Ajoneuvot | Uutinen | 6.9.2017

Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia

Tuoreiden automallien kohentunut aktiivinen turvavarustelu näkyy Euro NCAP -törmäystestituloksissa.

Jaa artikkeli

Syyskuun Euro NCAP -törmäystestitulosten iloisin uutinen on uuden Ford Fiestan ja Kia Rion komea viiden tähden tulos. Takavuosina lähes selviöksi muuttunut viisi tähteä on törmäystestiohjelman nykysäännöillä vaikeammin saavutettavissa, sillä ohjelma painottaa aiempaa enemmän onnettomuuksia ehkäiseviä järjestelmiä. Siksi Rion tulos koskee vain lisävarusteltua yksilöä, perusmallin on yhä tyydyttävä kolmeen tähteen.

Ford Fiesta: 5 tähteä

Uuden Ford Fiestan komea viiden tähden tulos perustuu tasaisuuteen. Auton aikuismatkustajien suoja arvioitiin 87 prosenttiin ja lapsimatkustajien 84 prosenttiin. Jalankulkijoista Fiesta sai 64 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta Ford sai 60 prosenttia, kiitos vakiovarusteisen nopeudenrajoittimen, tuvavyömuistuttimen ja kaistavahdin.

Jeep Compass: 5 tähteä

Euro NCAP

Jeepin tuore maasturi suoriutui hienosti kaikilla osa-alueilla. Aikuismatkustajien 90 ja lapsimatkustajien 83 prosentin suoja antaa Jeepille hyvät lähtökohdat, vaikka kyljen tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistuikin kohonnut kuormitus. Jalankulkijoiden suojasta Compass sai 59 prosenttia. Auton vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui hyvin, mutta järjestelmä ei tunnista jalankulkijoita. Muita aktiivisia turvavarusteita ovat nopeudenrajoitin, turvavyömuistutin sekä kaistavahti. Aktiivisesta turvavarustelusta auto sai 59 prosenttia.

Kia Picanto: 3/4 tähteä

Euro NCAP

Kian pikkuinen Picanton sai kaksi arvosanaa. Vakiovarusteltu perusmalli ylsi kolmeen tähteen ja lisävarusteisten turvavarusteiden kanssa neljään tähteen. Perusvarusteltu Picanto sai aikuismatkustajien suojasta 79 prosenttia, lapsimatkustajista 64, jalankulkijoista 54 ja aktiivisesta turvavarustelusta 25 prosenttia.

Picanton vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimet. Lisävarusteena autoon saa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen myötä Picanton aikuismatkustajien suoja nousee 87 prosenttiin ja aktiivinen turvavarustelu 47 prosenttiin. Muutos nostaa auton arvosanaa yhdellä tähdellä, tuloksena siis neljä tähteä.

Kia Rio: 3/5 tähteä

Euro NCAP

Kian pykälää suurempi pikkuauto Rio sai myös jaetun arvosanan. Perusvarustelu oikeutti kolmeen tähteen, mutta lisävarustein auto katsottiin viiden arvoiseksi. Perusvarustellun Rion aikuismatkustajien suoja sai 85 prosenttia ja lapsimatkustajien 84. Jalankulkijoiden suojasta heltyi 62 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 25.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä huomioituna aikuismatkustajien suoja nousi 93 prosenttiin. Lapsimatkustajien arvosana ei muuttunut. Jalankulkijoiden suoja nousi 71 prosenttiin ja aktiivisten turvavarusteiden arvosana peräti 59 prosenttiin, sillä järjestelmän toiminta katsottiin hyväksi.

Mazda CX-5: 5 tähteä

Euro NCAP

Mazdan uusi katumaasturi sai aikuismatkustajien suojasta 95 prosenttia, kiitos hyvin toimineiden passiivisten törmäysrakenteiden sekä automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Lapsimatkustajia Mazda suojasi 80 prosentilla ja jalankulkijoitakin 78:lla, kiitos hätäjarrutusjärjestelmän lähes täysiin pisteisiin yltäneen jalankulkijatunnistuksen. Aktiivisesta turvavarustelusta japanilaismaasturi sai 59 prosenttia.

Mercedes-Benz C-sarjan Cabriolet: 5 tähteä

Euro NCAP

Mercedes-Benz osoittaa, ettei auton korirakenteen avoimuus ole syy tinkiä turvallisuudesta. C-sarjan kangaskattoinen painos sai aikuisten suojasta 89 prosenttia ja lapsimatkustajien suojasta 79 prosenttia. Jalankulkijoita tähtikeula suojasi 66 prosentilla ja aktiivisesta turvavarustelusta arvosanaksi koitui 53 prosenttia. Auton aktiivinen turvavarustelu kattaa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, mutta jalankulkijoiden tunnistus on vasta lisävaruste, joten sitä ei huomioitu.

Opel Ampera-e: 4 tähteä

Euro NCAP

Opelin sähköauto Ampera-e sai neljä tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 82 prosenttiin ja lapsimatkustajien 73:een. Auton vakiovarusteista automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei huomioitu aikuismatkustajien kohdalla: järjestelmä huomioidaan sen piiskaniskuvammaa laskevan vaikutuksen takia, mutta vain mikäli auton etuistuinten ja niskatukien suunnittelu täyttää Euro NCAPin perusvaatimukset. Ampera-e:n kohdalla näin ei käynyt. Jalankulkijoiden suojasta Opel sai 75 prosenttia, ja auton hätäjarrutuksen jalankulkijatunnistus pelasi hyvin. Aktiivisesta turvavarustelusta Ampera-E sai 72 prosenttia: autoa moitittiin takaistuimen turvavyömuistuttimen puutteesta, mutta kiitosta tuli vakiovarusteisesta kaistallapitoavustimesta ja hyvästä automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä.

Opel Grandland X: 5 tähteä

Euro NCAP

Opelin katumaasturi Grandland X menestyi hienosti. Aikuismatkustajien suoja ylsi 84 prosenttiin ja lapsimatkustajien suoja 87 prosenttiin. Jalankulkijoiden suojasta Opel sai 63 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 60. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on varustettu jalankulkijatunnistuksella, mutta järjestelmää ei huomioitu sen ollessa lisävaruste. Kaistavahti sen sijaan kuuluu vakiovarusteluun.

Renault Koleos: 5 tähteä

Euro NCAP

Renaultin suuri katumaasturi sai aikuismatkustajien suojasta 90 prosenttia. Lapsimatkustajia auto suojasi 79 prosentin arvoisesti. Jalankulkijoiden suoja ylsi 62 prosenttiin ja aktiivisesta turvavarustelusta ranskalainen ansaitsi 75 prosenttia. Sekä aktiivista turvavarustelua että aikuismatkustajien suojaa tuki vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka ei kuitenkaan reagoi jalankulkijoihin. Kaistavahti kuuluu vakiovarusteluun.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz