi erillisellä rungolla.

Ulkoa Rexton W näyttää kiitettävän mitäänsanomattomalta. Se on kehu, sillä SsangYongin historia on täynnä kuvottavuuksia, joilta suomalaiset autonostajat pääosin ovat säästyneet – katsokaapa vaikka SsangYong Rodiusta!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leppoisaa etenemistä

Pahoja paikkoja varten tarjolla on kytkettävä neliveto, tarvittaessa alennusvaihteiston kera. Arjen asvalttiajoista Rexton W selviää takavedon turvin. Moottorina on 178-hevosvoimainen nelisylinterinen turbodiesel seitsenvaihteisen automaatin kera. Mercedes-Benziltä lainattu vaihteisto toimii leppoisan pehmeästi – myös täyskaasukiihdytyksissä.

SsangYong Rexton

Sisätilat antavat esimakua Rexton W:n edullisesta hinnasta. Yleisilme henkii yhdeksänkymmentälukua, muovilaadut ovat halpoja ja viimeistelyssä olisi parannettavaa. Varsinaisesta ongelmasta ei voi puhua, sillä hintaan nähden laatuvaikutelma on hyväksyttävä. Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle, tarvittaessa kyytiin mahtuu seitsemän.

Säästö näkyy myös ergonomiassa. Pyyhkimet on varustettu sadetunnistimella, mutta SsangYong ei ole kehittänyt toimintoa varten uutta viiksikytkintä. Nyt sadetunnistin aktivoidaan keskikonsolin painikkeesta.

SsangYong Rexton

Kyse voisi olla aivan kelvosta ajoneuvosta, jossa panostus maasturiominaisuuksiin näkyy sisustuksen halpuutena. Valitettavasti Rexton W:n tarinalla ei ole onnellista loppua.

Umpisurkea jousitus

Vanhanaikainen perusrakenne pilaa ajettavuuden ja mukavuuden. Ohjaus on hidas ja epätarkka. Suuret töyssyt korealainen ylittää pehmeästi keinahdellen, mutta pikkukuopat, siltojen saumat ja karheudet välittyvät työkonemaisesti läpi. Herää kysymys, koeajoivatko merkin edustajat autoa, ennen kuin se ajettiin Koreassa laivaan ja karkotettiin länteen?

Maahantuoja yritti vielä pahentaa tilannetta toimittamalla koeajoon auton, jonka rengaspaineet olivat 0,8–1 baria yli tehtaan suositusten! Oikeilla rengaspaineilla Rexton W selviää suojateiden maalauksista tärisemättä. Muuten pintakovuus pysyy ennallaan.

SsangYong Rexton

Autotoimittajan näkökulmasta SsangYong Rexton W:n eduksi voi katsoa sen, että autosta huomaa, kuinka paljon työtä muut autonvalmistajat ovatkaan tehneet automalliensa jousituksen hienosäätämiseksi.

Poikkeuksellisen epämukava jousitus harmittaa, sillä Rexton W:n muiden puutteiden kanssa voisi elää. SsangYong tarjoaa hyvän vetokyvyn, joustavat tilat ja paljon varusteita hintaluokassa, jossa vaihtoehtoina ovat vain kilpailijoiden käytetyt autot. Valitettavasti Rexton W:tä voi suositella vain henkilöille, jotka ovat kyvyttömiä aistimaan mukavuutta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

SsangYong Rexton W D22 AWD 7AT Quartz

Hinta alkaen

45 990 €

Moottori

Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

131 kW (178 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1400–2800 r/min)

Vääntö

400 Nm (1400–2800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

187 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

194 g/km

Mitat

pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm

Takuu

5 vuotta

Luetuimmat