Ajoneuvot | Uutinen | 20.4.2016

Kissa laskeutuu aina jaloilleen: Jaguar palaa rivikutosiin?

Maailman kaunein auto oli myös sisäisesti nykyistä F-typeä kauniimpi, mutta huhujen mukaan tilanne saattaa muuttua jo ensi vuonna.

Jaa artikkeli

Brittiläinen autolehti Car vihjailee, että Jaguar Land Rover olisi pian hylkäämässä pitkään palvelleet V6-moottorit ja palaamassa Jaguarin juurille: kuusisylinteriseen rivimoottoriin. Suoraruiskutteinen, kolmilitrainen moottori tulisi saataville niin bensiiniversiona kuin dieselinä. Turboahdettu moottori tulisi lehden näkemysten mukaan tarjolle kolmena eri tehoversiona, esimerkkitehojen ollessa 300, 400 ja 500 hevosvoimaa bensiiniversiossa.

Vaihdoksen taustalla ovat nykyaikaiset modulaariset moottoriarkkitehtuurit, joita myös yhtiön nykyinen nelisylinterinen Ingenium edustaa. Modulaarisissa moottorirakenteissa luotetaan vakiokomponentteihin ja jaettuihin rakenneratkaisuihin, joten nelisylinterisen moottorin jatkaminen kahdella sylinterillä on melko luontainen kehitysaskel isomman moottorikoon saavuttamiseksi. Osaltaan ero perustuu siis massatuotannon lakeihin, sillä ilmeisimmin Jaguar uskoo BMW:n tavoin 500 kuutiosenttimetrin ihanteelliseen sylinteritilavuuteen, jolloin samat komponentit, kuten männät ja kiertokanget, kävisivät suurelta osin sekä neli- ja kuusisylinterisiin moottoreihin.

Vastapainoksi uusien moottoreiden luvataan olevan kevyempiä, kuluttavan vähemmän ja olevan tietysti kytköksissä Jaguarin historiaan. Merkki tunnetaan esimerkiksi XK6-moottoristaan, joka oli tuotannossa eri versioinaan aina vuodesta 1949 vuoteen 1992. Moottorin tunnetuin käyttökohde lienee ollut Jaguarin klassinen E-type, joten olisi vain osuvaa, jos nykyinen F-type jatkaisi edeltäjänsä jalanjäljissä. Jaguarien lisäksi uusi kutoskone löytäisi tiensä myös Range Rovereihin ja uudistuvaan Land Rover Discoveryyn.

Lähde: Car, kuva: Petri Munukka

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar